کد خبر 1193
۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ موج بی‌رونقی در بازار ادامه دارد

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ موج بی‌رونقی در بازار ادامه دارد

فعالان بازار و تولیدکنندگان فولاد در مورد نحوه عملکرد فعلی بورس کالا در زمینه قیمت‌گذاری محصولات فولادی رضایت ندارند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در تحلیل اوضاع بازار آهن و فولاد و تأثیر عوامل مختلف داخلی و خارجی در تعیین روند کلی بازار در کوتاه‌مدت و بلندمدت باید چندین مسئله را موردتوجه قرار داد. در ابتدا انتشار خبر تعیین سقف برای نفت روسیه توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا است که این کشور را در فروش نفت و تأمین بیمه شرکت‌های نفتی و همچنین ارزآوری به این کشور را دچار چالش خواهد کرد.

به نظر می‌رسد در چنین شرایطی روسیه ناگزیر به مشتریان آسیایی خود تخفیفات بیشتری بدهد که این امر به تعدیل نرخ نفت روسیه و نرمش در فروش گاز به اروپا منجر خواهد شد که هدف از آن جبران خسارت ناشی از افت فروش نفت است.

دومین مسئله موردتوجه افزایش تولید نفت عربستان و اوپک پلاس است که هر دو این عوامل ممکن است احتمال دستیابی به توافقات برجام را کاهش دهد.

در ادامه به بررسی بازارهای فعال آهن و فولاد پرداخت شده است.

بازار آهن

بازار آهن روز پنجشنبه در حالت نیمه تعطیل قرار داشت و ثبات نسبی در همه زیرمجموعه‌های بازار داخلی مشاهده شد و غیر از ثبات و رکود نرخ آهن‌آلات، تغییرات جدیدی برای ارائه گزارش در بازار مشهود نبود.

امروز شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱، دلار در بازار آزاد با افزایش قیمت ۵۰۰ تومانی، ۳۰ هزار و ۵۰۰ هزار تومان مبادله می‌شود، که روند آخر هفته قبل را حفظ کرده و بازار آهن را نیز در ثبات نگه داشته است.

قیمت میلگرد نوساناتی را داشته و در دو شرکت ۳۰۰ تومان و ۱۰۰ تومان افزایش داشته است، که می‌تواند بخاطر افزایش دلار باشد.قیمت روز میلگرد آجدار نیز تقریباً در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد.

قیمت ها در محصولات نبشی و ناودانی ثبات خود را حفظ کرده اند.

قیمت تیرآهن در تمامی شرکت‌ها افزایش داشته است.

قیمت قوطی و پروفیل و انواع لوله‌ها جز در کارخانه پروفیل یاران که محصولات خود را با کاهش ۲۰۰ تومانی عرضه کرد، در سایر شرکت‌ها ثابت بود.

قیمت روز نبشی و ناودانی اروپایی و ایرانی نیز به تبعیت از جو کلی بازار تغییر قیمت نداشتند.

قیمت ورق‌ روغنی، گالوانیزه و رنگی هم ثابت اعلام شدند.

نرخ ورق سیاه هم اگرچه نسبتاً ثابت بود اما در برخی مبادی کاهش ۱۰۰ تومانی داشت و در کاخانه فولاد مبارکه افزایش ۱۰۰ تومانی مشاهده شد.

 قیمت محصولات ذوب آهن اصفهان نیز تقریباً ثابت اعلام شد که به نظر می‌رسد به دلیل حجم آزادسازی تیر و میلگرد این کارخانه است که به کاهش نرخ محصولات آن به ویژهقیمت امروز تیرآهن 24 ذوبی منجرشده است. ظاهراً نرخ این محصول در کانال ۱۹ هزار تومانی اعلام می‌شود.

بازار بورس

بازار سرمایه این روزها به دلیل افت در سایر بازارهای موازی با کاهش در شاخص عملکردی روبرو شده است.

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۱۵ هزار و ۴۲۴ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۴۳۲ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۴ هزار و ۷۵۶ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۴۰۵ هزار و ۵۶۸ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با کاهش ۵ هزار و ۱۵۹ واحدی، رقم ۹۸۰ هزار و ۸۳۴ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فارس»، «کچاد»، «حکشتی»، «وپاسار»، «کگل»، «ویملت» و «شستا» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «ولغدر»، «غشاذر»، «کاذر»، «فارس»، «حپترو»، «فمراد» و «زمگسا» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «وایران»، «حتوقا»، «شگل»، «بورس» و «شپاکسا» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

امروز در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا قرار بود ۹۵۸ هزار و ۷۵۵ تن محصول فولادی مورد معامله قرار گیرد که از این حجم، ۶۴۲ هزار و ۴۱ تن روی تابلوی معاملات قرارگرفت.

در همین حال، ۳۰ هزار تن شمش بلوم روی تابلو معاملاتی بورس کالا قرار گرفت و فقط ۷ هزار تن آن معامله شد. به عبارت دیگر، حدود ۷۷ درصد از شمش بلوم عرضه شده به فروش نرفت.

همچنین، ۱۰ هزار تن ورق گالوانیزه خودرو با تقاضای ۱۰ هزار و ۱۵۰ تنی به طور کامل فروخته شد.

در همین راستا، تابلو معاملاتی بورس کالا شاهد حجم عرضه ۲۰۰ تنی ناودانی بود که در نهایت ۷۵ تن این محصول به فروش رسید.

همچنین تیرهن با کاهش حجم عرضه روبرو شد و فقط ۱۲ هزار و ۱۲۱ تن روی تابلوی معاملات قرار گرفت و در نهایت به میزان ۷ هزار و ۴۹۸ تن فروخته شد.

علاوه بر این، با توجه به میزان تقاضای ۳۲۵ هزارتنی گندله سنگ آهن به میزان ۳۷۵ هزارتن روی تابلو معامله قرار گرفت که این مقدار ۲۱۵ هزارتن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز کمتر است.

در ادامه فقط ۷۵ تن از حجم ۲۰۰ تنی ناودانی روی تابلو معاملات بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

همچنین، ۳۴ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی در پیش گشایش به دلیل کمبود تقاضای لازم از روی تابلوی معاملات بورس کالا حذف شد.

در کل علت بی‌رونقی در بورس کالا به حال و هوای این روزهای کشور وابسته شده طوریکه فعالان بازار و تولیدکنندگان فولاد در مورد نحوه عملکرد فعلی بورس کالا در زمینه قیمت‌گذاری محصولات فولادی رضایت ندارند، به این دلیل است که خرید محصولات فولادی با زیان همراه شده است.

مدیرعامل فولاد دهشیر یزد درباره نحوه قیمت‌گذاری در بورس کالا گفته: قیمت‌گذاری در این بازار به صورت دستوری انجام می‌شود و علاوه بر آن، عرضه محصولات فولادی در بورس کالا نیز به صورت مهندسی شده است. با وجود مسائل و مشکلاتی که گریبانگیر بورس کالا شده است، اما باز هم مشورتی از سوی این سازمان با تشکل‌ها صنفی انجام نمی‌شود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =