کد خبر 1441
۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲

با تامین مالی روس‌ها؛

راه‌آهن رشت-آستارا سه ساله تکمیل می‌شود

راه‌آهن رشت-آستارا سه ساله تکمیل می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا گفت: این خط‌آهن ۱۶۳ کیلومتر است و در صورت تأمین مالی با مشارکت روس‌ها، سه‌ساله تکمیل خواهد شد؛ اما حتی اگر قرار باشد ساختمان وزارت راه و شهرسازی را نیز برای این کار بفروشیم، این پروژه را به سرانجام می‌رسانیم.

به گزارش آهن‌نیوز، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در نخستین اجلاس وزرای ایران و کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان با تاکید بر اهمیت تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا بیان کرد: این خط‌آهن ۱۶۳ کیلومتر است و در صورت تأمین مالی با مشارکت روس‌ها، این پروژه سه‌ساله تکمیل خواهد شد، البته ۱۰ کیلومتر از ابتدا و ۱۰ کیلومتر از انتهای این مسیر کار شروع شده است؛ اما حتی اگر قرار باشد ساختمان وزارت راه و شهرسازی را نیز برای این کار بفروشیم، این پروژه را به سرانجام می‌رسانیم.

قاسمی از برگزاری مناقصه برای خطوط ریلی تکمیل‌نشده در مسیرهای ترانزیتی مهم در یک ماهه آینده خبر داد و گفت: اگر مانعی پیش نیاید تا یک ماه آینده بین پیمانکاران داخلی و خارجی برای تکمیل کریدورهای ریلی مناقصه‌ای برگزار می‌کنیم که شرکت‌های خارجی هم در این مناقصه حضور دارند و برای کوتاه کردن زمان فرآیند قرارداد را بین پیمانکاران حرفه‌ای توزیع خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در تنش‌های بین آذربایجان و ارمنستان برای مسیر ترانزیتی ایران کدام کشور را انتخاب می‌کند، گفت: ما ترانزیت را از مسیر هر دو کشور آذربایجان و ارمنستان دنبال می‌کنیم.  شرایط سیاسی منطقه به‌نفع ایران است و تحریم‌ها در حوزه کریدور تاثیری ندارد، ما همچنین با دوستان روسی توافق خوبی در ترانزیت کالا داریم در زمان حاضر این کشور ۳۰ میلیون تن زغال و ۲۰ میلیون تن بار ترانزیتی دارد که می‌تواند از مسیر ایران برای جابه‌جایی آن استفاده کند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر مسکن‌سازی در سوریه با توجه به عقب‌ماندگی پروژه نهضت ملی مسکن تاکید کرد: به‌طور قطع ساخت نهضت ملی مسکن در اولویت است و اعلام کرده‌ایم که هر بخش خصوصی که تمایل دارد وارد مسکن‌سازی در سوریه شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =