کد خبر 1446
۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵

تحلیل روزانه‌ بازار آهن داخلی/ ثبات حداکثری بازار آهن

تحلیل روزانه‌ بازار آهن داخلی/ ثبات حداکثری بازار آهن

بازار آهن و فولاد نوسانات متعددی همراه با ثبات حداکثری محصولات فولادی داشت و برخی نیز نرخ محصولاتشان را به طور جزئی اصلاح کردند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز در بازار آهن اغلب فروشندگان فعلا به ثبات قیمت راضی شدند، نرخ پروفیل همچنان رو به رشد است و مرز ۲۳ هزار تومان را رد کرده اما در دیگر بخش‌ها تنها برخی فروشندگان نرخ محصولاتشان را به طوری جزئی برای تحریک تقاضا اصلاح می‌کنند.

 به نظر می‌رسد در حال حاضر افزایش قدرت دلار تبدیل به یک شمشیر دو لبه شده است؛ قدرت دلار، فروش و درآمد برخی از شرکت‌ها را کاهش داده و برای برخی دیگر تجارت را تقویت کرده است.

افزایش ارزش دلار تا حدی مربوط به اقدامات فدرال رزرو است زیرا سرمایه‌گذاران تمایل دارند به کشورهایی که بانک‌های مرکزی آنها برای مهار تورم تهاجمی عمل می‌کنند، پاداش دهند. در ماه سپتامبر، فدرال رزرو برای پنجمین بار در سال جاری نرخ بهره را افزایش داد و نشان داد که احتمال افزایش بیشتر وجود دارد.

در بازارهای جهانی در حال حاضر مهم‌ترین گلوگاه و چالش به بحران انرژی تبدیل شده، ایران و صنعت فولادش نیز از این چالش بی‌بهره نیست.

بازار آهن

امروز قیمت دلار تا ساعت ۱۶ به ۳۲۵۳۰ تومان رسید. بازار آهن نیز با نوسانات قیمت کاهشی و ثابت به پایان رسید.

قیمت میلگرد آجدار در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد اما کارخانه میلگرد آجدار راد همدان، میلگرد ذوبی و چند شرکت دیگر حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند و کارخانه میلگرد نیشابور و فایکو نیز با کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی همراه بودند.

قیمت ورق آهن روز گذشته در کارخانه فولاد مبارکه حدود ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان در برخی ضخامت‌ها کاهش داشت، کارخانه اکسین با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی همراه بود و در سایر کارخانه‌ها تغییر قیمتی مشاهده نشد.

قیمت روز ورق رنگی، ورق گالوانیزه و ورق روغنی در عمده کارخانه‌ها ثابت اعلام شد؛ نبشی و ناودانی اروپایی و ناودانی ایرانی نیز در برخی شرکت‌ها ثابت بود اما نبشی ناب تبریز در برخی‌ ضخامت‌ها حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.

قیمت لوله داربستی، لوله مانیسمان و انواع آن نیز بدون تغییر قیمت عرضه شدند؛ قیمت روز تیرآهن در چند کارخانه مانند ظفربناب ثابت بود و تیر ذوبی در برخی سایزها نوسانات کاهشی داشت که حدود ۱۰ الی ۷۰ هزار تومان برآورد شد. قیمت قوطی آهن و انواع آن در چند کارخانه حدود ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان کاهش داشت اما غالب مبادی فروش نرخ محصولات خود را ثابت اعلام کردند و کارخانه صدرا نیز ۱۰۰ تومان افزایش داشت.

بورس کالا

در حال حاضر تنها عامل تاثیرگذار در بازار داخلی تقاضا است، به عنوان مثال امروز از ۴۰ هزار تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا هیچ محصول فولادی مورد معامله قرار نگرفت.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که روز گذشته عرضه ۴۰ هزار تنی آهن اسفنجی در بورس کالا به دلیل عدم استقبال از این محصول از روی تابلو معاملات حذف شد. امروز نیز حدود ۲۲۸ هزار و ۷۵۷ تن شمش بلوم در بورس عرضه می‌شود که نرخ پایه آن ۱۲ هزار و ۸۷۵ تومان در نظر گرفته شده که بیانگر افزایش ۰/۸ درصدی نرخ این محصول در مقایسه با آخرین عرضه است. حجم عرضه شمش نیز افزایش ۲۴/۳ درصدی داشته است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =