کد خبر 1316
۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲

عدم تاثیر اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در بورس کالا

عدم تاثیر اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در بورس کالا

روش و مشی بورس چنان که در دنیا رایج است، در بورس کالای ایران اجرا نمی‌شود و با وجود آن که اتحادیه آهن و فولاد و فلزات، برای راه‌اندازی بورس فلزات تلاش زیادی کرد، اما اکنون در قیمت‌گذاری‌ها کنار گذاشته شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد، گفت: روش و مشی بورس چنان که در دنیا رایج است، در بورس کالای ایران اجرا نمی‌شود و با وجود آن که اتحادیه آهن و فولاد و فلزات، برای راه‌اندازی بورس فلزات تلاش زیادی کرد، اما اکنون در قیمت‌گذاری‌ها کنار گذاشته شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد و فلزات، افزود: بعد از ایجاد و تشکیل بورس فلزات، سایر بورس‌های کالا تشکیل شدند.

وی با بیان اینکه علی‌رغم کمک و همکاری اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در راه‌­اندازی بورس، اکنون به نوعی کنار گذاشته شده و هیچ دخل و تصرفی در آن نداشته و از این بخش استفاده و مشاوره گرفته نمی‌شود، گفت: قیمت‌گذاری‌ها، بدون حضور ذی‌نفعان اصلی و مجموعه‌های مرتبط انجام می‌شود.

رستگار، با بیان این که به طور کلی عملکرد بورس عملکرد مقبولی از طرف اتحادیه آهن و فولاد و فلزات و اصناف مرتبط نیست و عملکرد آن شفاف نیست، می‌گوید: در جلسات متعددی که با مسئولان داشته‌ایم مکرر این نکته را تذکر داده‌ایم، اما اصرار و پافشاری بر این روش دارند و تاکید دارند این مکانیزم ادامه یابد. بر این اساس، بعضا با قیمت­‌گذاری، به صورت دستوری قیمت‌ها افزایش یا کاهش پیدا می‌کند که این روند به هیچ عنوان مورد قبول ما نیست.

به گفته وی، با این شیوه و عملکرد، بورس خود تبدیل به یک بنگاه اقتصادی شده است. به این معنا که افرادی در آنجا منافعی دارند و بر اساس آن تلاش می‌کنند هیچ گروهی که گروه اصلی است و حق دارد از شیوه و نحوه قیمت‌گذاری، هویت و ماهیت مصرف‌کننده و توزیع‌کننده اطلاع داشته باشد، مطلع و آگاه نشود و در ابهام بماند. این شیوه و عملکرد بورس مردود است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد، اظهار امیدواری می‌کند در صورت انجام اصلاحات، بورس می‌تواند جای مناسبی برای عرضه کالا باشد.

وی اضافه کرد: اصلی‌ترین روش قانونی، دخالت صددرصدی تولیدکننده به عنوان صاحب‌نظر است. در عین حال، توزیع‌کننده، صادرکننده و حمایت از مصرف‌کننده هر کدام در جایگاه خود قرار داشته باشند، اما اکنون میان این گروه‌ها تداخل پیش آمده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن می‌گوید: اختیارات از برخی از این گروه‌ها گرفته شده و بعضاً به گروه دیگری داده شده است. با توجه به مشخص بودن ایرادات، باید اصلاحات انجام شود و مطابق با ضوابط قانونی هر مجموعه‌ای مسوولیت خود را بر عهده داشته باشد. شیوه کنونی ممکن است در کوتاه مدت جواب دهد، اما در طولانی مدت، خسارات و زیان زیادی تحمیل می‌کند که به راحتی قابل حل نیست.

رستگار، پیشنهاد می‌دهد که مجموعه‌­ای با برنامه جامع و کامل، به صورت مستمر در خصوص فولاد ایجاد شود تا با تشکیل جلسات، در خصوص شیوه پیشبرد تصمیم‌گیری شود و نقش هدایت و حمایت به دولت سپرده شده و از دخالت حذر کند. همچنان به صورت جزیره‌­ای تصمیم‌گیری شود، وضعیت همچنان همین باقی خواهد ماند.

پایان پیام/ 

کد خبر 1316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =