کد خبر 1515
۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹

استانداردهای ملیِ فرآیند تولید محصولات صنعتی چیست؟

استانداردهای ملیِ فرآیند تولید محصولات صنعتی چیست؟

محصولات فولادی تولید شده در ایران که منطبق با شاخص‌ها و معیارهای سازمان استاندارد کشور هستند، سایر مشخصات کیفی تعیین‌شده در استانداردهای دیگر جهانی را هم پاس می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در یادداشتی از منصور یزدی‌زاده فعال صنعت فولاد در رابطه با استانداردهای ملی بر فرآیند تولید محصولات صنعتی آمده است: 

استاندارد ضامن تامین کیفیت محصولات است. این شاخصه مهم در حوزه فولادسازی نیز موردتوجه قرار دارد و عملا بیمه‌کننده کیفیت محصولات فولادی است. توجه به استاندارد و شاخصه‌های آن در فرآیند تولید محصولات، زمینه رقابت‌پذیری هرچه بیشتر محصولات گوناگون را فراهم می‌کند. این شاخصه مهم برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، نقاط قوتی دارد. ازجمله آنکه مصرف‌کننده نسبت به کیفیت محصول خریداری شده اطمینان خاطر پیدا می‌کند و خریدار برای تولید محصولی منطبق با استانداردهای روز دنیا ناچار است فرآیند تولید خود را بروز کند و ارتقا بخشد. اهمیت استاندارد در فرآیند تولید محصولات به قدری است که این شاخصه در دنیای کنونی دیگر یک انتخاب به‌شمار نمی‌رود، بلکه از این استاندارد باید به‌عنوان ضرورتی انکارناپذیر و لازم‌الاجرا نام برد.

تولید فولاد در رده صنایع استراتژیک کشور قرار دارد. این صنعت با تکیه بر ذخایر انرژی و معدنی توسعه یافته است. در طول دهه‌های اخیر سرمایه قابل‌توجهی جذب این صنعت شده است. ظرفیت تولید فولاد کشور به مراتب بالاتر از میزان نیاز کشور به این محصول است؛ بنابراین صادرات، یکی از محرک‌های اصلی توسعه فولادسازی ایران بوده و بر همین اساس نیز از صنایع فولاد ایران انتظار می‌رود همپای رقبای خود فعالیت کنند.

صنعت فولادسازی به‌عنوان یکی از صنایع پیشران و اثرگذار بر اقتصاد، موظف به رعایت شاخصه‌های استاندارد است. در ارزیابی عملکرد صنعت فولاد کشور و رعایت استانداردهای بین‌المللی باید تاکید کرد که استانداردهای ملی بر فرآیند تولید محصولات صنعتی حاکم است. با این وجود در مسیر تدوین شاخصه‌های استاندارد ملی، به سایر فاکتورهای استانداردسازی در کشورهای دیگر هم توجه می‌شود؛ بنابراین محصولات فولادی تولید شده در ایران که منطبق با شاخص‌ها و معیارهای سازمان استاندارد کشور هستند، سایر مشخصات کیفی تعیین‌شده در استانداردهای دیگر جهانی را هم پاس می‌کنند. البته برخی فولادسازان کشور برای حضور موفق در بازار جهانی، اقدام به اخذ استانداردهای بین‌المللی نیز می‌کنند که فروش محصولات آنها را در بازار رقابت جهانی تسهیل خواهد کرد.

توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که استانداردهای حاکم بر محصولات فولادی، جزو سختگیرانه‌ترین استانداردها هستند. بدون تردید با در نظر گرفتن شاخصه‌های استانداردسازی و همچنین نیاز و سلیقه مشتریان می‌توان حضور یک فولادساز را در بازار جهانی تثبیت کرد. در همین حال باید خاطرنشان کرد همان‌طور که توجه به استاندارد و شاخصه‌های آن به‌منزله پیش‌شرطی برای حضور یک محصول در بازار جهانی است، به همین نسبت رعایت نکردن استانداردهای تولید نیز به‌منزله تهدیدی برای از دست رفتن بازار به‌شمار می‌رود. به بیانی دیگر کیفیت، رقابت‌پذیری، رضایت مشتری و سرمایه‌گذاری مهم‌ترین فاکتور تولید محصولات با قابلیت فروش جهانی است. حذف هرکدام از موارد یادشده به از دست رفتن بازار صادراتی یک محصول منتهی می‌شود.

تولید محصولاتی منطبق با استانداردهای جهانی، اهمیت ویژه‌ای دارد، چراکه تولید چنین محصولاتی عملا مجوز حضور موفق یک محصول در بازار رقابت جهانی است. بنابراین بسیاری از فولادسازان کشور، به‌ویژه آنهاکه دغدغه حضور در بازار جهانی دارند، برای تولید محصولاتی با کیفیت مشابه نمونه‌های خارجی تلاش می‌کنند و عموما در این زمینه موفق هستند. حرکت در مسیر تولید محصولات منطبق با استانداردهای روز دنیا علاوه بر ارتقای فروش صادراتی، به بهبود عملکرد صنایع نیز منتهی می‌شود، چراکه تولیدکنندگان ناچارند انعطاف‌پذیری حداکثری را در یک سازمان را فراهم می‌کند. از آنجاکه توجه به استاندارد و شاخصه‌های آن به‌منزله عنصر اصلی رقابت‌پذیری شناخته می‌شود، زمینه بقای بسیاری از صنایع کشور را فراهم می‌کند. با توجه به تمام موارد یادشده و اثرگذاری استاندارد بر تولید و حیات صنایع، امید می‌رود نظارت حداکثری بر فرآیند تولید محصولات و رعایت استانداردها جریان داشته باشد.

پایان پیام/ 

کد خبر 1515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =