کد خبر 1256
۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸

موفقیت بدنه علمی کشور در توسعه صنعت کشور

موفقیت بدنه علمی کشور در توسعه صنعت کشور

نتایج روش علمی تست‌های مکانیکی انجام شده روی ورق مرتبه‌ای تولیدشده با روش نورد پله‌ای، بسیار رضایت‌بخش بود؛ لذا با کاربرد این روش جدید در صنعت خودروسازی، می‌توان وزن و هزینه‌های تولید و ماده مورد استفاده شده در بدنه خودرو را کاهش داد. 

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محمد برهمند، دانش آموخته دکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «بررسی مشخصه‌های متالورژیکی و مکانیکی فولاد مرتبه‌ای تولید شده توسط فرآیند نورد» با بیان اینکه این پروژه را با هدف علمی – کاربردی پیش بردیم، گفت: صنایع مختلف به ویژه صنعت حمل و نقل و هوافضا مانند خودرو و هواپیما به منظور کاهش وزن و هزینه‌های تمام شده خود، از اتصال دو ورق همسان با ضخامت‌های متفاوت استفاده می‌کنند.

وی افزود: روش جوشکاری یکی از روش‌های پرکاربرد است که خود باعث بوجود آمدن یک ناحیه ناپیوسته و عیبدار در ورق می‌شود که می‌تواند در فرآیندهای بعدی شکل‌دهی، تنش و ترک را در محصول نهایی ایجاد کند.

به گفته دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بعضی از آلیاژها مانند آلیاژهای آلومینیوم و تیتانیوم که در صنعت هوا و فضا پر کاربرد هستند به سختی جوش پذیرند و نسبت به جوش بسیار حساس‌اند. بدین منظور برای حذف ناحیه تحت تاثیر جوش، در این تحقیق از روش نورد پله‌ای (stair rolling treatment) برای تولید ورق مرتبه‌ای با خواص متفاوت در راستای طول استفاده کردیم. 

وی ادامه داد: با توجه به تست‌های مکانیکی انجام شده روی ورق مرتبه‌ای تولیدشده با روش نورد پله‌ای، نتایج بسیار رضایت‌بخش بود؛ لذا با کاربرد این روش جدید در صنعت خودروسازی، می‌توان وزن و هزینه‌های تولید و ماده مورد استفاده شده در بدنه خودرو را کاهش داد. 

برهمند گفت: از این روش می‌توان در صنایع حمل و نقل مانند خودروسازی و یا هواپیماسازی بهره برد.

وی با اشاره به ویژگی‌های طرح گفت: تولید ورق با خصوصیات مرتبه‌ای در راستای طول و عدم‌استفاده از جوش برای کاربرد ورق با ضخامت‌های متفاوت از ویژگی‌های این طرح به شمار می‌رود.

محقق این طرح با بیان اینکه فعالیت‌های تکمیلی این پروژه به مدت ۶ ماه در دانشگاه کوماموتو ژاپن در قالب فرصت تحقیقاتی انجام شده است، خاطر نشان کرد: تجربیات و نقطه نظرات اساتید و محققان این عرصه در این دانشگاه به همراه میکروسکوپ‌های جدید و پیشرفته و تجهیزات آنالیز مواد مستقر در دانشگاه کوماموتو، نقش به‌سزایی در زمینه ارتقا سطح علمی این پروژه داشته است.

برهمند ادامه داد: بر اساس بررسی‌ها، تاکنون هیچ‌گونه نمونه‌ مشابهی چه در داخل و چه در خارج از این طرح وجود ندارد و برای اولین بار این کار انجام شده است.

وی گفت: از مزیت‌های رقابتی طرح می‌توان به «کاهش زمان برای بررسی مکانیزم‌های تغییر شکل در فلزات و آلیاژها در رشته مهندسی مواد و متالورژی»، «کاهش هزینه‌ها، ماده مورد استفاده و وزن وسیله حمل و نقلی تولید شده، شکل‌پذیری بهتر در فرآیندهای شکل‌دهی ورق» اشاره کرد.

وی در خصوص کاربردهای پروژه گفت: از نتیجه این پروژه می‌توان در صنایع مختلف حمل و نقل مانند خودروسازی، هوا و فضا بهره برد.

به گفته دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، این پژوهش به عنوان پروژه دکتری در مدت چهار سال انجام شده است. در حال حاضر ۲ مقاله ISI در نشریات معتیر خارجی از این پژوهش به چاپ رسیده است. در مقاله‌های چاپ شده مطالعه تحولات ریزساختاری با کرنش، اثر متغیرهای فرایندی و همچنین نتایج رفتارهای مکانیکی مورد بحث قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =