کد خبر 1615
۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰

عدم توسعه متوازن حلقه‌های زنجیره تولید فولاد، سدِ پیشرفت

عدم توسعه متوازن حلقه‌های زنجیره تولید فولاد، سدِ پیشرفت

توسعه نیافتن متوازن حلقه‌های زنجیره تولید فولاد، مسئله‌ای است که ضرورت توسعه معادن و اکتشافات معدنی را به منظور تامین مواد اولیه صنعت فولاد بیش از پیش آشکار می‌سازد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، محمد کلانتری مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور گفت: در زنجیره فولاد کشور، توسعه نیافتن متوازن حلقه‌های زنجیره، یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود به شمار می‌آید. مسئله‌ای که ضرورت توسعه معادن و اکتشافات معدنی را به منظور تامین مواد اولیه صنعت فولاد بیش از پیش آشکار می‌سازد. بدیهی است که واحدهای معدنی و صنعتی فعال در حلقه‌های نخست زنجیره، نقش بسزایی در برون‌ رفت از چالش‌های فعلی زنجیره ایفا می‌کنند.

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در زمره ۱۰ شرکت برتر کشور در تولید سنگ‌آهن قرار دارد و بزرگ‌ترین تولیدکننده این ماده معدنی در غرب کشور به شمار می‌آید. رسالت اصلی این شرکت، توسعه معادن سنگ‌ آهن بر اساس پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای در راستای تکمیل زنجیره ارزش و تولید کنسانتره و گندله سنگ‌ آهن است.

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، بزرگ‌ترین تولیدکننده فرآورده‌های سنگ‌آهن در غرب کشور است که از مرحله اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ‌ آهن تا تولید محصولات کنسانتره و گندله دانه‌بندی در این مجموعه صورت می‌پذیرد. سنگ‌ آهن دانه‌بندی این شرکت در معادن باباعلی، گلالی و مجموعه معادن شهرک و کورکورا در استان‌های همدان و کردستان تولید می‌شود و با مشخصات کیفی مطلوب به عنوان خوراک مصرفی کارخانجات کنسانتره‌سازی صبانور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، بر اساس اقدامات صورت‌گرفته در این شرکت و با توجه به پتانسیل‌های ایجادشده در منطقه، برنامه ایجاد واحد احیا مستقیم با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و یک میلیون تن فولاد از طریق شرکت صنایع فولاد کردستان مورد توجه این شرکت قرار گرفته است. ایجاد این پروژه، تکمیل زنجیره ارزش برای شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور نیز تلقی می‌شود زیرا این شرکت سهم سرمایه‌گذاری ۳۰ درصدی از این پروژه را به خود اختصاص داده است و انتظار می‌رود خلق ارزش قابل‌توجهی را برای شرکت به ارمغان بیاورد. تاکنون چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از سهم سرمایه‌گذاری شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در این پروژه پرداخت شده و ۱۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل این سهم باقی مانده است.

از دیگر سهامداران این پروژه می‌توان به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) با سهم ۴۴%، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با سهم ۲۰% و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با سهم ۶% اشاره کرد. گفتنی است که با توجه به طرح‌های توسعه‌ای متعدد در این شرکت، برنامه افزایش سرمایه نیز در دستور کار قرار دارد. در مجموع، در برنامه‌های توسعه‌ای شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور طیف وسیعی از پروژه‌های اکتشافی تا تولید محصول قرار دارند که این امر می‌تواند این شرکت را به بزرگ‌ترین واحد صنعتی غرب کشور بدل ‌سازد. بنابراین، با تکیه بر اقداماتی که در دستور کار شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور قرار دارد، می‌توان آینده روشنی را برای این شرکت متصور بود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =