کد خبر 114
۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰

اعتراض واحدهای فولادسازی به قطعی‌های برق

اعتراض واحدهای فولادسازی به قطعی‌های برق

خبر قطعی برق فولادسازان کشور در تابستان امسال باعث شد تا از سویی، از میزان عرضه نوردکاران در بازار فیزیکی بورس‌ کالا کاسته شود و از سوی دیگر بر خریدهای مصرفی و سرمایه‌ای در این بازار افزوده شود.

به گزارش آهن‌نیوز، هفته گذشته، خبر قطعی برق فولادسازان کشور در تابستان امسال باعث شد از سویی، از میزان عرضه نوردکاران در بازار فیزیکی بورس‌ کالا کاسته شود و از سوی دیگر بر خریدهای مصرفی و سرمایه‌ای در این بازار افزوده شود. به این ترتیب، تقابل کاهش عرضه و رشد تقاضا زمینه اوج‌گیری قیمتی و رکوردشکنی نرخ فروش میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالای ایران را رقم زد.

فقدان ‌توجه کافی به توسعه زیرساخت نیروگاهی در کشور ظرف سال‌های گذشته، دامن صنایع و مصرف‌کننده را در کشور گرفته است. در حالی که دولت ظرف سال‌های گذشته توجه کافی به توسعه زیرساخت نیروگاهی در کشور نداشت، زیان‌ده بودن این صنعت که نتیجه قیمت‌گذاری دستوری برق است، باعث شده تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز رغبتی برای ورود به این عرصه نداشته باشند.

به این ترتیب، در حالی که کشور در رتبه دوم ذخایر گازی دنیا قرار گرفته و جزو 10 کشور برتر به لحاظ ذخایر نفتی است و به لحاظ طبیعی نیز امکان احداث نیروگاه‌ خورشیدی در بخش قابل‌توجهی از مناطق کشور وجود دارد، امروز با بحران تامین برق ظرف بازه زمانی طولانی‌مدت روبه‌رو هستیم. اگرچه دولت با هدف حمایت از صنایع و مصرف‌کننده مانع واقعی‌شدن بهای انرژی در کشور شده؛ اما امروز صنعت و حتی عموم مردم باید یکباره تاوان این تصمیم‌گیری را با قطع‌شدن برق خانگی و صنعتی، کاهش عرضه محصولات صنعتی، تورم محصول نهایی و غیره بدهند.

از طرفی با فرسوده شدن سیستم نیروگاهی در کشور طی دهه‌های گذشته، دو سالی است شاهد قطع مکرر برق در سراسر کشور در بخش‌های مختلف بوده‌ایم، اما در این میان صنعت فولاد و شرکت‌های فولادسازی بیش از سایر صنایع از این بابت متحمل ضرر شده‌اند. به نظر می‌رسد تابستان داغ پیش‌رو را نیز با خاموشی‌های مکرر به‌ویژه برای فولادسازان روبه‌رو باشیم، موضوعی که از هم‌اکنون موجب اعتراض واحدهای فولادسازی شده است.

فرهاد منفرد کارشناس فولاد و عضو هیات‌مدیره شرکت ایران غلتک عنوان کرد: مشکل اعمال محدودیت‌های برق طی یکی دو سال گذشته مشکلات بسیاری را برای واحدهای فولادسازی ایجاد کرده است. منفرد در ادامه خاطرنشان کرد:‌ یکی از مهم‌ترین مسائلی که هم‌اکنون فولادسازان را با مشکل روبه‌رو کرده، این است که همواره طی سال‌های گذشته به‌دنبال تامین انرژی قدیمی بوده‌اند و از آن نیز نتیجه نگرفته‌ایم که در حال حاضر نیز فرآوری آن بسیار بالاست. قطع برق سبب مشکلاتی برای صنعت شده است. سال گذشته نیز از سوی دولتمردان عنوان شد مصرف خانگی جزو خط قرمز آنها به‌شمار می‌رود و تا جایی که ممکن است از قطع شدن آنها پیشگیری به عمل می‌آورد؛ از این‌رو به‌صورت مستقیم انگشت روی دو صنعت فولاد و سیمان گذاشتند که به گمان خودشان، مصرف آنها بیش از صنایع دیگر است، درحالی‌که این‌گونه نیست.  

این کارشناس فولاد در ادامه با اشاره به این موضوع که قطع برق تبعات بسیاری برای واحدهای فولادسازی به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: یکی از مشکلات فولادسازان آن است که با وجود تولید نکردن طی سه ماه در سال اما مجبور به پرداخت مالیات برای کل سال هستند و این موضوع برای وزارت اقتصاد و دارایی قابل قبول نیست که از گرفتن مالیات صرف‌نظر کند.

منفرد با اشاره به صدور بخشنامه‌های متعدد از سوی دولتمردان عنوان کرد: وجود بخشنامه‌های متعدد در ادوار و در دولت‌های مختلف به فولادسازان لطمه‌های بسیاری وارد کرده است. همواره یکی از مشکلات واحدهای فولادسازان این بوده که به یکباره با بخشنامه‌های ناگهانی روبه‌رو بوده‌اند، درحالی‌که تصمیم‌گیران برای وضع این بخشنامه‌ها هیچ‌گاه با انجمن‌ها و... مشورت به عمل نیاورده‌اند.

منفرد در ادامه یادآور شد:‌ قطع برق سبب گرانی و رکود بازار می‌شود، اگر قرار باشد براساس شعار دولت سالی یک میلیون مسکن بسازیم، با این رویکردها امکان‌پذیر نخواهد بود؛ چراکه در این راستا باید قیمت تمام‌شده محصولات فولادی را پایین بیاوریم. هم‌اکنون با این شرایط چگونه می‌توان تولید کرد؟ بازار دیگر کشش نخواهد داشت و فولادسازان انگیزه‌ای برای تولید نخواهند داشت.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت به محدودیت‌های برق اعمال‌شده بر شرکت‌های فولادی اعتراض و عنوان کرده‌اند محدودیت تامین برق در کشور باید بین همه صنایع و براساس برنامه کارشناسی توزیع شود تا کارخانه‌های فولادی کشور متحمل خسارت‌های کمتری شوند.

پایان خبر/ ف

کد خبر 114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =