کد خبر 1205
۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ نوسانات جزئی در پی برجام نافرجام

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ نوسانات جزئی در پی برجام نافرجام

بیشترین علت شرایط رکودی بازار به این دلیل است که انتظارت برجامی با خبرهای هفته گذشته فروکش کرده و به نظر نمی‌رسد تا بعد از انتخابات کنگره امریکا که حدود دو ماه دیگر است نتیجه‌ای از مذاکرات عاید شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز در بازار آهن نوسانات محدودی که در جهت افزایش قیمت‌ها مشاهده شد بسیار محدود بود اما به نظر می‌رسد با تأخیر در احیای مذاکرات برجام، بازارها در صدد خروج از فاز انتظار هستند، هرچند نمی‌توان این تحرکات جزئی را رونق در بازار تلقی کرد و تنها فرصت‌های محدودی برای ایجاد تقاضا و فروش است. چراکه رونق در بازار به معنی پیشی گرفتن تقاضا از عرضه است که لازمه این امر رهایی از رکود تورمی، فشار مالیاتی و کسری بودجه است که این امر با تکیه بر تولید ثروت و ورود سرمایه‌گذار به کشور و همچنین رفع تحریم‌ها میسر خواهد شد.

بیشترین علت شرایط رکودی بازار به این دلیل است که انتظارت برجامی با خبرهای هفته گذشته فروکش کرده و به نظر نمی‌رسد تا بعد از انتخابات کنگره امریکا که حدود دو ماه دیگر است نتیجه‌ای از مذاکرات عاید شود. اگر هم پس از آن تاریخ برجام به نتیجه برسد تاثیر جدی در بودجه کشور نخواهد داشت مگر اینکه FATF امضاء شود. خبرهایی که در مورد فعال شدن رمزارزها شنیده می‌شود نشان‌دهنده آن است که پس از برجام وجوه آزاد شده خارج از مسیر FATF به جریان خواهد افتاد. در هر حال تا دو ماه آینده با مسدود شدن تسهیلات بعضی از بانک‌ها رکود در بازار ایران عمیق‌تر خواهد شد.

کارخانجات بزرگ مثل فولاد خوزستان به فروش مدت‌دار از طریق اعتبار اسنادی سهم بازار خود را حفظ خواهند کرد ولی ادامه این روند سفته بازی را تشدید می‌کند در نتیجه کسانی که نیاز مالی دارند اجازه واقعی شدن قیمت‌ها را به بازار نخواهند داد. آمار عرضه و تقاضا و نوسان قیمت شمش و مقاطع در دو هفته گذشته نشان می‌دهد که هفته‌های پیش‌رو هفته‌های جذابی نیستند. تنها نقطه قوت این است که از الزامات جراحی اقتصادی تک نرخی کردن ارز است و به همین دلیل شاهد عبور نرخ ارز خرید حاصل از صادرات در بعضی از موارد از ۲۷۰۰۰ تومان هستیم این حرکت تا آنجا ادامه پیدا می‌کند که نرخ ارز بازار متشکل ارزی و نیما و سنا به هم خیلی نزدیک شود.

در ادامه به بررسی بازارهای فعال در زمینه آهن و فولاد پرداخته می‌شود.

بازار آهن

امروز دلار در بازار آزاد، بدون تغییر قیمت نسبت به روز شنبه، ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود.  به نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار به تأثیر از اخبار مربوط به مذاکرات برجام باشد که باعث افزایش جزئی در برخی از مبادی فروش آهن‌آلات نیز شد.

تا به این لحظه قیمت میلگرد در اغلب مبادی فروش ثابت است اما در شرکت راد همدان ۱۰۰ تومان و شرکت ظفر بناب ۵۰ تومان افزایش داشته است.

در بازار نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز تغییری در قیمت‌ها مشاهده نشد و فقط دو شرکت نیکان و ناب تبریز قیمت را اعلام کردند که ثابت بوده است ما بقی شرکت‌ها هنوز اعلان نکرده‌اند.

قیمت تیرآهن مانند دیروز روند صعودی خود را طی می‌کند که حدود ۱۰ الی ۴۰ هزار تومان برآورد شد که در شرکت ذوب آهن و ظفر بناب افزایش قیمت را داشت. فقط تیراهن ۱۶ کوثر اهواز با ۳۰ هزار تومان کاهش اعلام قیمت شد.

در بازار پروفیل تا این لحظه دو شرکت بدون تغییر نرخ محصولاتشان را عرضه کردند و مانند روز گذشته ثبات خود را حفظ کرده اند.

قیمت قوطی آهن و لوله داربستی، لوله صنعتی، گازی و ... در غالب شرکت‌ها ثابت اعلام شد.

همچنین قیمت ورق آهن و انواع آن عمدتاً ثابت اعلام شد اما ورق سیاه فولاد مبارکه با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود و ورق اکسین ضخامت ۲۵ نیز کاهش ۲۰۰ تومانی داشت، قیمت ورق ورغنی، گالوانیزه و رنگی نیز در اکثر شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

بورس کالا

با توجه به کم رونقی بورس کالا کارشناسان اظهار می‌کنند که باید وضعیت بورس کالای ایران بعد از سال ۹۷، مورد بررسی قرار گیرد و اختلاف قیمتی شمش و میلگرد معامله شده در بورس کالا و همچین بهای به دست آمده برای تولیدکننده واقعی مورد حسابرسی واقع شود. واحدهایی که به عرضه شمش مکلف‌اند نیز به هیچ وجه کالاهایشان را از بورس خریداری نمی‌کنند.

امروز در تالار صنعتی بورس کالا از ۷۰ هزار تن محصول فولادی عرضه شده، هیچ محصول فولادی مورد معامله قرار نگرفت.

در همین حال، امروز ۷۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت در بورس کالا با قیمت پایه ۸۱ هزار و ۶۳۹ ریال عرضه شد که به دلیل کمبود تقاضای لازم از روی تابلو معاملات بورس کالا حذف شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =