کد خبر 185
۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰

فولاد هرمزگان، پیشرو در توسعه زیرساختی کشور

فولاد هرمزگان، پیشرو در توسعه زیرساختی کشور

شرکت فولاد هرمزگان با تامین حدود ۶ درصد، نیاز بازار چهارمین تولیدکننده بزرگ فولاد به شمار می‌رود و ظرفیت نهایی تولید تختال در این شرکت حدود ۵/ ۱ میلیون تن در سال است.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، شرکت فولاد هرمزگان دومین کارخانه بزرگ تولید فولاد پس از انقلاب در کنار خلیج نیلگون همیشه فارس در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس واقع شده که طرح احداث آن در سال ۱۳۸۷ آغاز شد. واحد احیای مستقیم با ظرفیت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن آهن اسفنجی در مدت ۳۲ ماه اجرا و در مهر ۱۳۸۷ وارد فاز راه‌اندازی سرد و در اسفند همان سال راه‌اندازی و در سال ۱۳۸۹ واحد فولادسازی وارد فاز تست گرم شد.

شرکت فولادهرمزگان دارای ظرفیت اسمی ۵/ ۱ میلیون تن تختال (اسلب) است. همچنین این شرکت قادر به تولید محصولات میانی از قبیل یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن آهن‌اسفنجی در سال، ۹۰ هزار تن آهک در سال،۷۵۰۰ نرمال مترمکعب اکسیژن برساعت، ۱۸ هزار نرمال مترمکعب برساعت نیتروژن و ۱۲۰ نرمال مترمکعب بر ساعت آرگون است.

با سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال در این شرکت زمینه اشتغال پایدار ۱۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۶ هزار نفر به صورت غیرمستقیم فراهم شده که با اجرای طرح توسعه این میزان به تعداد ۳ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۲ هزار نفر غیرمستقیم افزایش می‌یابد. فولادهای تولیدی در شرکت فولاد هرمزگان عمدتاً فولادهای کربنی برای کاربرد رول و ورق به صورت نورد گرم و سرد است.

مدیر عامل فولاد هرمزگان با اشاره به اهمیت عملیاتی شدن طرح توسعه نورد گرم در گفت‌وگویی عنوان کرد: در صورت عملیاتی شدن این طرح، زنجیره تولید فولاد هرمزگان کامل خواهد شد و اسلب به جای آنکه ابتدا سرد و بعد به ورقکاران فروخته شود، به‌صورت مستقیم در تولید ورق به کار گرفته می‌شود.  

عطاالله معروفخانی با تاکید بر اینکه طرح مذکور موجب کاهش مصرف انرژی خواهد شد، بیان کرد: اجرای این طرح در مجموع برای کشور و برای حوزه صنعت، اتفاق مبارکی محسوب می‌شود. تکمیل زنجیره تولید در شرکت فولاد هرمزگان باعث ایجاد ارزش‌افزوده خواهد شد.

وی درباره زمان بهره‌برداری از طرح توسعه ۵/ ۳ تنی نورد گرم خاطرنشان کرد که امیدوار است این طرح طی دو تا سه سال آینده به بهره‌برداری برسد، در حال حاضر طرح در مرحله مطالعه قرار دارد که در صورت تکمیل مطالعات می‌توان با اطمینان بیشتری درباره صرفه‌جویی ارزی که نصیب کشور می‌کند، اظهارنظر کرد.

جهش ۷/ ۱ درصدی تولید تختال طی دو ماه

شرکت فولاد هرمزگان با تامین حدود ۶ درصد، نیاز بازار چهارمین تولیدکننده بزرگ فولاد به شمار می‌رود و ظرفیت نهایی تولید تختال در این شرکت حدود ۵/ ۱ میلیون تن در سال است.

 مدیر عامل فولاد هرمزگان در مورد جهش ۷/ ۱ درصدی تولید تختال در دو ماه نخست امسال خاطرنشان کرد: در دو ماه ابتدای سال به دلیل رضایتمندی کارگران و کارکنان شرکت  شاهد افزایش تولید بودیم. رشد یادشده به منزله عبور از ظرفیت اسمی است که اتفاق مهمی محسوب می‌شود.  

وی در ادامه با اشاره به مشکل تامین انرژی موردنیاز صنایع فولادی خاطرنشان کرد: در صورت برطرف شدن مشکل برق، هر ماه شاهد رکوردزنی خواهیم بود و رکوردهای جدیدی به ثبت خواهیم رساند.

معروفخانی با اشاره به عملکرد شرکت در زمینه قیمت تمام‌شده تاکید کرد: فولاد هرمزگان در میان فولادی‌ها بهترین عملکرد را از نظر کاهش قیمت تمام‌شده تولید داشته است، از این‌رو درصد رشد سودآوری این شرکت در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که وظیفه تمام بخش‌ها این است که در زمینه میزان برق صرفه‌جویی کنند، گفت: به منظور تامین برق مورد نیاز صنایع از مردم درخواست می‌کنم در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، چراکه با صرفه‌جویی برق منازل در ساعاتی از روز می‌توان مصرف برق را به حداقل رساند تا از این طریق به صنعت کشور کمک شود.

مدیر عامل فولاد هرمزگان در ادامه تصریح کرد: برخلاف کشورهای دیگر در کشور ما، صنعت اولین حوزه‌ای است که مشمول قطعی برق می‌شود. این امر به نوبه خود می‌تواند بر میزان اشتغال‌زایی تاثیر منفی به‌ جا بگذارد و موجب نوسانات شدید بازار و عدم‌تعادل عرضه و تقاضا و تعطیلی صنایع کوچک شود.

نقش‌آفرینی صنعت فولاد در بخش‌های زیرساختی

رئیس هیات‌مدیره فولاد هرمزگان نیز با اشاره به نقش واحدهای فولادسازی در ایجاد زیرساخت‌ها عنوان کرد: صنعت فولاد در بسترسازی برای زیرساخت‌های کشور نقش‌آفرین است، برای نمونه خرید لکوموتیو و احداث نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی و همچنین نیروگاه خورشیدی و بادی از جمله برنامه‌های فولاد مبارکه است و این شرکت درصدد است تا در این زمینه جزو شرکت‌های پیشگام و پیشرو باشد.

مصطفی عطایی‌پور در ادامه با تاکید بر اینکه بقای صنعت در گرو توسعه است، تصریح کرد: امید می‌رود که سال بعد بتوانیم شاهد سطح خوبی از توسعه در فولاد هرمزگان باشیم. احیای ذخایر آهن‌اسفنجی، تصفیه‌خانه، پایان مطالعات نورد گرم و رسیدن به آمار تولید ۵/ ۳ میلیون تن نورد از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه این شرکت است.

وی با تاکید بر این موضوع که باید در صنعت ایجاد ارزش‌افزوده کرد، یادآور شد: از طریق توسعه است که ارزش‌افزوده ایجاد می‌شود، تبدیل اسلب به ورق‌های تجاری بدون شک ارزش‌افزوده بسیار بالایی به همراه دارد و هدف اصلی فولاد مبارکه تامین نیاز بازار داخل است، اما برای تامین اقلامی مثل قطعات موردنیاز خود باید ارزآوری داشته باشد، از این‌رو به گونه‌ای برنامه‌ریزی‌ شده که صادرات هیچ لطمه‌ای به بازار داخل وارد نکند.

رئیس هیات‌مدیره فولاد هرمزگان در پایان یادآور شد: این شرکت با مدیریت مطلوب خود توانست سود بسیار خوبی ایجاد کند، طرح‌های توسعه‌ای شرکت فولاد هرمزگان را به‌طور جدی دنبال می‌کنیم تا از انجام آنها مطمئن شویم.

پایان پیام/ ف

کد خبر 185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =