کد خبر 1736
۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵

تحلیل روزانه بازار آهن‌ داخلی/ معاملات نقدی نزدیک صفر!

تحلیل روزانه بازار آهن‌ داخلی/ معاملات نقدی نزدیک صفر!

بورس کالا بر خلاف روند و جهت بازار؛ طی چند ماه گذشته به نوعی در نقش حمایت از صنایع در برابر ریزش قیمت‌های داخلی؛ ایفای نقش نموده اما معاملات نقدی محصول نهایی در بورس کالا به دلیل فاصله قیمتی بالاتر از بازار تقریبا به صفر نزدیک شده است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، درحال حاضر، قیمت کنسانتره و گندله ایران اختلاف قابل‌ملاحظه‌ای با قیمت‌های جهانی دارد و برای خریداران خارجی فاقد جاذبه است. کاهش اختلاف نرخ داخلی با قیمت‌های جهانی نیازمند توجه، برنامه‌ریزی و تدبیر است تا امکان حضور در بازارهای صادراتی و رقابت برای این محصولات فراهم آید. با توجه به قیمت میلگرد در داخل و پایین بودن نرخ آن نسبت به بهای جهانی، در حال حاضر این کالا جاذبه صادراتی مطلوبی دارد و کاملا رقابت‌پذیر است؛ هرچند این وضعیت با لغو محدودیت‌های صادراتی سایر محصولات بالادستی زنجیره فولاد مانند کنسانتره و گندله موقتی است و پس از مدتی شاهد نزدیک‌تر شدن قیمت داخل به قیمت جهانی خواهیم بود.

ورق نورد گرم ایران نسبت به سی‌ای‌اس و ترکیه قیمت مناسب‌تری دارد و به قیمت بازار چین بسیار نزدیک است و با اتخاذ تمهیداتی به‌خوبی توانایی رقابت در بازار جهانی را دارد. وضعیت بازار محصول نهایی مقاطع طویل فولادی در بازار خارج از بورس کالا، همانند روز و هفته های گذشته بدون تغییرات محسوس اما با تقاضای ضعیف و ضعیف تر

قابل تامل اینکه بورس کالا بر خلاف روند و جهت بازار؛ طی چند ماه گذشته به نوعی در نقش حمایت از صنایع در برابر ریزش قیمت‌های داخلی؛ ایفای نقش نموده اما معاملات نقدی محصول نهایی در بورس کالا به دلیل فاصله قیمتی بالاتر از بازار تقریبا به صفر نزدیک شده است. در ادامه به بررسی بازار آهن و فولاد فعال در کشور پرداخته شده است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار تغییری نسبت به دیروز نداشته و ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود اما در بازار آهن، علاوه بر ثبات قیمت‌ها، تغییراتی را در قیمت محصولات شاهد هستیم.

قیمت میلگرد در همه شرکت‌هایی که تاکنون اعلام قیمت کردند ثبات است و فقط شرکت امیرکبیر خزر، کاهش ۱۰۰ تومانی و کاهش ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی در کارخانه میلگرد ذوب اهن اصفهان، فایکو و میلگرد بافق یزد مشاهده شد همچنین کارخانه میلگرد راد همدان و قائم اصفهان افزایش قیمت جزئی داشتند.

انواع ورق‌ها نوسانات متعددی داشتند به این صورت که قیمت ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی عمدتا ثابت اعلام شد.

قیمت روز ورق آهن و انواع آن در برخی کارخانه‌ها تغییری نداشت اما چند کارخانه از جمله ورق سیاه فولاد مبارکه ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش داشت و در برخی ضخامت‌های کاویان نیز افزایش ۳۰۰ تومانی مشاهده شد.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اما افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی در نبشی ناب تبریز و جاوید بناب مشاهده شد. همچنین شرکت ناب تبریز در این بخش اعلام قیمت کرده که ثبات قیمت را برای محصولات خود در نظر گرفته است.

قیمت قوطی و پروفیل روز گذشته در اکثر کارخانه‌ها افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت و نرخ لوله مبلی، مانیسمان و ... نیز با افزایش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی اعلام قیمت شد.

در بخش کیلویی بازار تیرآهن قیمت‌ها ثابت اعلام شد اما در بخش شاخه‌ای، کاهش ۱۰ و ۲۰ هزار تومانی و افزایش تا سقف ۳۰۰ هزار تومان را شاهد هستیم.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۹ هزار و ۸۳۳۷ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۲۵۴ هزار و ۴۶۴ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن نیز تا پایان معاملات یک‌هزار و ۸۹۹ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۳۵۶ هزار و ۲۴۱ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با رشد ۱۱ هزار و ۷۸۶ واحدی، رقم ۸۵۶ هزار و ۴۲۹ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فولاد»، «فملی»، «فارس»، «شبندر»، «کگل»، «وامید» و «شپنا» بیشترین تاثیر را در روند متعادل شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «خچرخش»، «ولکار»، «شبندر»، «دامین» و «وپست» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «ولغدر»، «دانا»، «وتوس»، «وتوصا» و «دیران» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

 امروز در تالار صنعتی بورس کالا، از ۴۰ هزار تن محصول فولادی هیچ محصول فولادی مورد معامله قرار نگرفت.

در همین حال، ۴۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت با قیمت پایه ۹۱ هزار و ۵۲۱ ریال عرضه شد که به دلیل کمبود تقاضای لازم از روی تابلوی معاملات بورس کالا حذف شد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =