کد خبر 1590
۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹

نقش دلار در قیمت آهن‌آلات

نقش دلار در قیمت آهن‌آلات

بیشتر تغییرات آهن و فولاد وابسته به تغییرات ارز و دلار بین‌المللی است. در بین این منابع میلگرد و آهن دارای بیشترین رابطه مستقیم با قیمت دلار هستند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت نهایی دلار بر روی تغییرات نهایی قیمت آهن بسیار موثر است. این تغییرات در نتیجه تاثیرگذاری قیمت دلار بر روی روابط اقتصادی خاورمیانه و اروپا ایجاد می شود. نوسانات ارزی موجود در سطح بازار بر روی اقتصاد بازارهای بین‌المللی اثرگذاری مستقیمی خواهند داشت. در نهایت اقتصاد بخش خاورمیانه وابسته به تغییرات قیمت دلار است. تامین منابع اولیه تولید آهن از اهمیت زیادی برخوردار است. از اثرات تصمیمات سیاسی جاری بر افزایش نوسان قیمت‌ها چه در بازار آهن و چه در نرخ دلار، می‌توان به مذاکرات وین اشاره کرد که این روزها اتفاق قابل ملاحظه‌ای در آن رخ نداده و روند آن به‌آرامی طی می‌شود اما با این حال در هر نوسانی که در نرخ‌ها اتفاق می‌افتد بی‌تأثیر نیست.

از بین مصالح ساختمانی آهن و فولاد را کاربردی‌ترین مورد دانسته‌اند. تاثیرات قیمت دلار بر آهن‌آلات به دلیل همین مسئله بسیار اهمیت پیدا می‌کند. وابستگی بالای ایران به تغییرات قیمت دلار سبب می‌شود که قیمت همه مصالح و ابزارها تحت شعاع قرار گیرد. به طوری که حتی افزایش یا کاهش جزئی قیمت دلار به صورت مستقیم بر قیمت دلار اثرگذار است. در طی دهه‌های گذشته تعداد نوسان‌های ناگهانی قیمت دلار و آهن افزایش پیدا کرده است.

از طرف دیگر با تمدید مجوزهای صادرات توسط کارگروه تنظیم بازار، با وجود افزایش قیمت‌ها تفاوت چندانی از نظر افزایش یا کاهش تقاضا در بازار آهن رخ نداد. اما با این‌ حال رشد بیش‌ از اندازه قیمت‌ها در طولانی مدت توجیهی ندارد.

تاثیرات قیمت دلار بر نوسانات ارزی بازار آهن

تاثیرات قیمت دلار بر آهن باعث شده است که تولید دستگاه‌های موردنیاز در صنعت ساخت و ساز ایران تا حد زیادی کاهش پیدا کند. تغییرات روزافزون بازار ارزی آهن سبب افزایش میزان صادرات شده است. مواد اولیه و ضروری همواره تحت شعاع تغییرات نسبی قیمت دلار بوده‌اند. آهن بیشتر از موادی همچون سیمان و تیرچه تحت تاثیر تغییرات قیمت ارزی است.

 تولید بخشی از نیاز کشور در ایران سبب می‌شود که برخی اوقات در بازار تولید آهن، ثبات ایجاد شود. اما این ثبات همیشگی نیست. مواد اولیه تولید آهن نیز در شرایط تحریم قرار دارند. به همین دلیل تولید آهن خالص و مرغوب در ایران کاری بسیار دشوار است. سولفور و منیزیم و منگنز نیز بر اثر تغییرات ناگهانی بازار ارز، دچار تغییرات اساسی شده‌اند. تاثیرات قیمت دلار بر آهن و مواد اولیه سازنده آن نیز در این جا به خوبی خود را نشان داده است.

تاثیر تغییرات قیمت آهن بر روی میزان تقاضای آن

تاثیرات قیمت دلار بر آهن با افزایش قیمت نهایی آن در ابتدا خود را نشان داد. در بازه زمانی مربوط به سال‌های گذشته با کاهش قیمت دلار شاهد ریزش ناگهانی قیمت آهن‌آلات بودیم. اما طی سال‌های پیش رو این نوسانات کاهش چشمگیری خواهد داشت. میزان تقاضا و عرضه محصولات در زمان افزایش نرخ دلار افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. رابطه کامل قیمت آهن بر اساس نمودارهای مخصوص قیمت دلار مشخص خواهد شد.

مهم‌ترین دلیل تاثیرات قیمت دلار بر آهن در نتیجه وجود همین عوامل می‌باشد. قیمت منابع انرژی وابستگی شدیدی به قیمت نهایی دلار دارد. در بین این منابع میلگرد و آهن دارای بیشترین رابطه مستقیم با قیمت دلار هستند. 

تاثیرات قیمت دلار بر روی قیمت آهن

تاثیرات قیمت دلار بر آهن به صورت رابطه یک طرفه شاخص دلار و قیمت نهایی آهن خود را نشان می‌دهد. قیمت آهن بر اساس نوسانات بین‌المللی دلار تعیین می‌شود.

به نوعی نمی‌توان گفت که قیمت آهن تنها بر اساس نوسانات خود تغییر می‌کند. بیشتر تغییرات آن وابسته به تغییرات ارز و دلار بین‌المللی است. از این رو تاثیرات قیمت دلار بر آهن پیچیده‌تر از سایر تغییرات وابسته به ارز است.

اثر مهم دیگر تغییرات ارزی ایجاد یک تعادل واقعی بین عرضه داخلی و خارجی محصول است. برای ایجاد این تعادل در بازار ارزی جهانی روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. برای مثال جذابیت محصولات تولیدی در ایران برای مصرف‌کننده خارجی افزایش پیدا می‌کند. این یکی از اصلی‌ترین فواید تغییرات ارزی است. به موجب این اثرگذاری تاثیرات قیمت دلار بر آهن برای مصرف‌کننده‌های داخلی بیشتر خواهد بود. در نتیجه قیمت‌های پیشنهادی متعادل‌تر و بازار کنترل خواهد شد.

از دیگر دلایل افزایش قیمت دلار بر آهن می‌توان به تامین هزینه حمل و نقل کالاهای صادراتی اشاره کرد. بخشی از هزینه حمل و نقل به صورت مستقیم از همین تغییرات جهشی قیمت دلار تهیه می‌شود. این نوسانات ارزی به صورت مستقیم بر روی قیمت آهن تاثیر می‌گذارند. قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضای نهایی بازارهای جهانی تعیین می‌شوند. بررسی اقتصاد کلان کشورهای همسایه به خوبی ارتباط جهش قیمت دلار و تاثیرات آهن بر قیمت آهن آلات را نشان می‌دهد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =