کد خبر 1340
۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

وضعیت مقاطع فولادی در بازار جهانی/ عرضه کاهش خواهد یافت

وضعیت مقاطع فولادی در بازار جهانی/ عرضه کاهش خواهد یافت

نوسان قیمت در بازار جهانی تنها متاثر از قیمت تمام شده است نه عرضه و تقاضا. در بعد، تقاضا بازار به علت سیاست‌های انقباضی دولت‌ها همچنان آرام می‌ماند و طبعاً عرضه کاهش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در عرصه بازار جهانی قیمت نفت به دامنه ۸۰ دلار رسیده، اوپک یک نشست برای کاهش یک میلیون تنی عرضه گذاشته که قیمت را در محدوده ۹۰ دلار حفظ کند. قیمت نفت فعلاً سردرگم ماند است. حداقل برآورد ۶۳ دلار توسط گلدمن ساچس سه ماه قبل بوده و حداکثر به ۱۱۰ دلار است. افزایش قیمت نفت به معنای تورم است که غرب در حال مبارزه با آن است و کاهش قیمت به مفهوم افزایش نرخ دلار می‌باشد. اگر نفت بالا برود شمش بالا می‌رود اگر پایین بیاید نرخ ارز باعث تحریک حجم صادرات از کشورهای صادرکننده خواهد شد.

روند عرضه قراضه به علت سرما محدود می‌شود و همین امر باعث افزایش قیمت خواهد شد. نوسان قیمت طبق آنچه گفته شد تنها متاثر از قیمت تمام شده است نه عرضه و تقاضا. در بعد، تقاضا بازار به علت سیاست‌های انقباضی دولت‌ها همچنان آرام می‌ماند و طبعاً عرضه کاهش خواهد یافت. بازار چین به تعطیلات می‌رود و منتظر نشست حزب کمونیست و سیاست‌های آن نشسته است بنابراین تا دو هفته آینده بازار شاهد تغییر جدی نخواهد بود.

در ادامه به بررسی وضعیت مقاطع فولادی در بازار جهانی پرداخت شده است:

سنگ آهن
در هفته‌ای که گذشت در بازار سنگ آهن وارداتی در چین متوسط قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد نوساناتی داشت و تا ۹۸ دلار رسید ولی نهایتاً پایان هفته در حدود ۹۶ دلار مشابه پایان هفته قبل باقی ماند. چینی‌ها به تعطیلات یک هفته‌ای روز ملی چین رفته‌اند و بازار در سکوت است.

قراضه
در بازار واردات قراضه در ترکیه قیمت از ۳۵۰ دلار به ۳۶۷.۵ دلار هر تن سی اف آر بهبود داشته است. شرایط بازار به گونه‌ای است که انتظار می‌رود در کوتاه مدت قیمت بین ۳۶۵ تا ۳۷۰ دلار بماند ولی در میان مدت افت قیمت دور از انتظار نیست.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز ۵ دلار افت داشته و ۳۳۳ دلار در هر تن فوب شنیده شد. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز ۱۰ دلار رشد داشته ۳۹۵ هر تن سی اف آر شنیده شد.

بیلت
هفته گذشته میلادی متوسط قیمت بیلت صادراتی سی آی اس از ۵۱۰ دلار به ۵۲۲ تا ۵۲۵ دلار در هر تن فوب رسید. در بازار واردات چین بیلت ۳ دلار رشد داشته ۵۰۶ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد. بیلت در بازار داخلی چین نیز ۱۰ دلار رشد داشته ۵۲۳ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت ۵۴۵ دلار هر تن سی اف آر شنیده شد که تا ۱۵ دلار رشد قیمت هفتگی داشت.  بیلت وارداتی در ترکیه ۵۶۰ تا ۵۶۵ دلار هر تن سی اف آر بود.  

مقاطع
در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی ۲ دلار بالا رفته و ۵۷۵ دلار هر تن فوب شد.
میلگرد صادراتی ترکیه تا ۷ دلار رشد داشته و به ۶۸۲ دلار هر تن فوب رسید. میلگرد در بازار داخلی ترکیه نیز در ۶۹۸ دلار هر تن درب کارخانه باقی ماند.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد  در ۹۹۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد ۵ یورو افت داشته به ۹۵۵ یورو در هر تن درب کارخانه رسید.


ورق
ورق گرم صادراتی سی آی اس از ۵۶۰ دلار به ۵۵۵ تا ۵۶۵ دلار در هر تن فوب دریای سیاه رسید. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از ۵۸۴ دلار به ۵۷۵ تا ۵۷۸ دلار هر تن فوب رسید.
در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم تا ۵ یورو افت داشته ۷۳۰ یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم ۲۰ دلار افت داشته ۷۸۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.

گزارش‌ها از قیمت‌های جهانی نیز حاکی از کاهش نرخ بیلت و اسلب صادراتی ایران است به این صورت که نرخ بیلت صادراتی ایران حدود ۴۵۲ دلار و ۵۰ سنت به فروش رسید که نشانگر کاهش ۲/۵ دلاری این محصول است، اما اسلب صادراتی ایران حدود ۴۳۰ دلار قیمت داشت که تقریبا بدون تغییر بود، همچنین اسلب منطقه CIS حدود ۴۷۲ دلار و ۵۰ سنت اعلام شد که بیانگر کاهش ۵ دلاری نرخ این محصول است، بیت صادراتی این منطقه حدود ۵۱۵ دلار د هرتن معامله شد که بیانگر کاهش ۹ دلاری نرخ این محصول است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =