کد خبر 1835
۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴

راه حل تعادل بازار فولاد در گرو ارز و صادرات

راه حل تعادل بازار فولاد در گرو ارز و صادرات

در صورت اجرای تک نرخی کردن ارز و آزادسازی صادرات، کارخانه‌های بزرگ فقط به صادرات مشغول خواهند شد و کارخانه‌های کوچک که بسیاری از آنها با کاهش ظرفیت به کار مشغول هستند، به بازار داخلی خواهند پرداخت و بازار را متعادل خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در بازار داخلی، قیمت‌ها به کف خود رسیده و پایین‌تر آمدن آن به تعطیلی واحدهای تولیدی خواهد انجامید. تولیدکننده‌های فولاد ۶ ماهه اول سال را بد سپری کردند و امید به ماه‌های پیش‌رو دارند اما فروش‌های اعتباری فضای بازی را محدود کرده است. دولت یا باید تسهیلات بانک‌ها را باز کند یا نرخ ارز را بالا ببرد، هردو حالت به تورم منجر خواهد شد ولی نه می‌شود بانک‌ها را بیش از این معطل کرد، نه سیستم دو نرخی ارز می‌تواند پایدار بماند. در هر حال هرچه دولت بیشتر این دو را عقب می اندازد کسری بودجه بیشتر می‌شود و الزام به انجام آنها تورم بعدی را بزرگ‌تر خواهد کرد، این مطلب در بیست سال گذشته بارها تجربه شده است.

تقاضای فولاد در دنیا در  شرایط خوبی نیست این امر می‌تواند وضعیت تولید را در داخل وخیم‌تر کند. سیاست سرکوب نرخ ارز و وصل کردن آن به بورس کالا این محدودیت را تشدید می‌کند. رای اخیر دیوان عدالت اداری که جمعه در کانال‌ها قرار گرفت دو معنا داشت، اول خرید و صادرات فولاد برای همه آزاد است. این بند قبلاً با مخالفت تولیدکننده‌ها روبرو شده بود ولی به نتیجه نرسید، با این رای، بورس کالا باید نرخ بازار متشکل ارزی را مبنای قیمت بورس قرار دهد این به معنای آن است که قیمت پایه بورس باید تا ۲۰ درصد افزایش یابد حال آنکه قیمت امروز بورس در مورد مقاطع ۵ درصد بالاتر از بازار است. در هر حال سیاست تک نرخی کردن ارز ناگزیر باید اتفاق بیفتد چون سیاست دو نرخی ارز به نفع اقتصاد نیست و قابل دوام هم نمی‌باشد.
نکته دوم که شاید کمتر به آن توجه شد، می گوید "واحدهای تولیدی داخلی الزامی به اولویت تامین نیاز داخلی نسبت به صادرات ندارند" بنابراین ضوابط بورس کالا مبنی بر اولویت عرضه به بازار و صادرات مازاد محصول از بین خواهد رفت.
در واقع رای دیوان عدالت اداری بورس کالا را مجبور می‌کند دست از سهمیه‌بندی و ضوابط دست و پا گیر عرضه بردارد و از طرف دیگر نرخ ارز بازار متشکل ارزی را بپذیرد.

شاید از نظر عده‌ای این رای مساله آفرین باشد اما در یک بازه سه ماهه باعث افزایش شدید صادرات خواهد شد و بازار بی‌رمق داخلی را که شدیدا از ضعف تقاضا در رنج است تکان خواهد داد. اما مهمترین مساله این رای تاثیرگذاری آن روی مواد اولیه است. در حال حاضر گندله و کنسانتره زیادی روی زمین مانده و کارخانه‌های تولیدکننده را درگیر زیان کرده است تغییر نرخ ارز به کمک آنها خواهد آمد و باعث افزایش صادرات آنها خواهد شد از طرف دیگر در طول سال‌های گذشته کارخانه‌های بزرگ مثل مبارکه و فولاد خوزستان کانال‌های صادراتی خودشان را سازمان‌دهی کرده‌اند. در صورت اجرای این دوبند یعنی تک نرخی کردن ارز و آزادسازی صادرات کارخانه‌های بزرگ فقط به صادرات مشغول خواهند شد و کارخانه‌های کوچک که بسیاری از آنها با کاهش ظرفیت به کار مشغول هستند و یا تعطیل می‌باشند به بازار داخلی خواهند پرداخت و بازار را متعادل خواهند کرد. محققا یک تلاطم در انتظار بازار فولاد خواهد بود مثل صنعت مرغ و تخم مرغ. دولت باید واقعیت‌های اقتصادی را بپذیرد یا شاهد ورشکستگی و توقف تولید فولاد باشد.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =