کد خبر 1516
۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ادامه ضعف در تقاضا

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ادامه ضعف در تقاضا

اما این روزها بازار آهن آلات، مجددا بعد از یک تاثیرات کوتاه مدت نرخ دلار، به آرامش و ثبات نسبی رسیده علاوه بر اینکه همچنان از ضعف مفرط تقاضای مصرفی و واقعی رنج می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، به نظر می‌رسد با بسته شدن پرونده برجام و حوادث اخیر شش ماه دوم سال، شرایط اقتصادی به طور محسوسی با شش ماه اول متفاوت خواهد بود. طی روزهای آینده باید منتظر شکل‌گیری یک موج تورمی جدید، رشد قیمت ارز و کاهش ارزش ریال در اقتصاد ایران باشیم. به نظر می‌رسد پاییز امسال باید خود را برای یک دوره سخت رکود در همه بازارها از جمله فولاد مهیا کنیم.

اما این روزها بازار آهن آلات، مجددا بعد از یک تاثیرات کوتاه مدت نرخ دلار، به آرامش و ثبات نسبی رسیده علاوه بر اینکه همچنان از ضعف مفرط تقاضای مصرفی و واقعی رنج می‌برد. این عامل به همراه عوامل قوی دیگر که از روند کم نوسان و همراه با ثبات نسبی بازارهای جهانی به گوش می‌رسد، پتانسیل پذیرش افزایش قیمت در بازار داخلی را از فعالان این بازار گرفته است. به طور کلی می‌توان گفت که در روزهای اخیر تنها عاملی که نگهدارنده و پشتیبان قیمت آهن‌آلات در بازار داخلی شده شامل حمایت‌ از تولیدکننده با بازتعریف فرمول‌های تعیین قیمت در بورس کالا و التهابات دلاری و ادامه کاهش ارزش ریال است.

بهادر احرامیان، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: شورای آهن و فولاد هماهنگ‌کننده بخش‌های مختلف زنجیره با یکدیگر خواهد بود. یعنی بالادست زنجیره که شامل معدن، صنایع معدنی و زنجیره فولاد و پایین دست زنجیره، یعنی بخش نورد، لوله و پروفیل در جهت حل مشکلات و تجمیع نظرات سازنده و اعلام یک نظر واحد و یکپارچه به سیاست گذار و دولت، گرد هم آمدند.

پیشنهاد انجمن تولیدکنندگان فولاد، قیمت پایه برای محصولات فولادی است و قرار نیست قیمت و ضرایب قیمتی در این شورا تعیین شود.

نزدیک شدن عرضه و تقاضا به یکدیگر و سطح شروع قیمت‌ها مورد بحث و نظر قرار گرفته است. حالا شاید معاملات با قیمت بالاتر و شاید هم با نرخ پایین‌تری صورت گیرد. در ادامه به تحلیل انواع بازار فعال آهن و فولاد داخل کشور پرداخته شده است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در محدوده ۳۲ هزار و ۶۰۰ تومان به نوسان می‌کند و همانطور که از آمار و مشاهدات بازار آهن پیداست هفته سوم مهرماه با بازاری کم‌رمق و بدون مشتری همراه بود به طوری که حتی از عرضه‌های بورس کالا هم استقبال چندانی نشد؛ از همین رو نوسانات نرخ آهن در این هفته غالبا ثابت بود.
 
قیمت میلگرد در همه بخش‌های بازار که تاکنون گزارش قیمت داده‌اند ثابت است. همچنبن قیمت میلگرد آجدار در پایان هفته کاری همچنان ثابت اعلام شد اما نوسانات نرخ میلگرد در سومین هفته از مهر حاکی از کاهش جزئی این محصول است به طوری که قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ از ۱۶ هزار و ۱۶۵ تومان به ۱۶ هزار و ۱۵۷ تومان رسیده است.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است. قیمت قوطی آهن نیز به همین منوال بود.

نرخ لوله مانیسان، داربستی، صنعتی و ... نیز بدون تغییر اعلام قیمت شد، همچنین قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز تقریبا ثابت بود.

قیمت انواع ورق‌های سردو گرم مانند ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی در عمده شرکت سیر ثابتی داشتند و نوسان قیمتی مشاهده نشد.

قیمت روز تیرآهن نیز چه در بخش شاخه‌فروشی و چه در بخش کیلوفروشی روند نسبتا ثابتی داشت اما هر کیلو تیرآهن ۱۴ در یک هفته گذشته از ۱۷ هزار و ۸۰۰ به ۱۷ هزار و ۵۵۰ تومان کاهش یافت. اما در شرکت‌ ذوب آهن و ظفر بناب تا این لحظه تغییر قیمت نداشته‌اند و در بخش شاخه‌ای هنوز اعلام قیمت نشده است. 

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه شرکتی اعلام قیمت نکرده است.

بورس کالا

محمدرضا ترابی یکی از کارشناسان بازار سرمایه بیان کرد که بخشی از فساد فولاد مربوط به بورس کالاست. در شرایط کنونی، تفحص از بورس کالا بعید به نظر می‌رسد، چرا که در واقعیت بخش اعظم تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه در بورس کالا اتفاق افتاده بود. به گونه‌ای که برخی با استفاده از قیمت‌های کارخانه، محصولات را در بازار آزاد فروختند. بنابراین با این شرایط به نظر نمی‌رسد کشور تمایلی به بازشدن پرونده جدید داشته باشد.

همچنین امروز شنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۱، قرار بود ۵۱۳ هزار و ۱۰۰ تن محصول فولادی در تالار حراج باز بورس کالا معامله شود که از این میزان ۸۰ هزارتن به روی تابلو معاملات راه پیدا کرد.

در همین حال، ۸۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن روی تابلو قرار گرفت که از این مقدار ۶۵ هزار تن معامله شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =