کد خبر 1418
۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۷

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ادامه ثبات در مبادی فروش

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ادامه ثبات در مبادی فروش

این روزها عوامل مختلفی مانند هزینه‌های تولید، برند کارخانه تولیدکننده، حمل و نقل، نوسانات نرخ دلار، تحولات داخلی و خارجی در قیمت تمام شده محصولات فولادی موثر می‌باشند.  

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، این روزها عوامل مختلفی مانند هزینه‌های تولید، برند کارخانه تولیدکننده، حمل و نقل، نوسانات نرخ دلار، تحولات داخلی و خارجی در قیمت تمام شده محصولات فولادی موثر می‌باشند.

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت کلیه آهن آلات اعم از میلگرد، تیرآهن، ورق، پروفیل، نبشی و ناودانی و سایر محصولات فولادی، اخبار رخدادها و تحولاتی است که روزانه نرخ محصولات فولادی و بازار آهن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

همانطور که از آمار و گزارش‌ها برمی‌آید بازار آهن و فولاد داخلی کشور پتانسیل چندانی برای افزایش قیمت ندارد و اگر نوسانی در قیمت آهن آلات ایجاد شد ناشی از افزایش قیمت دلار بود، با این اوصاف اگر تغییری در بازار ارز ایجاد نشود بازار آهن نیز ممکن است ثابت بماند. به همین ترتیب پس از نوسانات افزایشی نرخ محصولات فولادی که هفته گذشته در پی رشد مثبت قیمت دلار ایجاد شد، پنجشنبه گذشته بازار آهن و فولاد تاحدودی از تکاپو افتاد و قیمت آهن‌آلات در عمده‌ مبادی فروش ثابت اعلام شد.

در ادامه به تغییرات قیمتی انواع بازارهای فعال در زمینه آهن و فولاد پرداخت شده است.

بازار آهن

امروز درحالی که نوسان نرخ لار در نیمه کانال ۳۲ هزار تومان تداوم دارد و تا این لحظه به قیمت ۳۲ هزار ۴۰۰ تومان معامله می‌شود در بازار آهن شاهد ثبات قیمت در اکثر بخش‌ها و افزایش قیمت پروفیل هستیم.

قیمت میلگرد در یک شرکت ۵۰ تومان کاهش دارد و مابقی مبادی فروش ثبات قیمت دارند. همچنین آرامش و ثبات در قیمت میلگرد آجدار روز پنجشنبه تقریباً در تمامی شرکت‌ها مشاهده شد. هفته دوم مهرماه قیمت میلگرد روندی صعودی داشت به طوری که میانگین نرخ میلگرد سایز ۱۴ بین ۱۶ هزار و ۷۰ الی ۱۶ هزار و ۱۹۸ تومان برآورد شد.

قیمت انواع لوله‌ها نیز با توقف در کانال ۲۲ هزار تومانی، آخر هفته گذشته در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد. به طور کلی قیمت پروفیل ضخامت ۲ در یک هفته‌ گذشته افزایشی بود و در بازه ۲۱ هزار و ۸۲۵ الی ۲۲ هزار و ۴۲۵ تومان اعلام می‌شد.

تا این لحظه تمامی فروشندگان در بخش نبشی و ناودانی ثبات قیمت داشتند اما در یک هفته گذشته نرخ آن صعودی بود که میزان آن حدود ۲۰۰ تومان برآورد شد، نرخ نبشی در هفته دوم مهرماه در بازه ۱۷ هزار و ۳۰۹ تومان الی ۱۷ هزار و ۵۹۱ تومان در نوسان بود.

شرکت ظفربناب در بازار تیرآهن ثبات قیمت دارد، در شرکت ذوب آهن شاهد تلاتم اغلب قیمت‌ها هستیم اما ظاهراً کفه کاهش قیمت سنگین تر است. قیمت روز تیرآهن هم در بخش شاخه‌فروشی و هم در بخش کیلوفروشی روند نسبتاً آرامی داشت و تغییر قیمتی مشاهده نشد، اما به طور کلی در یک هفته گذشته هر کیلو تیرآهن سایز ۱۴ برخلاف سایر محصولات فولادی حدود ۵۲۵ تومان کاهش قیمت داشت و در بازه ۱۷ هزار و ۴۲۵ تومان الی ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان در نوسان بود.

در بازار پروفیل اکثراً شاهد افزایش قیمت محصولات در محدوده ۲۰۰ تا ۸۰۰ تومان با اعلام سه شرکت هستیم.

بازار بورس

یکی از کارشناسان بازار سرمایه اظهار داشت: ارزش معاملات در هفته پیشین بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان در روند کاهشی قرار گرفت همچنین منجر به سردرگمی بازار شد که با افزایش میزان ریسک سیستماتیک در بورس این سردرگمی کاملا طبیعی است اما منجر به از دست رفتن تعادل در بورس کالا شد و حجم زیادی پول از بورس خارج شد. اما با این اوصاف اکثر نمادها نوسان قیمتی چندانی را تجربه نکردند. 

معاملات امروز بازار سرمایه با روند صعودی آغاز شد. شاخص کل با افزایش ۳ هزار و ۴۴۷ واحدی در ۱۵ دقیقه ابتدایی معاملات، به یک میلیون و ۳۱۷ هزار و ۳۰۰ واحد رسید. در ساعت پایانی نیز شاخص کل با صعود ۲ هزار و ۸۶۸ واحدی در پایان معاملات امروز به عدد یک میلیون و ۳۱۶ هزار واحد رسید. 

شاخص کل هم‌وزن در این دقایق هم جهت شاخص کل در حرکت است و با رشد ۶۱۴ واحدی، در ارتفاع ۳۸۰ هزار و ۹۶۳ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با افزایش ۲۳۱ واحدی، رقم ۹۲۰ هزار و ۶۶۷ واحد را نشان داد.

امروز نمادهای «شپنا»، «شبندر» و «خودرو» بیشترین تاثیر را در روند شاخص کل داشتند.

بورس کالا

همواره تعدادی از محصولات فولادی به صورت سبد محصولات در بورس کالا عرضه و کشف قیمت می شوند این در حالی است که در هفته گذشته ارزش معاملات کاهش شدیدی را تجربه کرد و نرخ آهن‌آلات و محصولات فولادی در هفته پیشین ثابت و بعضاً کاهشی نیز بود. 

در تالار صنعتی بورس کالا امروز شنبه ۱۶ مهرماه قرار بود یک میلیون و  ۲۸۶ هزار و ۳۴ تن محصول فولادی معامله شود که از این حجم  ۲۱۸ هزارو ۴۳۴ تن به روی تابلوی معاملات راه یافت.

در همین حال، یک هزار و ۲۰۰ تن میلگرد روی تابلو معاملات بورس کالا قرار گرفت که به طور کامل معامله شد.

کد خبر 1418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =