کد خبر 1081
۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

ساخت مسکن ملی بازار را متحول می‌کند / شأن اتحادیه آهن و فولاد رعایت نمی‌شود

ساخت مسکن ملی بازار را متحول می‌کند / شأن اتحادیه آهن و فولاد رعایت نمی‌شود

رئیس اتحادیه آهن و فولاد بر این باور است که تا پایان سال جاری، فرآیند ساخت مسکن ملی آغاز می‌شود و معاون اول رئیس‌جمهور این این وعده را در رسانه ملی اعلام کرد اما امیدواریم فاز عملیاتی آن به خوبی پیش برود.

حمید رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در گفتگو با آهن‌نیوز، درباره وضعیت بازار آهن و فولاد گفت: در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای در حال انتظار است و این انتظار یعنی خیلی از جریانات اقتصادی منتظرند که وضعیت برجام مشخص شود. این موضوع در بحث فولاد و سایر تولیدات ما نیز تأثیر گذاشته است.

او تصریح کرد: توقف فعالیت‌های بازار چه در بحث ساخت و سازهای داخلی و چه در بحث صادرات فولاد به کشورهای حاشیه‌ای از جمله عراق و افغانستان و قطر و ... در پی مذاکرات برجام صورت گرفته است و روند بازار به تصمیم بزرگ اقتصادی (برجام) گره خورده است. حقیقت امر این است که بازار در حال حاضر، رونقی ندارد و با توجه به اینکه هم هزینه‌های ساخت و ساز گران شده و هم احیای پروژه‌های بزرگ دقیقاً مشخص نشده است بازار خیلی از رونق برخوردار نیست و بهترین است بگوییم که بازار در حال انتظار است.

رستگار در خصوص تدابیر دولت در ساماندهی بازار فولاد گفت: در جلسات متعددی که تا امروز درباره ساماندهی وضعیت بازار برگزار شده این اراده وجود داشته که اوضاع سامان یابد اما تنها اراده کفایت نمی‌کند بلکه باید شرایط هم فراهم شود.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد بر این باور است که  تا پایان سال جاری، فرآیند ساخت مسکن ملی آغاز شود. هرچند که اقدامات اولیه آن انجام شده و پیگیری‌هایی در این باره صورت گرفته و معاون اول رئیس جمهور این این وعده را در رسانه ملی اعلام کرد اما امیدواریم فاز عملیاتی آن به خوبی پیش برود. اگر این اتفاق بیفتد می‌تواند تحولی را در بازار داخلی ما ایجاد کند.

او با اشاره به قیمت گذاری دستوری در صنف آهن و فولاد اظهار کرد: دولت نقش نظارتی و تنظیم‌گری در قیمت‌گذاری دارد و این نقش را قانون به آنها واگذار کرده است. دولت همواره باید تنظیم‌گری و نظارت داشته باشد اما در کارهای اجرایی و اجرای قواعد بازار، بخش خصوصی تعیین‌کننده است. یکی از اشتباهاتی که گاهی مجموعه‌های بالادستی انجام می‌دهند این است که به‌جای دعوت از اتحادیه‌ها که نقش محوری دارند، انجمن‌های فرعی را در جلسات تخصصی دعوت می‌کنند و باید این رویه اصلاح شود.

وی در ادامه پاسخ داد: اتحادیه‌ها نقش و جایگاه اصلی در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دارند. هر صنفی چند هزار عضو دارد. در بسیاری از امور برای اتحادیه‌ها، شأن و جایگاهی قائل نمی‌شوند. اتحادیه‌ای که نداند با چه مکانیزمی قیمت‌گذاری شده یا میزان عرضه و تقاضا به چه میزان بوده است چطور می‌تواند نظارت و بازرسی کند و چطور می‌تواند کنترل بازار را در دست داشته باشد؟ این باید اصلاح شود و ما امیدواریم که این اتفاق‌ها بیفتد.

رستگاری با اشاره به نقش اتحادیه‌ها در پیشبرد اهداف گفت: هر تصمیمی که برای حوزه‌های مختلف اقتصادی گرفته می‌شود قبل از تصمیم‌گیری باید از طریق اتحادیه مربوطه در میان گذاشته شود. در کل کشور بیش از ۸ هزار اتحادیه داریم و این اتحادیه‌ها در تمام کشور نقش اساسی دارند و به نوعی آنها ویترین اقتصادی‌اند که باید براساس قانون به آنها نقش واقعی بدهیم و از آنها بازخواست کنیم یا از آنها بخواهیم که وظیفه‌شان را درست انجام دهند. پیشنهادم این است که جلساتی به صورت مستمر و دقیق با این اتحادیه‌ها در کل کشور برگزار شود تا اتحادیه‌ها بتوانند نقش خودشان را در آن حوزه‌ای که مسئولیت کاری‌شان است به خوبی پیش ببرند. اگر چنین اتفاقی بیفتد  یقیناً کمک بزرگی به توسعه و اشتغال‌زایی و پویایی اقتصاد خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =