کد خبر 142
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰

تلاش برای پایان بهره‌برداری از معدن مس دره زرشک

تلاش برای پایان بهره‌برداری از معدن مس دره زرشک

درخواست جلوگیری از فعالیت معدن مس دره زرشک شهرستان تفت استان یزد در کوهستان شیرکوه از رئیس جمهور محترم و رئیس قوه قضائی توسط متخصصین این حوزه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، درخواست جلوگیری از فعالیت معدن مس دره زرشک شهرستان تفت استان یزد در کوهستان شیرکوه از رئیس جمهور محترم و رئیس قوه قضائی توسط متخصصین این حوزه ادامه دارد.

معدن مس دره زرشک در منطقه‌ای راهبردی واقع شده که از نظر ویژگی‌های هیدرولوژی، منابع آب، اقلیمی، محیط زیستی، اکولوژی، تأثیرگذاری بر جمعیت استان و مسائل اجتماعی و اقتصادی قابل مقایسه با معادن کشور نیست.

طی دو دهه طرح‌های مختلف ارزیابی و مطالعات جامع و کامل و جلسات فراوانی با حضور مسئولان و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و صاحب‌نظران و متخصصان مختلف در خصوص معدن مس دره زرشک صورت گرفته و بر طبق نظر کارشناسان، عملیات بهره‌برداری این معدن باعث خشکی و آلودگی بسیاری از قنات، چشمه‌ها و چاه‌ها شده است؛ در نتیجه باعث نابودی ده‌ها روستا و شهرستان می‌گردد که باعث ایجاد بحران‌های جدی در شهرهای اصلی استان، مرتع، کشاورزی و دامداری می‌شود.

بر اساس نظرات کارشناسان در صورت استحصال این معدن، معضلات ایجادشده هیچ راه حلی نخواهد داشت. دلایلی تاکنون منجر به مخالفت‌هایی از سوی دستگاه‌های تخصصی شامل محیط‌زیست شهرستان، استان و کشور، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، دانشگاه قنات، اساتید هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی و شرکت آب منطقه‌ای و استان و اهالی و شورای روستا و دهیاری‌های منطقه شده است.

در این درخواست آمده که  برای حفظ حیات استان یزد و فلات مرکزی ایران و جلوگیری از بحران‌های جدی محیط زیستی و اجتماعی در استان و کشور، هرچه سریع‌تر روند انحرافی اخذ مجوز بهره‌برداری معدن، متوقف، و به استناد کارشناسان، پرونده این معدن برای همیشه مختومه اعلام گردد. 

پایان پیام/ ف

کد خبر 142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =