کد خبر 1109
۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸

وزیر صمت: آمار معادن را نداریم

وزیر صمت: آمار معادن را نداریم

وزیر صمت: در زمینه معدن عقب ماندگی‌هایی داریم که یکی از این عقب ماندگی‌ها این است که اصلاً نمی‌دانیم چه داریم و چه نداریم.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، سیدرضا فاطمی امین عصر شنبه در نشست فعالان اقتصادی استان یزد با بیان اینکه در اکثر محصولات شاهد افزایش تولید هستیم افزود: در چهار ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تولید فولاد ۵ درصد، کفش ۱۳ درصد و ظروف ۱۲ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ حدود ۳۸ درصد افزایش صادرات غیرنفتی داشته‌ایم.

فاطمی امین با اشاره به مشکلات موجود در زمینه تامین مواد اولیه هم برای صنایع نساجی و هم صنایع پلیمری افزود: در برخی حوزه‌ها مثل متانول سرمایه‌گذاری زیادی شده، اما در برخی صنایع نیز کمتر سرمایه‌گذاری شده بنابراین در زمینه تامین مواد اولیه با مشکل مواجه بودیم.

وزیر صمت ادامه داد: حل این مشکل ۲ راه حل دارد؛ یکی بلندمدت که سرمایه‌گذاری است و یکی کوتاه مدت که در حوزه فولاد آن را تجربه کردیم به نحوی که سال گذشته سهمیه‌بندی برای ورق داشتیم برای اینکه ۱۰ میلیون تن مصرف ورق بود و ۴ میلیون میزان تولید که ۶ میلیون تن کسری وجود داشت به همین دلیل به سمت عرضه تلفیقی در بورس کالا حرکت کردیم.

فاطمی امین یادآور شد: در مورد بحث دانش‌بنیان، آیین‌نامه‌ای در دولت مصوب شد و معتقدیم که اکنون چالش ما تقاضا است و تا تقاضا وجود نداشته باشد، صنایع بزرگ به سمت دانش‌بنیان شدن پیش نمی‌روند.

وی با اشاره عدم توازن سرمایه‌گذاری افزود: توازن سرمایه‌گذاری هم در پول هم در حوزه جغرافیایی نداریم؛ شهرهایی داریم که در آن‌ها فرصت‌های شغلی بسیار ایجاد شده، اما کارگر نیست مثل اشتهارد، اردکان، ساوه و ... و شهرهایی داریم که به شدت عقب‌مانده هستند که در این زمینه ۱۰۴ شهر شناسایی شده که هیچ صنعتی ندارند و به دنبال این هستیم که در هر کدام از این ۱۰۴ شهر حداقل یک صنعت ایجاد کنیم.

فاطمی امین در مورد معادن نیز اظهار داشت: در زمینه معدن عقب ماندگی‌هایی داریم که یکی از این عقب ماندگی‌ها این است که اصلاً نمی‌دانیم چه داریم و چه نداریم.

وی با اشاره به معادن تعطیل گفت: یک هزار و ۲۰۰ معدن تعطیل به زودی به مزایده گذاشته خواهد شد البته عمدتاً در معادن بزرگ تعطیلی نداریم و عمده معادن تعطیل، شن و ماسه و سنگ‌های ساختمانی است.

در سفر یک‌روزه وزیر صمت به استان یزد چهار واحد تولیدی و صنعتی در استان افتتاح شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =