کد خبر 1792
۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ دلار کلید افزایش قیمت آهن

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ دلار کلید افزایش قیمت آهن

نوسانات افزایشی بازار ارز حکایت از آغاز موج پنجم جهش نرخ دلار دارد و به نظر می‌رسد رشد نرخ دلار فعلا ادامه داشته باشد، انتظار می‌رود همین عامل محرک رشد بازار آهن و فولاد نیز باشد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، از ابتدای این هفته به دنبال افزایش نرخ دلار، بازار مقاطع طویل شروع به افزایش قیمت کرد و با یک ثبات نسبی هفته را به پایان برد. براساس جدیدترین مصوبه وزارت صمت، صادرات برای تمامی افراد حقیقی و حقوقی دارای کارت بازرگانی آزاد شد. به موجب این مصوبه تمامی افراد می‌توانند مقاطع فولادی را از بورس کالا تهیه کرده و آن را صادر کنند. پیش از این اتفاق، تنها تولیدکنندگان مجاز به صادرات بودند. این مسئله باعث افزایش حجم تقاضای میلگرد و تیرآهن خواهد شد و در نهایت قیمت‌ها در بازار آزاد را افزایش می‌دهد.

نوسانات افزایشی بازار ارز حکایت از آغاز موج پنجم جهش نرخ دلار دارد و با توجه به اخبار منفی داخلی و خارجی که این روزها منتشر می‌شود به نظر می‌رسد رشد نرخ دلار فعلا ادامه داشته باشد. نکته‌ای که نباید آن را فراموش کرد این است که علاوه بر نوسانات قیمت دلار که می‌تواند در قیمت آهن تأثیرگذار باشد مسائل روانی ناشی از این نوسانات نیز بسیار در افزایش یا کاهش قیمت‌ها قابل توجه است. از طرفی در کشور ما قیمت ارزها قابل پیش‌بینی نیستند و از سوی دیگر کوچکترین سیگنال‌ها در مورد افزایش یا کاهش قیمت ارزهایی مثل دلار بر قیمت مواد اولیه، حمل و نقل و... تأثیرگذار است که همین موضوع افزایش یا کاهش قیمت را تشدید می‌کند

بازار آهن

امروز نرخ دلار با ثبات روی ۳۳ هزار ۷۰۰ تومان باقی ماند اما از صبح روز گذشته حدود ۴۰۰ تومان افزایش قیمت دارد، اما در بازار آهن نیز شاهد ثبات قیمت در اکثر مبادی فروش هستیم.

امروز قیمت میلگرد در سه شرکت ۵۰ تا ۱۰۰ تومان افزایش یافت و مابقی شرکت‌ها ثبات قیمت دارند. بازار میلگرد روز گذشته تقریبا آرام و ثابت بود و تنها در چند کارخانه از جمله میلگرد ذوب آهن اصفهان و نیشابور حدود ۵۰ الی ۱۵۰ تومان کاهش قیمت مشاهده شد.

 قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی و نیز نرخ روز نبشی در کلیه مبادی فروش ثابت بود.

بازار تیرآهن نیز بدون نوسان گزارش شد و غالب شرکت‌ها تغییر قیمت نداشتند اما تیرآهن ذوبی و فایکو حدود ۱۰ الی ۲۰ هزار تومان کاهشی اعلام شد.نرخ تیرآهن در شرکت ظفربناب ثابت است و قیمت محصولات کیلویی ذوب آهن به طور جزئی اصلاح شد.

قیمت لوله داربستی، مبلی، گازی و سایر لوله‌ها نیز همچنان ثابت اعلام شدند.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۳ هزار و ۸۴ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۲۸۳ هزار و ۵۴۰ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۶۸۹ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۳۶۵ هزار و ۷۴۹ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با رشد ۲ هزار و ۶۷۲ واحدی، رقم ۸۷۳ هزار و ۴۵۸ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «وامید»، «فملی»، «شاراک»، «فارس»، «وبانک»، «شپدیس» و «فاسمین» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «شکلر»، «دکوثر»، «فاسمین»، «فرآور» و «شاراک» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «آباد»، «فمراد»، «فنورد»، «کسرا» و «های‌وب» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران: شهرداری تهران: هر محصولی که قابلیت عرضه داشته باشد به بورس کالا می‌آید.

معاون جدید مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران میگوید: شهرداری تهران در نظر دارد برای نخستین بار ضایعات آهنی خود را در بستر بورس کالا به فروش برساند و به مرور سایر ضایعات شهرداری تهران که در مجموع رقم قابل توجهی است نیز در بورس کالا عرضه خواهیم کرد.

امروز در تالار صنعتی بورس کالا قرار بود، ۴۴۲ هزار و ۳۴۱ تن محصول فولادی معامله شود که از این حجم، ۱۵۱ هزار و ۷۷۷ تن به روی تابلوی معاملات راه یافت.

در همین حال، ۱۳۴ هزار و ۶۴ تن میلگرد روی تابلو معاملات قرار گرفت و تنها ۴۸ هزار و ۱۵۶ تن تقاضا برای آن وجود داشت.

همچنین در حالی ۳۸ هزار و ۸۹۳ تن تقاضا برای ۱۵ هزار و ۲۹۰ تن تیرآهن موجود بر روی تابلو معاملات وجود داشت که میزان مچ شده آن نزیک به ۱۳ هزار تن بود.

علاوه بر این، یک‌هزار و ۳۲۳ تن نبشی و یک‌هزار و ۱۰۰ تن ناودانی روی تابلو معاملات قرار گرفت که به هر کدام به میزان حجم عرضه خود، تقاضا ثبت کردند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =