کد خبر 1176
۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸

صادرات فولاد چین در تنگنای ضعف تقاضا

صادرات فولاد چین در تنگنای ضعف تقاضا

کارشناسان معتقدند که به دلیل مزیت رقابتی ضعیف قیمت‌های صادراتی چین در مقایسه با کشورهای CIS و کشورهای جنوب شرق آسیا، این اتفاق ممکن است کمی صادرات فولاد را افزایش دهد، اما تأثیر کلی آن ناچیز خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بر اساس داده‌های اداره کل گمرک، چین در آگوست ۲۰۲۲، ۶.۱۵۳ میلیون تن فولاد صادر کرد که کاهش ۵۱۸۰۰۰ تنی ماهانه و افزایش سالانه ۲۱.۸ را داشت. مجموع صادرات فولاد از ژانویه تا آگوست ۴۶.۲۲۵ میلیون تن بود که ۳.۹ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت.

در ماه اوت، چین ۸۹۳۰۰۰ تن فولاد وارد کرد که نسبت به ماه قبل ۱۰۴۰۰۰ میلیون تن و نسبت به سال قبل ۱۵.۷ درصد کاهش داشت. واردات انباشته از ژانویه تا آگوست بالغ بر ۷.۴۵۳ میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱.۲ درصد کاهش داشته است.

در سال ۲۰۲۲، حجم صادرات فولاد چین در ماه مه قبل از اینکه بلافاصله وارد کانال نزولی شود، به بالاترین حد خود در سال گذشته رسید. در ماه اوت، حجم صادرات ماهانه به ۶.۱۵۳ میلیون تن رسید. دلایل پشت آن به شرح زیر خلاصه می‌شود.

۱. حجم بالای صادرات در ماه مه عمدتاً مربوط به بی ثباتی ژئوپلیتیکی خارج از کشور ناشی از درگیری بین روسیه و اوکراین بود. پس از مصرف افزایش صادرات در اردیبهشت تا خرداد، بازار خارج از کشور وارد چرخه خارج از فصل شد. در همین حال، فشار تورم تحت شرایط نزولی اقتصادی همراه با افزایش نرخ بهره افزایش یافت. در نتیجه، تقاضای پایین دستی در اروپا، آمریکا و آسیای جنوب شرقی هیچ نشانه‌ای از بهبود را نشان نداد.

۲. صادرات فولاد چین دارای مزیت‌های رقابتی ضعیف در قیمت بود. با توجه به مزیت رقابتی ضعیف قیمت‌های صادراتی چین در مقایسه با کشورهای CIS و کشورهای جنوب شرق آسیا، مصرف‌کنندگان خارج از کشور تمایل به خرید فولاد از کشورهای فوق الذکر داشتند، بنابراین صادرات داخلی فولاد در ماه آگوست کاهش یافت. 

از نظر واردات، واردات فولاد داخلی در مرداد ماه به کاهش ۶ ماهه متوالی قبل پایان داد و افزایش یافت. این اتفاق عمدتا به دلیل رکود قیمت های خارجی بود که تفاوت قیمت بین چین و خارج از کشور را به طور قابل توجهی کاهش داد. با افزایش اشتیاق بازار داخلی برای واردات، حجم واردات فولاد افزایش یافت. 

از نظر صادرات، تقاضای خارج از چین تحت تأثیر تورم و درگیری ژئوپلیتیک ضعیف باقی ماند. بر اساس آخرین نظرسنجی SMM، کارخانه‌های فولاد داخلی همچنان در ماه سپتامبر علاوه بر هدف کنترل تولید فولاد خام داخلی و سیاست‌های مهار صادرات، سفارش‌های نادری در خارج از کشور دریافت کردند. بنابراین انتظار می‌رود صادرات فولاد چین در ماه سپتامبر اندکی کاهش یابد.

شایان ذکر است که اخیراً هیوندای استیل و پوسکو در کره جنوبی تحت تأثیر طوفان هینامنور قرار گرفتند و یک منبع گفت که این امر ممکن است صادرات داخلی فولاد به کره جنوبی را افزایش دهد. کارشناسان معتقدند که به دلیل مزیت رقابتی ضعیف قیمت‌های صادراتی چین در مقایسه با کشورهای CIS و کشورهای جنوب شرق آسیا، این اتفاق ممکن است کمی صادرات فولاد را افزایش دهد، اما تأثیر کلی آن ناچیز خواهد بود.

از نظر واردات، واردات فولاد چین در سال‌های اخیر در سطح پایینی باقی مانده است. پیش‌بینی می‌شود اقتصاد داخلی در نیمه دوم سال جاری شاهد بهبود قوی باشد و مصرف و تولید در بخش‌های مختلف نیز بهبود بیشتری یابد. با کاهش اختلاف قیمت بین چین و خارج از کشور، واردات فولاد ممکن است فرصت‌های بیشتری را ببیند و احتمالاً در کوتاه مدت اندکی افزایش خواهد یافت. با این حال، به دلیل بهبود آهسته تقاضای واقعی داخلی، فضا برای افزایش محدود خواهد بود.

پایان پیام/ف 

کد خبر 1176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =