کد خبر 1055
۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲

تحلیل روز بازار آهن داخلی/ ثبات در بازار

تحلیل روز بازار آهن داخلی/ ثبات در بازار

عمده بخش‌های بازار آهن‌آلات روند ثابت و کاهشی در پیش گرفته‌اند. نوسانات بازار آهن در چنین شرایطی تنها منافع برخی افراد را در پی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، شنیده‌ها از بازار آهن حکایت از ثبات کلی روند نوسانات نرخ روز آهن‌آلات دارد، با توجه اینکه انتظار می‌رفت در این فصل از سال رونق چشمگیری در معاملات آهن‌الات مشاهده شود اما عمده بخش‌های بازار روند ثابت و کاهشی در پیش گرفته‌اند.

یک عضو هیأت مدیره اتحادیه صنفی توزیع‌کنندگان آهن و فولاد تهران بیان کرده با توجه به نامشخص بودن نتایج برجام و احتمال کشدارشدن این برنامه و همچنین ضعف شدید تقاضا و رکود بازار داخلی و جهانی کاهش و ثبات قیمت‌ها در بازار داخلی تداوم خواهد داشت.

به اعتقاد کارشناسان نوسانات نرخ مقاطع فولادی در بازار داخلی به گونه‌ای است افراد زیادی بازار آهن را نیز مانند بازار ارز و سکه ارزیابی می‌کنند، درحالی که مقاطع فولادی کالایی اساسی و پایه‌ای است و ویژگی پول مانند ندارد. نوسانات بازار آهن در چنین شرایطی تنها منافع برخی افراد را در پی خواهد داشت.

در ادامه به بررسی بازارهای آهن فعال در کشور پرداخت شده است:

بازار آهن

امروز نرخ دلار نسبت به دیروز تغییری نداشت و با همان قیمت ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار آزاد به فروش رسید و در بازار آهن نیر شاهد ثبات اکثر قیمت‌ها تا به این لحظه هستیم.

قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بود و تنها سه شرکت نرخ محصولاتشان را ۱۵۰ و ۲۰۰ تومان کاهش دادند. قیمت میلگرد آجدار نیز در عمده شرکت‌ها بدون تغییر اعلام قیمت شد اما برخی نوسانات کاهشی حدود ۱۰۰ تومان در کارخانه ابرکوه و فایکو قابل مشاهده بود.

در بخش‌های نبشی، ناودانی و پروفیل تا این لحظه تمامی مبادی فروش با ثبات قیمت محصولاتشان را به فروش رساندند.

در بخش کیلویی بازار تیرآهن یک شرکت با ثبات قیمت و یک شرکت با افزایش ۲۵۰ تومانی قیمت همراه بود. همچنین در بخش شاخه‌ای اکثر محصولات ثابت بودند اما در این بین شاهد افزایش ۴۰۰ هزار تومانی یک محصول هستیم.

انواع ورق‌های فولادی نوسانات متعددی داشتند به طوری که قیمت ورق سیاه در کنار کاهش حداکثری قیمت در بازه ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی، در برخی کارخانه‌ها از جمله اکسین ثابت بود، اما نرخ ورق گالوانیزه، روغنی و رنگی تقریبا در همه کارخانه‌ها ثابت بود.

قیمت قوطی و پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و صنعتی و ... نیز به تبعیت از روند کلی بازار ثابت اعلام شد اما کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی در چند شرکت از جمله پایا اصفهان و پروفیل صابری مشاهده شد.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۳ هزار و ۸۷۲ واحد کاهش داشت و به یک میلیون و ۴۴۱ هزار و ۲۶۵ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۱۴۳ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۱۰ هزار و ۷۷۷ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۲ هزار و ۳۸۶ واحدی، رقم یک میلیون و ۹ هزار و ۸۹۸ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فولاد»، «تاپیکو»، «خودرو»، «خساپا»، «حکشتی»، «کچاد» و «کگل» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند. علاوه بر این، نمادهای «حپترو»، «شفارس»، «دانا»، «تملت» و «دکیمی» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «ورنا»، «غنوش»، «وساپا»، «فنورد» و «خوساز» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا 

گفتنی است نرخ پایه عرضه میلگرد بورسی در هفته جاری حدود ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان خواهد بود که با توجه به کف نرخ پیشنهادی بازار که حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ الی ۱۵ هزار می‌باشد، دامنه نرخ بورس برای خریداران حرفه‌ای جذابیتی نخواهد داشت.

همچنین با توجه به اینکه دامنه نرخ پایه عرضه شمش بورسی برای هفته آتی مشخص شده است و با توجه به اینکه از هفته جاری حدود ۳۰۰ تومان پایین‌تر خواهد بود، پر واضح است که اگر مسأله تازه‌ای رخ ندهد، بازار روندی کاملا آرام و همراه با برخی نوسانات کاهشی همراه خواهد بود که پیرو آن انتظار می‌رود عرضه‌های میلگرد فردا تقاضای چندانی نداشته باشد.

امروز نیز در تابلوی معاملات بورس کالا، از ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن محصول فولادی ۹ هزار و ۸۵۰ تن معادل ۵۶٫۷ درصد مورد معامله قرار گرفت.

در همین حال امروز ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن ورق گالوانیزه در بورس کالا با قیمت پایه ۲۴۶ هزار و ۵۱ ریال عرضه شد که از این میزان ۶ هزار تن با قیمت ۲۴۸ هزار و ۳۹۹ ریال مورد معامله قرار گرفت. به عبارت دیگر ۴۱٫۳ درصد از ورق گالوانیزه عرضه شده در معاملات امروز بورس کالا به فروش رسید.

همچنین ۵٫۸ درصد از ۸۵۰ تن ورق قلع اندود در تابلوی معاملاتی امروز بورس کالا با قیمت پایانی ۳۴۵ هزار ریال مورد معامله قرار گرفت.

در همین حال، ۲ هزار تن ورق رنگی در پیش گشایش به دلیل کمبود تقاضای لازم ازروی تابلوی معاملات بورس کالا حذف شد.

پایان پیام/ف

کد خبر 1055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =