کد خبر 1038
۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران:

استخراج سنگ‌آهن، صرفه اقتصادی ندارد

استخراج سنگ‌آهن، صرفه اقتصادی ندارد

در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در زمینه اکتشاف معادن در کشور ما صورت نگرفته و همین باعث شده ذخایر سنگ‌آهن رشدی نداشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، به گفته کارشناسان، صنعت سنگ‌آهن کشور شرایط خوبی ندارد و به تبع آن تولید فولاد نیز با خطر کمبود ماده اولیه روبه‌رو است. از همین رو به‌نظر می‌رسد تنها دو راه پیش پای سیاست‌گذاران قرار دارد؛ یا باید به‌سرعت راهی درست برای حل این مشکل بیابند یا تعداد فولادسازان کشور را کاهش دهند. 

در این رابطه مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران با بیان اینکه ذخایر سنگ‌آهن کشور رو به اتمام است، عنوان کرد: در آینده با کاهش عیار سنگ‌آهن مواجه خواهیم بود، به‌طوری که ممکن است استخراج آن صرفه اقتصادی نداشته باشد. این یک بحران جدی برای صنعت فولاد کشور است و باید از الان برای آن چاره‌اندیشی کنیم.

اکبریان درباره بحران کمبود سنگ‌آهن در کشور گفت: یکی از چالش‌هایی که در کشور با آن روبه‌رو هستیم، کمبود سنگ‌آهن است. این بحران در دو سطح جدی است؛ در سطح اول، میزان تولید مثمر سنگ‌آهن در کشور است. اگر ما نتوانیم تولید و فعالیت بهره‌وری را به‌صورت مناسب انجام دهیم، معادن کشور نمی‌توانند با ظرفیت ۱۰۰ درصدی کار کنند. این مسئله باعث می‌شود به میزان موردنیاز سنگ‌آهن پیدا نکنیم.

وی در ادامه افزود: بخشی از مشکل یادشده ناشی از تصمیم‌گیری‌های دولت است؛ ‌مانند بخشنامه‌های مختلفی که برای این حوزه صادر می‌کنند. اما بخش دیگر این چالش به خود فعالان این حوزه برمی‌گردد. معدنکاران موظفند هنگامی که شرایط برای کار آماده است، وظایفی را که بر عهده گرفته‌اند، در حد عالی انجام دهند و فقط به منافع واحد خود توجه نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی کشور، معدنکاران باید منافع تمام حلقه‌های زنجیره فولاد را در نظر بگیرند تا فضا برای رشد کل این صنعت فراهم شود. در مجموع، بحران کمبود سنگ‌آهن موضوعی یک‌وجهی نیست. معدنکاران و بخش خصوصی نیز باید در کنار بخش دولتی، ضرورت رفع این بحران را درک و برای حل آن چاره‌جویی کنند.

اکبریان در تشریح سطح دیگر بحران سنگ‌آهن بیان کرد: در سطح دوم، باید به این امر توجه کنیم که هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت معدنی کشور درست استفاده کنیم. متأسفانه اکتشافات در ایران سطحی است و عمیق نیست. در کنار این، اعدادی که برای ذخایر کشور مطرح می‌شود واقعی نیستند و منابع کشور به‌طور دقیق مشخص نشده است. 

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران در ادامه گفت: در آینده امکان دارد ذخایر کشور رو به اتمام برود یا عیار سنگ‌آهن کم شود؛ به‌گونه‌ای که استخراج آن صرفه اقتصادی نداشته باشد. این خود یک بحران جدی برای صنعت فولاد کشور است و باید از الان به فکر چاره‌اندیشی برای گریز از آن باشیم.

وی افزود: برای رفع این نگرانی‌ها، باید هزینه کنیم. برای دستیابی به اهداف طرح جامع فولاد در سال ۱۴۰۴، نیاز به کارها و هزینه‌های زیادی است. به‌طور مثال، اگر در بخش ماشین‌آلات سرمایه‌گذاری خوبی صورت گیرد و از ماشین‌آلات به‌روز این بخش استفاده شود، بسیاری از مشکلات جابه‌جایی خاک در معادن حل می‌شود، اما باوجود این نیاز هیچ‌ کاری انجام نمی‌شود. 

انتهای پیام/

کد خبر 1038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =