کد خبر 1589
۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶

انحراف مسیر زنجیره فولاد با دخالت خارجی

انحراف مسیر زنجیره فولاد با دخالت خارجی

بیشتر اتفاقاتی که در زنجیره فولاد رخ می‌دهد ناشی از مسائل خارج از زنجیره مانند دخالت‌ها و تحمیل ازسوی دیگر وزارتخانه‌ها و حوزه‌ها است که باعث تغییر مسیر زنجیره می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، مهرداد اکبریان، با اشاره به پایین بودن قیمت جهانی فولاد، محصولات بالا دستی، معدن و صنایع معدنی، اظهار کرد: قیمت جهانی آهن و فولاد از گذشته‌های نه چندان دور بر بازار داخلی فولاد کشورهای دیگر تاثیرگذار بوده است. نحوه این تاثیرگذاری از قیمت مواد اولیه گرفته تا فولاد تمام شده، به عوامل مختلفی بستگی دارد.

وی از دلایل برهم خوردن تعادل در زنجیره تولید فولاد می‌گوید: زنجیره فولاد از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که از معادن سنگ آهن آغازشده و تا فرایندهای صنعتی تولید شمش و حتی صنایع پایین دستی ادامه دارد اما در شرایط کنونی شاهد نامتوازنی در برخی از بخش‌ها هستیم که عدم توجه به آن روند توسعه‌ای در سایر زنجیره را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

به گفته وی: بررسی وضعیت تولید در زنجیره فولاد نشان می‌دهد در برخی از حوزه‌ها با کمبود و در برخی از حوزه‌ها با مازاد تولید مواجه هستیم. بخشی از واحدهای تولیدی به دلیل اینکه زودتر از موعد مقرر، به بهره برداری رسیدند، در تامین مواد اولیه مشکل دارند و برخی هم برعکس، به دلیل تولید بیش از حد، مشکل مارکتینگ و بازار دارند به همین علت با انباشت محصولات و تجمع کالاها به عنوان کامودیتی، در شرایط قیمت‌گذاری خوبی قرار ندارند.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران عدم توازن حاکم در زنجیره فولاد را می‌توان اصلی‌ترین مشکل طرح فولاد دانست و خاطر نشان کرد: تنها راهکار برون رفت از مشکلات، برگردادندن تعادل به زنجیره فولاد است.

اکبریان در ادامه بیان کرد : بیشتر اتفاقاتی که در زنجیره فولاد رخ می‌دهد ناشی از مسائل خارج از زنجیره مانند دخالت‌ها و تحمیل ازسوی دیگر وزارتخانه‌ها و حوزه‌ها است که باعث تغییر مسیر زنجیره می‌شود.

به عقیده وی، وضعیت جهانی در نهایت به نفع فولاد خواهد بود چرا که وقایع بدی که در خصوص انرژی در دنیا در حال رخ دادن است و همین امر موجب بالا رفتن قیمت انرژی و به طبع قیمت فولاد در جهان خواهد بود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =