کد خبر 1153
۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷

عقبگرد قیمتی فلزات اساسی همچنان ادامه دارد

عقبگرد قیمتی فلزات اساسی همچنان ادامه دارد

فعالان بازار معتقدند بازار فلزات اساسی روزهای آتی روندی نزولی خواهد داشت چرا که عرضه بالاست و خریداران تنها برای رفع نیاز فوری خرید کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، پلتس در گزارش روزانه خود از بازار آهن و فولاد چین مجدداً تاکید دارد که همچنان تقاضا برای سنگ‌آهن عیار متوسط، بالاتر از تقاضا برای سنگ‌آهن عیار بالاست. البته فاصله قیمتی میان سنگ‌آهن عیار ۶۲درصد و سنگ‌آهن عیار ۶۵‌ درصد رو به کاهش گذاشته است. در عین حال، پلتس در گزارش خود به افت پریمیوم سنگ‌آهن لامپ یا درشت‌دانه اشاره دارد.

به‌طور سنتی معمولاً تقاضا برای سنگ‌آهن درشت‌دانه و گندله طی سه‌ماه پایانی سال میلادی از سوی فولادسازان چینی افزایش پیدا می‌کرد؛ اما برخی فولادسازان چینی بر این عقیده‌اند که امسال خبری از رشد تقاضا نخواهد بود؛ بنابراین پریمیوم سنگ‌آهن لامپ با وجود بهبود قیمت سنگ‌آهن با عیار متوسط، کاهش داشت.

 در طرف دیگر نیز بازار زغال‌سنگ کک‌شوی استرالیا بدون مشتری ماند. سنگ‌آهن وارداتی به چین نرخ رشد محدودی داشت؛ هرچند همچنان در کانال ۹۰ دلاری معامله شد. در این شرایط، قراضه وارداتی به ترکیه تحت فشار کاهش تقاضا برای محصولات فولادی ارزان می‌شود. سنگ‌آهن حمل دریایی وارداتی به بنادر چین در روز ابتدایی هفته جاری، کمی از کف قیمتی خود در انتهای هفته قبل فاصله گرفت، به این ترتیب بهای هر تن سنگ‌آهن عیار۶۲‌ درصد، روز دوشنبه پنجم سپتامبر، با رشد ۳ درصدی نسبت به روز قبل ۹۸ دلار به ازای هر تن از سوی پلتس ارزیابی شد.

همچنین پلتس در گزارش روزانه خود از بازار آهن و فولاد ترکیه، به کاهش بیشتر بهای قراضه وارداتی به این کشور طی روز دوشنبه پنجم سپتامبر خبر داد. به این ترتیب، این محصول با افت نرخ ۵/ ۲ دلاری نسبت به ‌روز پایانی هفته قبل با نرخ ۳۸۷ دلار به ازای هر تن معامله شد. تقاضا برای محصولات فولادی نهایی ترکیه در بازار داخلی و صادراتی این کشور به‌شدت افت داشته است که این موضوع باعث می‌شود فولادسازان این کشور چاره‌ای جز کاهش تولید نداشته باشند.

این موضوع با افت تقاضا در بازار قراضه، زمینه عقبگرد بیشتر قیمتی در این محصول را فراهم می‌کند. یکی از فولادسازان ترکیه‌ای گفت: فروشندگان قراضه تمایلی به کاهش نرخ محصول خود ندارند؛ اما احتمالاً قیمت‌ها تا کف کانال ۳۵۰ دلاری نیز عقب‌نشینی می‌کنند. در حال حاضر قراضه وارداتی به ترکیه در محدوده ۳۸۰ تا ۳۸۵ دلار به فروش می‌رسد؛ اما این خریدها تنها از سوی چند واحد فولادسازی بزرگ انجام شده و دیگر فعالان بازار منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. روزهای گرم سال در نیم‌کره‌شمالی نیز رو به پایان است. در این شرایط، خوش‌بینی چندانی به بهبود بازار مقاطع طویل فولادی در این مناطق وجود ندارد و احتمال رشد نرخ تقریباً دور از انتظار است.

قیمت ورق گرم و سرد در بازار داخلی چین نسبت به جمعه اخیر تغییر چندانی نداشته است. قیمت قرارداد فیوچرز در بورس شانگ‌های نیز ۴ دلار بهبود داشته ۵۳۶ دلار در هر تن شنیده شد. آخرین قیمت ورق گرم در بازار نقدی ۵۶۵ دلار و ورق سرد ۶۲۴ دلار هر تن درب کارخانه با مالیات بر ارزش افزوده ثبت شده است.
به گزارش می‌متالز، فعالان بازار معتقدند بازار ورق گرم چین روزهای آتی روندی نزولی خواهد داشت چرا که عرضه بالاست و خریداران تنها برای رفع نیاز فوری خرید کرده‌اند. ورق سرد نیز احتمالاً در ثبات نسبی می‌ماند، چون تقاضا با خنک‌تر شدن هوا رو به بهبود است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =