کد خبر 1620
۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ قیمت‌ها در کف

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ قیمت‌ها در کف

وضعیت بازار تقریبا در اغلب کارخانه‌های فولادی بدون نوسان بوده طوری‌که قیمت‌ها دیگر فضایی برای کاهش ندارند و احتمالا نبود تقاضا به کاهش تولید منجر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در بازار داخلی آهن‌آلات، قیمت‌ها به کف خود رسیده است. از نظر حسابداری قیمت‌های بورس واقعی است ولی ضعف تقاضا و سفته‌بازی عده‌ای از بازیگران قیمت را در بازار به کف خود رسانده است، این امر هم برای مقاطع و هم ورق گرم و شمش دیده می‌شود.

روز پنج شنبه اعلام شد که صادرات مواد معدنی برای بخش بازرگانی آزاد شده است ممنوعیت این صادرات از روز اول بدون بررسی بود چون بسیاری از کارخانه‌های کنسانتره و گندله و حتی اسفنجی به‌صورت تهاتری فعالیت می‌کردند در واقع مالک کالای تولید شده‌شان نبودند با توجه به انباشت سنگین گندله این سیاست کاری درستی بود ولی این امر باعث تحرک و امیدواری بازار خواهد شد.

محققاً با توجه به موجودی پایین مقاطع در انبارها، افزایش صادرات مواد معدنی به بالا رفتن قیمت شمش و تحرک بازار مقاطع خواهد انجامید. در مورد ورق، شاهد صادرات اسلب و ورق اکسین هستیم که در ماه‌های آینده هم تاثیر ان در بازار معلوم خواهد شد. آنچه مسلم است این که قیمت‌ها دیگر فضایی برای کاهش ندارند و نبود تقاضا به کاهش تولید منجر خواهد شد.

اما امروز وضعیت بازار تقریبا در اغلب کارخانه‌های فولادی بدون نوسان بود و ثبات نسبی، سکوت و نیز رکودی عمیق در بازار محصولات نهایی حاکم بود. حال باید دید با نامه نامه معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت مبنی بر آازاد اعلام شدن صادرات فولاد و سایر محصولات صنایع معدنی «برای عموم» و « مطابق مقررات صادرات»، شرایط بازار چه خواهد شد و آیا تحرکی در بازار و خروج از این رکو حاصل خواهد شد!

در ادامه به بررسی انواع بازار فعال در آهن و فولاد پرداخته می‌شود:

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در محدوده ۳۲ هزار ۶۰۰ تومان مشاهده می‌شود و در بازار آهن شاهد ثبات قیمت در همه مبادی فروش هستیم.

قیمت میلگرد در همه شرکت‌هایی که تا کنون اعلام قیمت کردند ثبات داشته‌اند. 

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی نیز در غالب شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد.

نرخ تیرآهن در بخش کیلوفروشی تقریبا ثابت بود و در بخش شاخه‌فروشی نیز در کنار ثبات اکثر شرکت‌ها، شاهد نوسانات جزئی در برخی مبادی فروش بودیم به طوری که تیرآهن ذوب آهن اصفهان حدود ۳۰ الی ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت. شرکت‌ ظفر بناب نیز قیمت محصولات خود را تغییر نداد و در بخش شاخه‌ای هنوز اعلام قیمت نشده است.

قیمت روز ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی نیز به تبعیت از جو غالب بازار، ثبات داشتند،

قیمت ورق سیاه و انواع آن نیز غالبا ثابت اعلام شد.

پروفیل و انواع لوله‌ها نیز در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز یک هزار و ۲۱۹ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۳۰۸ هزار و ۹۴۶ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۴۰۰ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۳۷۸ هزار و ۹۹۴ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با افت ۲ هزار و ۳۸۷ واحدی، رقم ۹۰۵ هزار و ۹۸۶ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «کگل»، «شتران»، «شپنا»، «کچاد»، «حکشتی»، «فولاد» و «نوری» بیشترین تاثیر را در روند متعادل شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «فاما»، «غشان»، «وتوس»، «غشصفا» و «بالبر» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «دشیمی»، «ولکار»، «سهرمز»، «ثاباد» و «کمنگنز» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

 تورج امینی، کارشناس بازار فولاد در رابطه با شرایط این روزهای بورس کالا گفت: در حال حاضر به دلیل حذف مشوقات فولادی‌ها، شرکت‌های این حوزه فشار زیادی را متحمل می‌شوند که این اقدام در روند عملکردی آنها تأثیر منفی داشت، به گونه‌ای که حدود سه چهارم میزان عرضه در این بخش، مشتری ندارد و یک چهارم باقی مانده در معاملات، با شرایط اعتباری انجام می‌شود. 

در معاملات فولادی، اکثر مشتری‌ها نقدینگی ندارند و این اتفاق فشار زیادی را به فولادسازان وارد کرده است. 

امروز در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالا از یک میلیون و ۸۷۵ هزار و ۳۱۶ تن محصول فولادی یک میلیون و ۳۸۳ هزار و ۲۱۶ تن معادل ۷۳٫۷ درصد به تابلوی معاملات راه پیدا کرد.

در همین حال، امروز ۷۸ هزار و ۹۵۰ تن شمش بلوم در پیش گشایش تالار صنعتی به دلیل کمبود تقاضای لازم از روی تابلو معاملات بورس کالا حذف شد.

علاوه بر این، ۵ هزار و ۷۵۰ تن تیر آهن در تابلوی معاملاتی امروز بورس کالا با رقابت ۲٫۳ درصدی به میزان ۳ هزار و ۳۳۵ تن به فروش رسید.

همچنین ۵ هزار و ۱۴۰ تن میلگرد کلاف به میزان۸۹۶ تن و با قیمت پایانی ۱۵۸ هزار و ۲۳۰ ریال معامله شد.

در ادامه فقط ۷۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن با قیمت پایانی ۲۲ هزار و ۲۸۵ ریال در تابلوی معاملاتی بورس کالا فروخته شد.

در همین حال، ۴۲٫۴ درصد از حجم یک میلیون و ۱۰ هزار تن گندله سنگ آهن روی تابلو به میزان ۴۷۵ هزار تن مورد معامله قرار گرفت، ضمن اینکه ۹۹٫۳ درصد از حجم عرضه شده ۷۲ هزار تن آهن اسفنجی روی تابلو با قیمت پایانی ۸۲ هزار و ۵۲۸ ریال معامله شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =