کد خبر 132
۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

فتح بازار اروپا در دوران تحریم ایران

فتح بازار اروپا در دوران تحریم ایران

با علم به اینکه دستیابی به ۵۵ میلیون تن تولید در افق ۱۴۰۴ نیازمند رفع موانع زیرساختی است باید گفت حل بحران انرژی نیازمند تعامل و همکاری نهادهای بالادستی و تولیدکنندگان است.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز، ایران در سال ۲۰۲۱ در تولید فولاد بالاتر از کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، کانادا، انگلیس و هلند قرار داشته است. اما مقایسه تولید فولاد کشور در دو سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نشان می‌دهد تولید کشور در سال ۲۰۲۱ به میزان ۸/ ۱ درصد کمتر از سال ۲۰۲۰ بوده است. کاهش تولید فولاد در سال گذشته و چهار ماه نخست سال ۲۰۲۲ زنگ خطر جدی را برای فولاد کشور به صدا درآورده است. افت ۹/ ۸ درصدی تولید فولاد ایران در این مدت در حالی است که در آستانه شروع گرما نگرانی‌های ناشی از قطع برق کارخانه‌ها و افت محسوس تولید تشدید شده است.

ایران به دلیل قطعی برق و گاز در فصل تابستان و زمستان، نزدیک به ۱۰ میلیون تن و به ارزش ۶ میلیارد دلار در سال را از دست می‌دهد.‌ تلاش فولادسازان داخلی برای حفظ شرایط رقابتی در بازار تولید، این شرکت‌ها را مجبور به تشدید فعالیت‌های خود در دوران عدم قطع برق و گاز می‌کند. این امر باعث افزایش هزینه‌های استهلاک قطعات و کوتاه شدن زمان قطعی برق سالانه کارخانه‌های تولیدی می‌شود و از توان تولید فولاد کم می‌کند.

جنگ در اوکراین بر عرضه فولاد منطقه CIS کشورهای مشترک‌المنافع تاثیر گذاشته است. این امر می‌تواند به عنوان فرصتی برای ما تلقی شود تا بتوانیم این شکاف تولید را به واسطه تولید و صادرات پر کنیم. تحریم صنعت فولاد ایران، ضعف زیرساخت‌ها و چالش انرژی، حمل و نقل و نیز کمبود منابع مالی و حمایت‌های بانکی نقطه ضعفی خواهد بود که رقابت با شرکت های هندی و ترکیه ای را سخت خواهد کرد.

از طرف دیگر اتخاذ سیاست بازار شکنی از سوی روسیه و نزدیک شدن قیمت محصولات فولادی این کشور به قیمت محصولات ما نیز یک تهدید جدی است که می‌تواند کشورهای مقصد صادراتی ما را ترغیب به خرید از روسیه کند.‌ این اقدام روسیه اگرچه در راستای منافع ملی این کشور است اما برخلاف موازین بین‌المللی است.‌ 

در حال حاضر این دو موضوع به عنوان دو ابرچالش اساسی فولاد کشور در سال جاری است.‌ دو چالشی که می‌تواند فرصت‌های رشد و توسعه فولادی و سرمایه‌گذاری در این حوزه را از بین ببرد.‌ برای خارج شدن از شرایط موجود نیازمند به‌کارگیری سیاست‌های واقع‌بینانه که منافع ملی کشور را تامین کند هستیم. امروزه رقابت اقتصادی تک‌بعدی نیست و با سایر ابعاد نظیر سیاسی، اجتماعی، بین‌المللی در هم آمیخته شده است. برای نمونه تحریم قطر از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس، با توجه به رشد صنعت ساخت و ساز این کشور به واسطه برگزاری جام جهانی آتی فرصت استثنایی برای توسعه صادرات ایران را فراهم کرد، اما سیاست‌گذاری اشتباه در عرصه بین‌المللی و عدم شناخت درست از فرصت‌های به دست آمده موجب شد تا نتوانیم مانند ترکیه از این فرصت به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.

با علم به اینکه دستیابی به ۵۵ میلیون تن تولید در افق ۱۴۰۴ نیازمند رفع هرگونه مانع زیرساختی است باید گفت حل بحران انرژی نیازمند تعامل و همکاری نهادهای بالادستی و تولیدکنندگان است. تسهیل در روند عملیات ساخت نیروگاه برق توسط تولیدکنندگان فولاد و تضمین بازگشت سرمایه این شرکت‌ها دو امر مهم در راستای حل چالش برق است. برای مقابله با سیاست بازارشکنی روسیه استفاده از توان دیپلماسی اقتصادی ضروری است و حل مشکل تحریم، درهای مهم سرمایه‌گذاری و فتح بازار اروپا در دوران تحریم روسیه را برای ما می‌گشاید.

پایان پیام/ ف

کد خبر 132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =