کد خبر 1437
۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷

مدیرعامل فولاد مبارکه در گفتگو با آهن‌نیوز:

راه‌ برون‌رفت از چالش‌های لجستیکی صنعت فولاد / دولتی‌ها به میدان بیایند

راه‌ برون‌رفت از چالش‌های لجستیکی صنعت فولاد / دولتی‌ها به میدان بیایند

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: راه‌کار چالش موجود در این برهه این است که در حوزه حمل و نقل، ناوگان ریلی، اسکله‌ها، امکان تخلیه و بارگیری بارهای چندصد هزار تنی فراهم شود و بتوانیم خود را ظرف ۲ تا ۳ سال آینده تجهیز کنیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، محمد یاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در حاشیه نهمین کنفرانس استیل پرایس در گفت‌وگو با خبرنگار آهن‌نیوز در رابطه با چالش‌های لجستیک بخش صنعت فولاد گفت: یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار در صنعت فولاد به واسطه حجم بالای مواد اولیه‌ای که در این صنعت مصرف می‌شود، اعم از سنگ‌آهن، سنگ آهک، قطعات و تجهیزات مختلفی و سایر مواد اولیه، موضوع حمل و نقل و لجستیک است.

وی در تشریح این چالش‌ها اظهار کرد: در کشور ما سوخت هزینه پایین و ترجیحی دارد اما حمل و نقل هزینه خیلی بالایی دارد و این ما را از رقابت‌پذیری با رقبای بین‌المللی خارج می‌کند، به نحوی که حتی مزیت وجود سنگ آهن و حتی انرژی ارزان، با سهم بالایی که هزینه‌های حمل و نقل دارد می‌تواند در مواردی از بین ببرد. در زنجیره فولاد به طور مثال حمل یک تن سنگ‌آهن از کشور دیگری مانند برزیل و استرالیا تا چین با کشتی‌های ۳۰۰-۴۰۰ هزار تنی ۵ دلار هزینه دارد، اما هزینه‌های حمل در داخل کشور از نزدیک‌ترین نقاط ۱۰-۱۲ دلار تا ۲۵-۳۰ دلار، (به‌طور میانگین ۱۵-۲۰ دلار) برای یک تن سنگ آهن است، این در حالی است که برای یک تن فولاد بسته به کیفیت سنگ آهن از ۱ الی ۱.۵ تن و حتی بیشتر باید سنگ آهن مصرف شود که باید این محصول تا مرز حمل شود که حداقل ۱۵-۲۰ دلار هزینه‌های این بخش حمل محصول است و تا رسیدن به دست مصرف‌کننده نهایی بسته به این که در چه کشور باشد، حدود ۳۰ دلار و در بعضی مقاطع زمانی که سوخت هزینه‌بر و گران‌تر شود تا ۴۰-۵۰ دلار هم هزینه می‌شود، یعنی یک عدد بالغ بر ۱۰۰ دلاری که در هزینه‌های تولید و رسیدن محصول به دست مصرف‌کننده عدد سنگینی است.

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه افزود: با توجه به این آمار، وقتی حدود ۴۵۰ دلار محصول در بازار عرضه می‌شود، ۱۰۰ دلار هزینه حمل عدد سنگینی است و می‌تواند در آینده معضل شود، طوریکه در حال حاضر بالغ بر ۱۶ میلیون تن ظرفیت خالی است، در چند سال آینده هم ۲۰ میلیون دیگر به این ظرفیت‌ها اضافه خواهد شد، یعنی حدود ۳۰-۳۵ میلیون تن ظرفیت جدید اضافه می‌شود که تمام این محصولات در داخل کشور مصرف نمی‌شود و ما ناگزیر باید صادر کنیم و بازارهای جدیدی فتح کنیم، بنابراین پاشنه آشیل ما هزینه‌های حمل و نقل خواهد بود. اگر بتوانیم بحران انرژی، گاز، برق، بحران مواد اولیه و چالش‌هایی که در حوزه استخراج و اکتشاف مواد داریم مرتفع کنیم در هزینه‌های مواد اولیه رقابت‌پذیری مان از دست خواهد رفت.

طیب‌نیا در ادامه تصریح کرد: راه‌کار چالش موجود در این برهه این است که در حوزه حمل و نقل، ناوگان ریلی، اسکله‌ها، امکان تخلیه و بارگیری بارهای چندصد هزار تنی فراهم شود و بتوانیم خود را ظرف ۲ تا ۳ سال آینده تجهیز کنیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم، اتفاق دیگری که می‌تواند در این حوزه بیفتد و می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد اتحادهای استراتژیک و در حقیقت هماهنگی‌هایی است که تامین‌کنندگان و فعالان زنجیره می‌توانند داشته باشد. ما الان شاهدیم که فولاد خوزستان از شمال شرق کشور در سنگان باید مواد اولیه را حمل کند و تا جنوبی‌ترین نقطه کشور ارسال کند، یا فولاد مبارکه در هرمزگان در بحث حمل گندله این معضل را دارد.

او با بیان اینکه هزینه‌های حمل و نقل باید به حداقل ممکن در زنجیره برسد، افزود: به این معنا که نزدیک‌ترین معدن با نزدیک‌ترین فولادساز ارتباط کاری داشته باشند حتی اینکه به لحاظ مالکیت و ساختاری نیاز به ادغام‌هایی هم باشد یا تعارض‌های منافعی هم داشته باشند. منافع حداکثری زنجیره فولاد در کشور ایجاب می‌کند که ما یک بهینه‌سازی در حمل و نقل داشته باشیم پس هم توسعه زیرساخت‌ها و هم مدیریت بهینه این زنجیره اقداماتی است که باید در یکی دو سال آینده انجام گیرد تا زنجیره فولاد کشور رقابت‌پذیر باشد.

مدیرعامل فولاد مبارکه در پاسخ به این که آیا این اقدامات تا یکی دو سال آینده محقق می‌شود؟ بیان کرد: برای عملی شدن این مهم باید سیاست‌گذار و حاکمیت پا در میدان گذارد، در حال حاضر غالب شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی یا مستقیم یا غیرمستقیم سهامدارانی از دولت دارند یا شرکت‌های وابسته به دولت هستند و از آن طرف مواد اولیه، انرژی و ... این صنایع وابسته به دولت است. بنابراین حاکمیت ابزارهای لازم جهت رقم زدن این اتفاق را در دست دارد و می‌تواند به تسهیل آن کمک کند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =