کد خبر 1084
۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱

جزئیات بازنگری فرمول قیمت‌گذاری سنگ‌آهن

جزئیات بازنگری فرمول قیمت‌گذاری سنگ‌آهن

نشست کمیته مدیریت بازار وزارت صمت برای بازنگری فرمول قیمت‌گذاری سنگ آهن در بورس کالا با حضور فعالان انجمن سنگ‌آهن ایران، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و شرکت‌های معدنی بزرگ دیروز چهارشنبه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، نشست کمیته مدیریت بازار وزارت صمت برای بازنگری فرمول قیمت‌گذاری سنگ آهن در بورس کالا با حضور فعالان انجمن سنگ آهن ایران، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و شرکت‌های معدنی بزرگ دیروز چهارشنبه برگزار شد.

در این نشست شرکت‌های تولید گندله اعلام کردند که مازاد عرضه در بازار داخلی و افت قیمت‌های جهانی سنگ آهن باعث شده که حاشیه سود واحدهای گندله‌سازی از محدوده ۲۹% به ۳% کاهش یابد و لازم است کف قیمت مشخصی برای قیمت کنسانتره آهن و گندله در کشور و بورس کالا در نظر گرفته شود.

در این نشست انجمن سنگ آهن ایران به کمیته مدیریت بازار پیشنهاد داد ضریب قیمت پایه بورس کالا برای کنسانتره آهن ۲۱% شمش فولاد، ضریب قیمتی گندله آهن ۳۰% شمش فولاد و ضریب قیمتی آهن‌اسفنجی ۶۰% شمش فولاد درنظر گرفته شود که پیشنهاد ضریب قیمتی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طبق اعلام بورس کالا برای کنسانتره آهن ۱۷٫۷ درصد، برای گندله ۲۶٫۶ درصد و آهن اسفنجی ۵۳٫۱ درصد بود.

براساس گزارش‌های دریافتی پیشنهاد بورس کالا با توجه به شاخص‌های قیمت سایر کشورها، ضریب قیمتی برای کنسانتره آهن ۲۲ درصد شمش فولاد، برای گندله ۲۷ درصد و برای آهن‌اسفنجی ۶۶ درصد در نظر گرفته بود.

در پایان این نشست مقرر شد انجمن‌های فعال در زنجیره فولاد از انجمن سنگ آهن تا تولیدکنندگان فولاد و نوردکاران در جلسات مشترک در آینده نزدیک، یک فرمول قیمت پایه را با ضرایب مشخص تعیین و برای تصویب هیأت مدیره بورس کالا، به شرکت بورس کالا ارسال کنند.

در نشست‌های آینده فعالان زنجیره فولاد، اگر تمام زنجیره روی پایه قیمت به توافق برسند، وزارت صمت از این توافق تبعیت خواهد کرد و اگر اعضای زنجیره به تفاهم نرسند، وزارت صمت به عنوان سیاست‌گذار وارد می‌شود و سیاست‌گذاری می‌کند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =