کد خبر 113
۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰

آهنگ رشد قیمتی آهن‌آلات نواخته شد

آهنگ رشد قیمتی آهن‌آلات نواخته شد

موج افزایش نرخ آهن که در دو هفته اخیر شروع شده بود تا روز پنجشنبه نیز همچنان تداوم داشت، اگرچه برخی از شرکت‌ها نیز ثبات پیشه کردند.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، در حالی که نرخ فولاد در بازارهای جهانی در مسیر کاهش نوسان قرار دارد، خبر قطع‌شدن برق و پیش‌بینی کاهش تولید فولاد در کشور ظرف هفته‌های پیش‌رو و استمرار روند رو به رشد انتظارات تورمی میان اهالی بازار باعث شد تا مقاطع طویل فولادی با صعود نرخ روبه‌رو شوند. اگرچه سیگنال‌های تورمی و کمبود تولید از رشد قیمت فولاد در بازار داخل حمایت می‌کند؛ اما در شرایطی که تغییر محسوسی در تقاضای مصرفی به وجود نیامده است، انباشت محصول در بازار داخل، می‌تواند سرعت‌گیری جدی در مقابل استمرار روند صعودی قیمت‌ها باشد. درواقع، بخش قابل‌توجهی از رشد قیمتی فعلی در بازار مقاطع طویل فولادی ناشی از هیجان خرید میان متقاضیان مصرفی و خریداران سرمایه‌ای است که البته با فروکش‌کردن آن احتمال عقبگرد قیمت وجود دارد.

موج افزایش نرخ آهن که در دو هفته اخیر شروع شده بود تا روز پنجشنبه نیز همچنان تداوم داشت، اگرچه برخی از شرکت‌ها نیز ثبات پیشه کردند. با ۱۸‌هزار تومانی‌شدن بهای تمام‌شده هر کیلوگرم میلگرد در معاملات هفته گذشته بورس‌کالای ایران، رکورد قیمتی این محصول در بازار فیزیکی بورس‌کالا و بازار آزاد شکسته شد.

آهنگ رشد قیمتی آهن‌آلات نواخته شد

بازار ارز نیز مانند بازار آهن و فولاد دچار نوسانات افزایشی بود و قیمت دلار با جهشی ناگهانی وارد کانال ۳۲ هزار تومانی شد و حتی فراتر از آن رفت، به‌طوری که هر دلار آمریکا در بازار آزاد تهران به قمیت ۳۲ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید.

همانطور که اشاره شد بنابر آمار و گزارش‌ها روز پنجشنبه نیز بازارسازها با باز و بسته کردن فروش و با هدف کسب سود بیشتر و ارقام بالاتر، بازار آهن را دچار هیجانات کاذب کردند؛ همچنین با القای کمبود محصول سعی در افزایش نرخ آنها داشتند، از طرفی دیگر افزایش نرخ دلار نیز دستایزی برای ادامه نوسانات افزایشی بازار اهن شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که علت نوسانات هیجانی در بازار آهن می‌تواند در پی کاهش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا بوده که مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان در قطعی برق و بازارسازی برخی کارخانه‌ها جست‌وجو کرد. از طرفی بازارهای صادراتی ایران نیز از ابتدای سال روند کاهشی داشته است.

به همین جهت طی جلسه ستاد تنظیم بازار، مقرر شده است شرکت‌هایی که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند تأمین برق مصرفی آنها در فصل تابستان در اولویت قرار بگیرد، همچنین اگر در هفته جاری نیز کاهش عرضه محصولات فولادی در بورس ادامه داشته باشد دسترسی این شرکت‌ها به سامانه جامع تجارت محدود شده و امکان صادرات محصولات خود را نخواهند داشت.

پایان پیام/ ف

کد خبر 113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =