کد خبر 1772
۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ثبات بازار در گرو ثبات ارز

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ ثبات بازار در گرو ثبات ارز

تحلیل آخرین رویدادها حاکی از آن است که در روزهای آینده با تداوم ثبات بازار ارز، همچنان آرامش در بازار آهن حاکم خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبر آهن‌نیوز، با وجود تثبیت قیمت آهن و نوسانات جزئی در این بازار، آنچه در این ایام مشاهده می‌شود کاهش تقاضای مصرفی به پایین‌ترین حد خود است به طوری که در چندین ماه گذشته سابقه نداشته است.

آخرین خبر از تحولات بین‌المللی، به سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مربوط می‌شود. ناصر کنعانی با بیان اینکه کنشگری فعال در ارتباط با برجام وجود دارد، گفت: منتظر توافق برای تامین منافع و مصالح خود نمی‌مانیم و روابط خارجی خود را به برجام گره نزده و نخواهیم زد.

خبر دیگر اینکه جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد که نمایندگان فرصت مجددی به وی دادند و از مجموع ۲۷۴ رای، ۸۴ موافق، ۱۸۲ رای مخالف، ۶ رای ممتنع و ۲ رای باطله سید رضا فاطمی امین به عنوان وزیر صمت باقی ماند.

آنچه بیش از همه در این ایام مشاهده می‌شود نگرانی و بی‌اعتمادی به سرمایه‌گذاری بلندمدت و نیز آینده نامعلوم و مبهم بازار است که درحال حاضر با روند نزولی بازارهای جهانی نیز تشدید شده است.

می‌توان اذعان داشت که ثبات حاکم در بازار آهن و فولاد به طور گسترده‌ در غالب بخش‌های بازار به ویژه در بازار میلگرد مشهود است. در هر صورت، تحلیل آخرین رویدادها حاکی از آن است که در روزهای آینده با تداوم ثبات بازار ارز، همچنان آرامش در بازار آهن حاکم خواهد بود. در ادامه به بررسی انواع بازار آهن و فولاد فعال در کشور پرداخته می‌شود.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد با افزایش ۱۰۰ تومانی نسبت به معاملات دیروز، ۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در همه شرکت هایی که تا این لحظه اعلام قیمت کردن ثابت اعلام شده است. اکثریت کارخانه‌های میلگرد آجدار تغییر قیمت نداشتند و تنها چند کارخانه از جمله میلگرد ذوب اهن اصفهان و بافق یزد ۵۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش داشتند.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در هیچ شرکتی اعلام قیمت نشده است.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است. اما قیمت قوطی پروفیل در چند کارخانه نیکان پروفیل و پایا اصفهان حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان کاهش داشت اما در سایر کارخانه بدون تغییر قیمت بود.

قیمت روز لوله مبلی، گازی، داربستی و ... نیز با ثبات قیمت همراه بودند.

نرخ روز تیرآهن در کارخانه ظفربناب و ماهان ثابت بوددر شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ثابت اعلام شد اما در سایر کارخانه‌ها کاهش ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی مشاهده شد و در شرکت ذوب آهن ۵۰ تومان افزایش داشت و در بخش شاخه‌ای شاهد کاهش جزیی ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی بودیم.

قیمت روز ورق سیاه و انواع آن در چند کارخانه ازجمله فولاد مبارکه، و گیلان در برخی ضخامت‌ها کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت و در سیار کارخانه نوسانی مشاهده نشد.

همچنین قیمت ورق روغنی، گالوانیزه و رنگی نیز در کلیه کارخانه‌ها ثابت اعلام شد.

بازار بورس

بررسی حرکت شاخص کل در سه روز اخیر نشان می‌دهد کلیت بازار نسبت به بسته ده بندی نجات بورس واکنش مثبت نشان داده است.

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۱۰ هزار و ۶۲۴ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۲۸۰ هزار و ۴۵۸ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۴ هزار و ۲۴۳ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۳۶۵ هزار و ۶۰ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با رشد ۶ هزار و ۸۰۲ واحدی، رقم ۸۷۰ هزار و ۷۱۸ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فارس»، «فولاد»، «وامید»، «شستا»، «نوری»، «وغدیر» و «وبانک» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «دانا»، «وبانک»، «وصنعت»، «دکوثر» و «ثمسکن» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «خوساز»، «غشهد»، «غکورش»،«خپویش» و «ولکار» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

امروز در تالار صنعتی بورس کالا، از ۳۴ هزار و ۸۰۰ تن محصول فولادی ۲۰ هزار و ۵۵۰ تن معادل۵۹٫۰۵ درصد به تابلوی معاملات راه پیدا کرد.

در همین حال، ۱۱ هزارو ۱۰۰ تن از حجم ورق گالوانیزه در تابلوی معاملاتی امروز بورس کالا با رقابت ۱٫۷ درصدی و با قیمت پایانی ۲۵۸ هزار و ۶۶۵ ریال مورد معامله قرار گرفت.

علاوه بر این، ۴۵۰ تن ورق قلع اندود  بدون رقابت به میزان ۴۵۰ تن و با قیمت پایانی ۳۴۵ هزار ریال معامله شد.

همچنین ۳ هزار تن ورق سرد روی تابلودر نهایت به طور کامل با رقابت ۱۷٫۳ درصدی به قیمت پایانی ۲۱۵ هزار و ۲۷۳ ریال به فروش رسید، ضمن اینکه ۶ هزار تن ورق رنگی در تابلوی معاملات بورس کالا بدون رقابت فروخته نشد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =