کد خبر 1117
۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰

صنایع معدنی جایگزین اقتصاد نفتی

صنایع معدنی جایگزین اقتصاد نفتی

امروزه تجهیزات لازم برای تجهیز و ساخت کارخانه‌های فولادی در کشور مهیا شده است. در زنجیره تولید فولاد از معدن تا تولید مشکل خاصی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، حمیدرضا فولادگر، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: با وجود اینکه ایران ذخایر معدنی بسیار ارزشمندی دارد، اما سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی تنها ۱.۲ درصد است.

وی ادامه داد: جمع سهم معادن و صنایع معدنی در اقتصاد کشور حدود ۵ درصد است که برای صنعت جانشین نفت عدد کمی است. اعتقاد داریم نفت و گاز صنایع بین نسلی است که باید معادن جایگزین آن شود، اما سهم معادن در اقتصاد بسیار پایین است.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: توسعه معادن باید اولویت اصلی برای مسئولان و سرمایه‌گذاران باشد. ایران در این حوزه مزایای بسیاری از جمله در فناوری و نیروی انسانی دارد. امروزه متخصصان صنایع معدنی از جمله در زمینه فولاد در ایران وجود دارد و مواد اولیه و مصرفی و افزودنی ظرفیت بالایی در کشور نیز موجود است. فرزند ارشد صنایع معدنی فولاد است، اما از مس و آلومینیوم و دیگر کانی‌ها نیز نباید غافل شد.

فولادگر بیان کرد: ظرفیت خوبی در فناوری و بومی‌سازی در ایران ایجاد شده و می‌توان ادعا کرد که ایران می‌تواند از تولیدکنندگان برتر فولاد دنیا باشد. روزی کارخانجات فولادی از فناوری‌های خارجی استفاده می‌کردند، اما امروزه شرکت‌ها به معنای واقعی فولادساز شدند.

وی ادامه داد: امروزه تجهیزات لازم برای تجهیز و ساخت کارخانه‌های فولادی در کشور مهیا شده است. در زنجیره تولید فولاد از معدن تا تولید مشکل خاصی وجود ندارد.

این عضو هیات‌مدیره شرکت گل‌گهر گفت: مشکل اصلی که بر صنایع معدنی سایه انداخته، مشکلات اقتصادی است. در ماه‌های اخیر حوادثی اتفاق افتاده از جمله تاثیر جنگ روسیه و اوکراین همچنین فعالیت‌های کشور چین به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد دنیا، بر صنعت فولاد تأثیر گذاشته است. در حال‌حاضر نرخ شمش فولادی زیر ۵۰۰ دلار آمده و تمام زنجیره را تحت‌تأثیر قرار داده است.

فولادگر تاکید کرد: در این شرایط مسئولان باید نگاه ویژه داشته باشند و با دقت تصمیمات را اتخاذ کنند. همچنین در ستاد تنظیم بازار و بورس نیز باید تصمیمات کارشناسی با تدبیر لازم انجام گیرد تا صنایع معدنی آسیب نبینند. نگاه در این حوزه باید جامع و زنجیره‌ای باشد تا از این بحران خارج شد.

وی اظهار کرد: نسبت استخراج در ایران با توجه به داشتن حدوداً ۶۰ میلیارد تن مواد معدنی، چه فلزی و چه غیرفلزی، کمتر است و سهم آن در ارزش‌افزوده کشور حدوداً ۱.۲ درصد است که درصد قابل‌توجهی نیست. در این حوزه باید اولویت اول ما، بحث اکتشاف باشد و سپس به فرآوری و استخراج و محصول پرداخته شود.

وی بیان کرد: بحث استفاده از فناوری‌های نوین و تکنولوژی و همچنین به‌کارگیری از نیروی انسانی متخصص بحث مهمی است که باید به آن پرداخته شود. شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیتی ایجاد کرده‌اند تا بتوانیم تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز را تامین کنیم.

مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در کنار ظرفیت موجود برای مصرف در داخل باید به ظرفیت صادرات هم توجه کنیم و در نظر بگیریم که شرکت‌های بزرگ نهایتاً از لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه می‌شوند پس باید ظرفیت و زیرساخت‌های صادرات را افزایش دهیم و بندرگاه‌ها، اسکله‌ها، جاده‌ها و… را اصلاح کنیم.

فولادگر تصریح کرد: تصمیمات اقتصادی در بخش معدن و صنایع معدنی بسیار مهم است. تصمیمات اقتصادی هم در حوزه کلان و هم خرد حایز اهمیت است. بورس یکی از مباحث مهمی است که باید به آن پرداخته شود و اگر این مسائل حل شود حتما می‌توانیم خروجی بهتری از معدن و صنایع معدنی داشته باشیم و در این حوزه کارآفرینی کنیم.

وی گفت: فولاد مبارکه در صنایع فولادی این ویژگی را دارد که همه زحمات آن توسط نسل انقلابی و پس از انقلاب ۵۷ انجام شده است و اکنون از نظر تولید محصولات فولادی و ورق نخستین صنعت کشور است و در اقتصاد کشور نقش مهمی دارد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =