کد خبر 1238
۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱

بازارهای جهانی در انتظار رونق فولاد

بازارهای جهانی در انتظار رونق فولاد

از میزان ساخت‌وسازها و پروژه‌های عمرانی در کشورهای گوناگون کاسته خواهد شد، بدین‌ترتیب میزان تقاضا برای فولاد نیز به‌شدت کم می‌شود و عملاً عملکرد این صنعت تحت‌تاثیر منفی قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، نشانه‌های بی‌رونقی بازار فولاد را می‌توان در تداوم افت تولید فولاد در اغلب اقتصادهای بزرگ جهان و همچنین تولیدکنندگان بزرگ این فلز استراتژیک جست‌وجو کرد. تاجایی که براساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد جهان، میزان تولید این فلز در ۷ ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۱ برابر ۵.۴ درصد کاهش داشته است.

همچنان انتظار می‌رود روند نزولی تولید فولاد در ماه اوت ادامه داشته باشد. این در حالی است که انتظار می‌رفت با کاهش قرنطینه‌های سختگیرانه چین، پس از ماه مه و ژوئن شاهد بازگشت رونق به بازار فولاد باشیم. اما این برآورد خوشبینانه محقق نشد و بازارهای فولاد همچنان با رکود روبه‌رو هستند؛ رکودی که آثار آن بر قیمت فولاد نیز نمایان است.

پایین ماندن تقاضا برای فولاد در چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، پس از پایان قرنطینه‌های سختگیرانه در این کشور، موجب شد فاکتورهای اقتصادی این کشور چندان امیدبخش نباشند. روند رو به رشد تورم در اقتصاد کشورهای اروپایی و امریکا نیز خود از دیگر عوامل کم‌رونقی بازار فولاد جهان است.

در طول ماه‌های گذشته، تورم به چالشی جدی و فراگیر در کشورهای گوناگون به‌ویژه امریکا و اروپا، بدل شده است. این تورم عملاً زندگی مردم و همچنین روند فعالیت صنایع را تحت‌تاثیر منفی قرار داده و به‌عنوان یک فاکتور منفی، اقتصاد جهان را تهدید می‌کند. رشد مداوم تورم، احتمال بروز رکود اقتصادی را تشدید می‌کند.

در چنین شرایطی، از میزان ساخت‌وسازها و پروژه‌های عمرانی در کشورهای گوناگون کاسته خواهد شد، بدین‌ترتیب میزان تقاضا برای فولاد نیز به‌شدت کم می‌شود و عملاً عملکرد این صنعت تحت‌تاثیر منفی قرار خواهد گرفت.

شاخص مدیران خرید صنعتی کشورهای غربی در ماه اوت کاهش یافته است. شاخص نهایی مدیران خرید صنعتی در منطقه یورو برای ماه اوت، ۴۹.۶ واحد اعلام شد. از این شاخص می‌توان به‌عنوان زنگ خطری برای بروز رکود اقتصادی نام برد. قرار گرفتن این شاخص روی عددی کمتر از ۵۰، به‌منزله ورود اقتصاد کشورهای اروپایی به فاز رکود است.

در همین حال باید تاکید کرد که صعود نرخ انرژی در کشورهای اروپایی و احتمال تداوم روند افزایشی قیمت انرژی در این کشورها، بر چالش‌های اقتصادی این کشورها بیش از پیش افزوده و عملاً اقتصاد را تحت‌تاثیر منفی قرار داده است. همزمان با اروپا، اقتصاد امریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان هم در شرایط مطلوبی قرار ندارد. شاخص مدیران خرید صنعتی امریکا در ماه اوت، ۵۱.۵ واحد اعلام شد. البته این شاخص بالاتر از ۵۰ قرار گرفته، با این وجود، همچنان نمی‌توان نسبت به شرایط اقتصادی این کشور خوشبین بود.

با وجود اینکه تورم به چالشی جدی برای اغلب اقتصادهای بزرگ دنیا در چند سال گذشته بدل شده، اما کشور چین توانسته در مهار تورم موفق‌تر از سایر کشورها عمل کند. گفتنی است دولت چین تورم مصرف‌کننده را در سال جاری میلادی کمتر از ۳ درصد پیش‌بینی کرده است. این رقم به‌مراتب کمتر از تورم حاکم بر سایر اقتصادهای بزرگ جهان است. با این وجود، همچنان چالش‌های جدی اقتصاد این کشور را تهدید می‌کند.

کما اینکه بسیاری معتقدند سیاست‌های سختگیرانه و محدودکننده دولت چین در راستای توقف کرونا موجب‌شده اقتصاد این کشور با شرایط رکود روبه‌رو شود و نباید به اشتباه از آن برداشت کنترل تورم را داشت. در همین حال، از افول بخش ساخت‌وساز در چین به‌دنبال بروز بحران در حوزه املاک و مسکن این کشور می‌توان به‌عنوان چالشی جدی در اقتصاد چین نام برد که خود به مهار تورم تولید در این کشور منجر شده است. با این وجود، نباید به چنین فرآیندی در افت تورم امیدوار بود، چراکه به توقف فعالیت واحدهای فولادی صنعتی منتهی می‌شود.

از مجموع موارد یادشده این‌طور برداشت می‌شود که بازار فولاد جهان از ابتدای سال جاری میلادی، رونق خود را از دست داده است. چالش‌های اقتصادی که به‌دنبال شیوع ویروس کرونا، همچنان اقتصاد جهان را تهدید می‌کند، بزرگ‌ترین مانعی است که عملکرد صنعت فولاد را تحت‌تاثیر منفی قرار داده است. در چنین شرایطی، دولت چین به‌دنبال آن است که با راهکارهای گوناگون از اقتصاد این کشور و رشد تقاضا حمایت کند. با این وجود، هیچ‌کدام از سیاست‌های اخذشده از سوی دولت چین تاکنون نتوانسته‌اند آن‌قدر که باید موثر باشند؛ بنابراین نباید به رشد قوی و ادامه‌دار بهای فولاد در بازار جهانی امید داشت.

پایان پیام/

کد خبر 1238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =