کد خبر 1545
۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷

ذوب آهن در خدمت صنعت ساختمان

ذوب آهن در خدمت صنعت ساختمان

ذوب‌آهن اصفهان در کنار تولید انواع فولادهای ساختمانی، سبد محصولات صنعتی و ارزش‌افزای کارخانه را متناسب با نیاز بازار، روز به روز پربارتر می‌کند که از جمله آنها تولید انواع تیرآهن بال‌پهن است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، ذوب‌آهن اصفهان با دارا بودن انواع گواهینامه‌ها و برخورداری از آزمایشگاه‌های معتبر در سطح ملی در بخش تدوین آیین‌نامه‌ها و استانداردها، آماده همکاری با مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی است. این شرکت بر پایه شعار دیرینه «با اطمینان بسازید» همواره کیفیت محصولات را سرلوحه تولید قرار داده و هیچ گاه با هدف کمیت از ریل کیفیت خارج نمی‌شود.

ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی جزو وعده‌های اصلی رئیس دولت سیزدهم برای موفقیت در انتخابات بود. باتوجه به این شعار تامین فولاد به‌عنوان یکی از مصالح اصلی ساخت‌وساز موردتوجه قرار گرفته است. در همین راستا تعاملی جدی میان شرکت ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مقاطع ساختمانی فولادی با وزارت راه و شهرسازی آغاز شده است. البته انتظار می‌رود برای تحقق این هدف چالش‌های ساختاری در مسیر فعالیت این فولادساز بزرگ شناسایی و برای رفع آن برنامه‌ریزی شود.

در این رابطه ایرج رخصتی، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: ۷۵ درصد فولاد جهان به روش کوره‌بلند تولید می‌شود. ذوب‌آهن اصفهان به‌عنوان یک برند جهانی، در دهه ۴۰ این شیوه تولید فولاد را در ایران بنیان نهاد.

رخصتی گفت: ذوب‌آهن به همراه شرکت‌های پیمانکار که سهام آنها ۱۰۰ درصد متعلق به کارخانه است، برای حدود ۱۷ هزار نفر موقعیت شغلی ایجاد کرده است. حیات مجموعه معادن زغال‌سنگ کشور نیز به تولید این مجتمع عظیم صنعتی وابسته است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ذوب‌آهن به لحاظ دانش و تخصص نیروی انسانی و تلاش و کوشش جهادی در داخل مجموعه، با مشکلی مواجه نیست. با این وجود این مجموعه صنعتی بی‌مهری‌های بسیاری را تحمل می‌کند؛ از جمله آنکه هزینه گاز کارخانه حدود ۱۰ برابر شده، در حالی که این مجتمع عظیم صنعتی به دلیل شیوه تولید، از یارانه انرژی برخوردار نیست.

رخصتی، تامین کک و زغال موردنیاز ذوب‌آهن باتوجه به شیوه تولید این شرکت را از دیگر چالش‌های این شرکت عنوان کرد و گفت: تامین این مواد اولیه، سالانه هزینه بسیار بالایی را جدا از محدودیت‌های تحریم و چالش‌های ترانزیتی و... به کارخانه تحمیل می‌کند. با این وجود، مشکلات را تحمل می‌کنیم تا بتوانیم فولاد تمیز را براساس سیستم VD در کارخانه تولید کنیم و نورد انواع محصولات را داشته باشیم.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان افزود: همزمان با تاسیس این شرکت، برنامه اکتشاف و استخراج از معادن کشور بنیان نهاده شد، اما امروز ذوب‌آهن برای تامین مواد اولیه در بلندمدت با محدودیت مواجه است.

وی راهکار حل این مشکل را برخورداری از پهنه معدنی اختصاصی دانست تا این شرکت بتواند با تولید بیشتر در کنار تامین نیاز داخل، سهم بیشتری در ارزآوری برای کشور داشته باشد.

رخصتی گفت: قیمت‌گذاری دستوری آسیب‌های بسیاری را به جریان تولید و صادرات فولاد کشور وارد ساخت. زمانی که میزان تولید فولاد در کشور بیش از نیاز بازار است، صادرات محصولات باید در دستور کار قرار بگیرد، اما قیمت‌گذاری دستوری و صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه، فرصت‌هایی را که از جنگ روسیه و اوکراین برای صادرات فولاد ایران ایجاد شده بود، از بین برد و به‌دنبال آن بازارهای صادراتی که به‌سختی شناسایی و حفظ شده بودند، از دست رفتند.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان اظهار کرد: ذوب‌آهن اصفهان در کنار تولید انواع فولادهای ساختمانی، سبد محصولات صنعتی و ارزش‌افزای کارخانه را متناسب با نیاز بازار، روز به روز پربارتر می‌کند که از جمله آنها تولید انواع تیرآهن بال‌پهن است.

وی افزود: باتوجه به وعده رئیس دولت سیزدهم در رقابت‌های انتخاباتی مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، هم‌اکنون کلیدی‌ترین مصرف‌کننده سبد مقاطع ساختمانی ذوب‌آهن اصفهان، وزارت راه و شهرسازی است و ذوب‌آهن نیز توانمندی تولید هر گونه مقاطع ساختمانی متناسب با نیاز این طرح را داراست.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =