کد خبر 1143
۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹

ایلاتی در گفت‌وگو با آهن نیوز مطرح کرد؛

تأمین 4 میلیون واحد مسکونی وعده کاغذی است / مسکن ملی، رونق‌دهنده بازارآهن

تأمین 4 میلیون واحد مسکونی وعده کاغذی است / مسکن ملی، رونق‌دهنده بازارآهن

وعده دولت سنگین و بزرگ است. نوشتن یک میلیون واحد مسکن روی کاغذ راحت است. این عدد را روی صد واحد بنای مفید و غیرمفید ضرب کنید حدود ۱۰۰ میلیون مترمربع می‌شود.

فرشید ایلاتی کارشناس مسکن در گفتگو با آهن‌نیوز، درباره وضعیت ساخت و ساز مسکن  گفت: آماری که دولت اعلام کرده ظاهراً حدود یک و نیم میلیون واحد مسکونی است که حدود ۴۷۰ هزار واحد آن هم‌اکنون در مرحله ساخت قرار دارد که تا میزان اعلام شده توسط دولت فاصله زیادی دارد.

وی ادامه داد: وعده دولت سنگین و بزرگ است. نوشتن یک میلیون واحد مسکن روی کاغذ راحت است. این عدد را روی صد واحد بنای مفید و غیرمفید ضرب کنید حدود ۱۰۰ میلیون مترمربع می‌شود که اگر در حوزه اشتغال در نظر بگیرید به ازای هر صد متر دو و نیم شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود. این اعداد میلیونی و متراژ یکصد میلیون مترمربع عددهای بسیار بزرگی است. دولت برای اینکه بتواند این عدد را محقق کند خیلی بیشتر از این شرایط فعلی باید برنامه‌ریزی کند تا بتواند شرایط را فراهم کند.

ایلاتی در خصوص اینکه بازار مسکن ارتباط نزدیک و مهمی با صنایع فولادی دارد پاسخ داد: مثل لوکوموتیوی که بعنوان پیشران اقتصادی صنایع مختلفی را با خود می‌کشد. دو صنعتی که با مسکن رونق می‌گیرد فولاد و سیمان است. بعنوان دو مصرف عمده این دو صنعت ارتباط مستقیمی با بحث ساخت مسکن دارند. اگر ساخت مسکن صورت گیرد بازار آهن و فولاد رونق می‌یابد که متاسفانه چنین اتفاقی تا به امروز در این دولت شاهد نبودیم.

این کارشناس اضافه کرد: دولت ادعا می‌کند در شرف برنامه‌ریزی است و مقدمات کار را فراهم می‌کند و اگر این وعده‌ها محقق شود رونق در این صنایع رخ می‌دهد اما آنچه که مدنظر است هنوز واقع نشده است.

وی با اشاره به راهکار دولت در این زمینه اضافه کرد: باید دولت بپذیرد که ۴ و نیم میلیون واحد مسکونی از توانش خارج است. تجربه‌ای در مسکن مهر داشتیم که پروژه‌های خودمالکی بود. در این پروژه زمین از مردم بود و دولت با تسهیلات از این بخش حمایت کرد. یعنی جزو پروژه‌های بسیار موفق طرح مسکن مهر بود و به همین شکل پیشنهاد به دولت دادیم که اجازه دهد مردم زمین‌هایی که در محدوده شهری دارند را وارد چرخه ساخت و ساز کنند و دولت فقط تسهیلات را در اختیار مردم قرار دهد و مردم با سلیقه و معماری مدنظر خود و تکنولوژی‌های موجود ساخت مسکن را پیش ببرند. متاسفانه مدل دولتی پیچیدگی خاص خود را دارد. هم پروژه ساماندهی متقاضیان و هم بحث نظارت بر عملکرد ساخت و ساز پیچیدگی دارد.  

ایلاتی گفت: مشکل ما در مسکن، مساله زمین و بحث مصالح و آهن است. در تهران نزدیک به ۸۰-۷۰ درصد پولی که برای خرید مسکن می‌دهید سهم زمین است. اگر بتوانیم قیمت زمین را بشکنیم خود به خود قیمت نهایی مسکن نیز شکسته می‌شود، بنابراین دخالت دولت به حداقل ممکن می‌رسد و فقط دولت تسهیلات را در اختیار مردم قرار می‌دهد تا تولید مسکن در کشور رونق یابد.

وی با اشاره به مشکلات مصالح و آهن در ساخت مسکن گفت: در بحث فولاد نزدیک به ۱۶-۱۵ میلیون تن ظرفیت تولید مازاد داریم که هم می تواند برای بحث افزایش ساخت و ساز در کشور مطرح شود و یا به منظور صادرات استفاده شود. لذا اگر بخواهیم در حوزه مسکن بازار جدید ایجاد کنیم، کشور پاسخگو است بنابراین از لحاظ ظرفیت تولید مشکلی نداریم اتفاقاً رونق گرفتن پروژه‌های مسکن می‌تواند بازار جدیدی برای صنعت فولاد و سیمان در کشور باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =