کد خبر 1424
۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹

وزیر صمت بیان کرد:

در اکتشاف عقب هستیم

در اکتشاف عقب هستیم

فاطمی امین: اگر اطلاعی از میزان ذخایر نباشد، نمی‌توان برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه انجام داد از این رو در زمینه اکتشاف معدن کار گسترده‌ای آغاز شده است. 

به گزارش آهن‌نیوز، سید رضا فاطمی‌امین در حاشیه بازدید از معدن رضی آزادشهر در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در حوزه معدن عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد که باید جبران شود، یکی از کارهایی که در چند ماه گذشته پیگیری شده و هم‌اکنون به نتیجه رسیده آماده‌سازی معادن برای اکتشاف است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای معادنی که برای اکتشاف و بهره‌برداری پیش‌بینی شده‌اند حدود ۵ هزار مزایده در سه ماه آینده برگزار خواهد شد، افزود: این حجم کار در نوع خود بی‌نظیر است و این مسئله زمینه فعال‌سازی بسیاری از معادن را فراهم می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضعف در حوزه ماشین‌آلات را از جمله مشکلات معادن برشمرد و متذکر شد: طی چند سال اخیر ماشین‌آلات ویژه معادن به میزان کافی تامین نشده و همین مسئله معادن را با کاهش تولید مواجه کرده است.

فاطمی‌امین با بیان اینکه در راستای تامین ماشین‌آلات صنایع از ابتدای امسال اقدامات ویژه‌ای را آغاز کردیم، تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست امسال تقریباً معادل کل سال قبل برای تخصیص ماشین‌آلات معدن اعتبار اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: گرچه عدم تامین کافی ماشین‌آلات یکی از چالش‌های ما در حوزه معدن است اما اصلی‌ترین چالش در حوزه معدن اکتشاف است در سال‌های گذشته به اندازه کافی اکتشاف نکردیم و این مسئله موجب شده تا از میزان دقیق دارایی معدنی مطلع نباشیم لذا از مهر سال گذشته طرح ویژه‌ای آغاز شده و کار اکتشاف تمامی مناطق اولویت یک و دو کشور از لحاظ اولویت زمین‌شناسی انجام خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: کار اکتشاف معادن از خراسان جنوبی آغاز شده و در مدت یک ساله به اتمام رسید و در حال حاضر در کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی فعال است.

فاطمی‌امین، اکتشاف را مهم‌ترین کار و مقدمه معدن‌کاری دانست و گفت: اگر اطلاعی از میزان ذخایر نداشته باشیم، نمی‌توان برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه انجام داد از این رو در این زمینه کار گسترده‌ای آغاز شده است. 

وی با اشاره به یکی از موضوعات دیگری که در دستور کار قرار دارد اختصاص حقوق دولتی معادن است، افزود: در هر نقطه‌ای که معدن فعال می‌شود اهالی آن منطقه از لحاظ تردد ماشین‌آلات و آلایندگی در مضیقه قرار می‌گیرند که قانون معادن پیش‌بینی کرده ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن باید به همان منطقه تخصیص یابد اما این مهم طی سال‌های قبل تا دو الی سه درصد انجام می‌شد و این موضوع در قانون بودجه صراحتا ًموردتوجه قرار نمی‌گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: دولت در سال گذشته در زمان تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ اختصاص ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن به اهالی منطقه موردفعالیت معدن را در لایحه قرار داد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم آن را مصوب کردند و امسال اختصاص این ۱۵ درصد اعتبار در اختیاری استانداری‌ها قرار دارد و شهرهای دارای معادن فعال ذغال‌سنگ می‌توانند از عواید معدن منتفع شوند.

وی به نحوه دریافت حقوق دولتی معادن اشاره کرد و متذکر شد: معادن بزرگ در این حوزه تا حدودی قابل کنترل هستند اما در برخی از معادن در این حوزه با چالش مواجه هستیم و میزان برداشت و حقوق دولتی به درستی محاسبه نمی‌شود، از اول مهر ماه به تمام معادن اعلام شده که باید آمار تولید را ماهانه به ما گزارش کنند و تمامی برداشت‌ها و فروش معادن در سامانه جامع تجارت ثبت شود تا حقوق دولتی از این طریق دریافت شود، همچنین هماهنگی‌هایی با اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در حال انجام است تا تردد مواد معدنی قابل کنترل باشد.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه در معادن تقریبا خام‌فروشی نداریم، ابراز کرد: کمتر از یک درصد از مواد خام برداشتی از معادن صادر می‌شود با این وجود نیمه‌خام‌فروشی در معادن وجود دارد به عنوان مثال شمش فولاد یک ماده معدنی نیمه خام محسوب شده که صادر می‌شود.

فاطمی‌امین اضافه کرد: تمرکز نخست ما فرآوری مواد معدنی است و درصدد هستیم فرآوری مواد خام معدنی تا آخر زنجیره ادامه پیدا کند برای مثال در حوزه فولاد به سمت فولادهای زنگ‌نزن و الکتریکی مورد استفاده در ترانسفورماتورها حرکت کنیم.

وی از راه‌اندازی دفتر صنایع مواد پیشرفته در وزارت صمت خبر داد و گفت: این دفتر با این رویکرد راه‌اندازی شده که از تولید مواد اولیه فراتر رفته و به سمت محصولاتی اعم از تنگستات، لیتیوم و غیره حرکت کنیم.

پایان پیام

کد خبر 1424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =