کد خبر 1836
۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ خیزش بازار به دنبال دلار

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ خیزش بازار به دنبال دلار

امروز بالاخره نوسانات ناشی از افزایش نرخ دلار در هفته سوم آبان ماه با افزایش قیمت آهن در همه بخش‌ها خود را نمایان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، برخلاف روند رو به رشد قیمت شمش در بورس کالا، به دلیل افت تقاضا بازار مقاطع طویل در مسیر نزولی قرار دارد. جهش ناگهانی نرخ دلار در اواخر هفته، بالاخره تاثیر خود را بر بازار آهن گذاشت و باعث افزایش قیمت در انواع مقاطع فولادی در بازار شد. برخلاف هیجانات ایجاد شده در بازار ارز و سکه، فعالین در حوزه فولاد رفتار هیجانی از خود بروز نداده‌اند و شوکی به بازار وارد نشده است. براساس آمار موجود بازار رکودی آهن متأثر از نوسانات افسار گسیخته دلار، در ابتدای روز با اقبال هیجانی تقاضای سرمایه‌ای محدودی مواجه شد اما با افزایش نرخ اهن آلات همین میزان از تقاضا نیز فروکش کرد.

از آنجا که امکان صادرات ورق برای تمامی افراد مقدور نیست، بنابراین مصوبه جدید عملا تاثیر چندانی بر این بخش بازار آهن ندارد. به طور کلی بازار مقاطع تخت برخلاف مقاطع طویل، هفته‌ای آرام به همراه ثبات قیمت را پشت سر گذاشت.
بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد نسبت به دیروز، با کاهش ۲۰۰ تومانی، ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در شش شرکت از ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش یافته است. قیمت میلگرد آجدار نیز در بیشتر کارخانه‌ها با افزایش ۵۰ الی ۴۰۰ تومانی همراه بود. براساس آمار بیشتر قیمت‌های پیشنهادی میلگرد آجدار بین ۱۵ هزار و ۵۰۰ الی ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام می‌شد؛ کف قیمت میلگرد که تا ۱۵ هزار الی ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافته بود از روز پنجشنبه بنای افزایش گذاشت و فعلا به رقم ۱۵ هزار و ۳۰۰ الی ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در یک شرکت ۴۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.همچنین قیمت جز در شرکت‌های ناب تبریز، شکفته و ظهوریان که ثابت بودند در مابقی کارخانه‌ها با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی اعلام قیمت شدند.

 قیمت تیرآهن نیز در عمده شرکت‌ها افزایش ۱۰ الی ۹۰ هزار تومانی تجربه کرد اگرچه چند کارخانه هم ثبات قیمت داشتند. در شرکت‌ ظفربناب قیمت محصولات خود ۵۰ تومان افزایش داشت و شرکت ذوب‌آهن اعلام قیمت نکرد و در بخش شاخه‌ای شاهد افزایش جزیی ۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی بودیم.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است. روز گذشته در عمده مبادی فروش افزایش ۳۰۰ الی ۱۰۰۰ تومانی داشت.

قیمت انواع لوله‌ها از جمله لوله گازی، لوله مبلی، داربستی و ... نیز به همین میزان افزایش قیمت را تجربه کردند.

براساس آمار از پنجشنبه گذشته تا امروز قیمت قوطی آهن در مقایسه با سایر محصولات فولادی بیشترین افزایش را داشته است به طوری که قوطی پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر فولاد مبارکه تا هفته گذشته حدود ۲۲ هزار تومان معامله می‌شد اما همین محصول امروز ۲۲ هزار و ۶۰۰ الی ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام می‌شود.

قیمت ورق سیاه در کارخانه فولادمبارکه افزایش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی داشت اما در سایر کارخانه‌ها ثابت بود.

 قیمت ورق گالوانیزه، ورق رنگی و ورق روغنی نیز مانند اغلب مقاطع فولادی افزایش ۲۰۰ تومانی داشت، اما چند کارخانه ورق رنگی از جمله هفت الماس تغییر قیمت نداشتند.

بازار بورس

روز افزایش پرشتاب قیمت‌ها در بازار سهام به آسانی توانست از سد ناامیدی موجود در این بازار که در ماه‌های اخیر به‌شدت تشدید شده بود، بگذرد و نشانه‌هایی از رونق معاملات حقیقی را در بازار سهام بروز دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از آغاز معاملات روز گذشته تا پایان آن تداوم حمایت از بازار سهام در کنار ورود پول حقیقی سبب‌شده تا شاخص‌کل بورس رشدی ۴۹/ ۳ درصدی را شاهد باشد.

ثبت چنین رقمی به این معنا است که نماگر یادشده به یمن صعود بیش از ۴۴‌ هزار ‌واحدی خود در خلال معاملات این روز نه‌ تنها توانسته به آسانی از سد مقاومت یک‌ میلیون و ۳۰۰‌ هزار ‌واحدی بگذرد، بلکه با ثبت ارتفاع یک‌ میلیون و ۳۲۸‌هزارواحدی در این روز به کلی خیال سرمایه‌گذاران را درخصوص تعلل تقاضا در این سطح راحت کرده‌ است.

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۱۶ هزار و ۳۵۱ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۳۴۴ هزار و ۶۷۶ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۵ هزار و ۷۸ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۳۷۹ هزار و ۸۶۲ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با رشد ۱۷ هزار و ۷۰۵ واحدی، رقم ۹۳۰ هزار و ۸۳ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فملی»، «کگل»، «پارسان»، «شستا»، «حکشتی»، «فخوز» و «وغدیر» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «دامین»، «کروی»، «وتوشه»، «وبوعلی» و «شاراک» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «غدشت»، «بالبر»، «فمراد»، «وتوس» و «غکورش» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

به دلیل روند نزولی که در بورس اوراق بهادر وجود دارد، مردم سرمایه خود را از این بازار خارج کرده و به سمت بازارهای طلا، سکه و ارز روانه کرده‌اند. بخشی از تقاضاها در بورس کالا، خصوصا در بخش مقاطع طویل که مردم عادی امکان خرید آن را دارند، توسط سرمایه‌گذاران خرد صورت گرفته است. به نظر می‌رسد در صورتی که اقدام جدیدی از سوی دولت و بانک مرکزی رخ ندهد و در بازار ارز و طلا دخالت نکنند روند افزایشی قیمت طلا و دلار ادامه دار باشد.

امروز در تالار صنعتی معاملات بورس کالا قرار بود ۴۲ هزار تن محصول فولادی روی تابلو مورد معامله قرار گیرد اما در نهایت هیچ محصولی روی تابلو باقی نماند.

در همین حال، ۴۲ هزار تن آهن اسفنجی بریکت به دلیل کمبود تقاضای لازم از روی تابلو معاملات بورس کالا حذف شد.

پایان پیام/ف

کد خبر 1836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =