کد خبر 118
۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰

کاهش ۹ دلاری فولاد ایران در بازار جهانی

کاهش ۹ دلاری فولاد ایران در بازار جهانی

در هفته گذشته قیمت اسلب صادراتی CIS با کاهش ۰.۹ درصدی به ۵۶۰ دلار به ازای هر تن رسید که بر این اساس قیمت این محصول همواره پایین‌تر از قیمت اسلب صادراتی ایران است.

شبه گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، از اواخر فروردین سال جاری شاهد آن بودیم که بازارهای جهانی فولاد با یک روند نزولی شدید مواجه شدند و در حال حاضر قیمت فولادهای صادراتی ایران حتی کمتر از زمان شروع جنگ روسیه و اوکراین است.

طبق آخرین آمار و قیمت‌هایی که متال‌بولتن منتشر کرده، در هفته گذشته قیمت فوبِ اسلب صادراتی ایران ۱.۶ درصد کاهش یافت و این محصول با قیمت ۵۶۱ دلار به ازای هر تن معامله شد که در مقایسه با هفته قبل از آن کاهش ۹ دلاری را نشان می دهد.

فوبِ بیلت صادراتی ایران نیز مشمول این روند کاهشی بوده است و در بنادر کشور ۵۴۵ تا ۵۵۵ دلار به ازای هر تن معامله شده است که نسبت به هفته قبل از آن کاهش ۷.۵ دلاری را در این بخش شاهد بودیم.

وضعیت بازارهای جهانی به صورتی است که بسیاری از مزایده‌ها به فروش منجر نمی‌شود، زیرا قیمت‌های پیشنهادی خریداران خارجی همواره با قیمت مدنظر فولادسازان ایرانی فاصله دارد.

آمارهای منتشرشده توسط متال‌بولتن نشان می‌دهد که در هفته گذشته قیمت اسلب صادراتی CIS با کاهش ۰.۹ درصدی به ۵۶۰ دلار به ازای هر تن رسید که بر این اساس قیمت این محصول همواره پایین‌تر از قیمت اسلب صادراتی ایران است. قیمت شمش صادراتی CIS نیز از ۵۹۸ دلار به ازای هر تن به ۵۸۵ دلار رسید.

کاهش قیمت بیلت صادراتی ایران به‌مراتب بالاتر از افت نرخ بیلت دریای سیاه بود؛ چراکه فولادسازان روسی درصددند تا محصولات خود را در شرایط تحریم به بازارهایی صادر کنند که پیش از این، مقصد اصلی فولاد صادراتی ایران بود. تلاش روس‌ها برای کسب سهم از بازارهای جنوب آسیا باعث شده است تا فولادسازان این کشور اقدام به زیرفروشی محصول خود در این بازار کنند.

در این شرایط، اخباری مبنی بر فروش بیلت روسیه در بازارهای جنوب‌شرقی آسیا با نرخی در کف کانال ۵۰۰ دلاری منتشر می‌شود. به گفته برخی از تجار چینی، قیمت پیشنهادی فولادسازان روسی به میزانی پایین است که باعث شده برخی تجار چینی اقدام به خرید این محموله‌ها، انتقال به انبار و بارگیری آن به مقصد جدید کنند؛ البته این گفته با قطعیت اعلام نشده است. به هر ترتیب، توان فولادسازان روسی برای فروش محصول خود با نرخی پایین‌تر از قیمت‌های معمول، تهدید جدی برای فولادسازان داخلی است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =