کد خبر 1866
۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بورس کالا، محرک بازار آهن شد

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بورس کالا، محرک بازار آهن شد

دلیل اصلی تحریک بازار آهن در روزهای اخیر وجود حباب منفی در بازار بود که با حمایت بازارساز از عرضه‌های اعتباری شمش در بورس کالا روی فرمول جدید تعیین قیمت و همچنین التهابات بازار ارز تحقق یافت.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، نوسانات هیجانی ناشی از صعود نرخ دلار تا حدودی به تحریک تقاضای هیجانی به ویژه در بازار میلگرد منجر شد اما ساعات پایانی روز این هیجانات فرونشست و بازار تا حدودی از تب و تاب افتاد. به عقیده برخی افزایش چشمگیر کف نرخ میلگرد که حدود ۵۰۰ الی ۸۰۰ تومان برآورد شد، تقاضای مصرفی را دستکم تا پایان پاییز پیشخور کرد و مجددا با ضعف شدید تقاضا مواجه خواهیم شد.

برخی بر این عقیده هستند که دلیل اصلی تحریک بازار آهن در روزهای اخیر وجود حباب منفی در بازار بود که با حمایت بازارساز از عرضه‌های اعتباری شمش در بورس کالا روی فرمول جدید تعیین قیمت و همچنین التهابات بازار ارز تحقق یافت. در ادامه به بررسی انواع بازار فعال در زمینه آهن و فولاد پرداخت می‌شود.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد بدون تغییر نسبت به دیروز، ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در چهار شرکت از ۵۰ تا ۲۰۰ تومان افزایش یافته است. قیمت میلگرد آجدار نیز ۵۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش یافت و کف نرخ این محصول حدود ۱۵ هزار و ۷۰۰ الی ۱۵ هزار و ۹۰۰ اعلام شد. در عین حال برخی کارخانه‌ها محصولات خود را بدون تغییر قیمت عرضه کردند.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در اکثر شرکت‌ها ثابت بوده است اما در اغلب کارخانه‌ها با افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی همراه بود، چند کارخانه از جمله ناب تبریز و جاوید بناب هم ثابت اعلام شدند؛ اما قیمت لوله داربستی، مبلی و گازی و... عمدتا بدون تغییر قیمت بودند.

قیمت روز قوطی و پروفیل در بسیاری از کارخانه‌ها تغییر چندانی نداشت اما کارخانه کیان پرشیا افزایشی بود و کارخانه یاران ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. 

قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد؛ ورق سیاه نیز تقریبا ثبات قیمت داشت اما برخی ضخامت‌های فولاد مبارکه کاهشی بود.

قیمت تیرآهن نیز روند نسبتا ثابتی داشت اما افزایش ۱۰ الی ۵۰ هزار تومانی نیز مشاهده شد، تیرآهن ذوب آهن اصفهان نیز در برخی سایزها کاهش جزئی اعمال کرد. شرکت‌ ظفر بناب نیز قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد و در بخش شاخه‌ای شاهد افزایش جزیی ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی بودیم.

بازار بورس

 رشد تاریخی شاخص کل طی روزهای گذشته چشم‌انداز تازه‌ای را پیش روی فعالان بورسی گشوده است. کارشناسان بازار سرمایه تاکید دارند رونق پایدار بورس در گرو بازگرداندن اعتماد به سرمایه‌گذاران در کنار اصلاح واقعی بازار است. یکی از اقدامات اصلاحی که اخیرا در دستورکار قرار گرفته، شفافیت بیشتر بازار سرمایه از حیث افشای اطلاعات به موقع و کارآمد است؛ به‌نحوی‌که ضمن کاهش عدم تقارن اطلاعات، قدمی مهم برای دسترسی عموم به اطلاعات اساسی شرکت‌های بورسی فراهم شود. توصیه صاحب‌نظران این است که سهامداران با لحاظ متغیرهای مهم نظیر سود هر سهم به سرمایه‌گذاری و مشارکت در بازار سهام اقدام کنند.

امروز شاخص کل بازار بورس در زمان بسته شدن معاملات ۱۷ هزار و ۹۸۷ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۴۰۷ هزار و ۷۴۰ واحد رسید. آخرین بار ۱۹ شهریور امسال شاخص کل در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد ایستاده بود.

با این حال، شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۳ هزار و ۱۰۰ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۳۹۶ هزار و ۲۱۰ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با رشد ۹ هزار و ۸۸۶ واحدی، رقم ۹۷۱ هزار و ۸۸۴ واحد را نشان داد.

همچنین نمادهای «کچاد»، «تاپیکو»، «شتران»، «پارسان»، «وغدیر»، «وصندوق» و «فملی» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «شدوص»، «لسرما»، «فسازان»، «تیمپی» و «غالبر» بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «ولملت»، «وصندوق»، «تکمبا»، «کاما» و «ونفت» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

امروز شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران با نرخی بالاتر از قیمت صادراتی آن عرضه شد؛ با این وجود ایجاد جریان مستمر صعودی در نرخ ارز در بازار آزاد و نیمایی و احتمال استمرار این روند از سوی فعالان بازار باعث شد متقاضیان از شمش گران عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس کالای ایران استقبال کرده و ۹۰ درصد عرضه‌ها مورد معامله قرار گیرد.

میانگین دلاری نرخ فروش شمش فولاد در روز ۱۶ آبان در نرخی حدود ۳۴ دلار گران‌تر از بهای صادراتی فوب خلیج فارس قرار گرفت. درحالی‌که شمش فولاد در بازار جهانی تحت فشار کاهش نرخ قرار دارد، از نرخ میلگرد صادراتی ترکیه ظرف هفته ابتدایی ماه نوامبر ۵/ ۱ درصد کاسته و این محصول با قیمت ۶۵۵ دلار به ازای هر تن به فروش رفت. تضعیف بهای میلگرد صادراتی ترکیه می‌تواند بر نرخ میلگرد صادراتی ایران نیز اثرگذار شود.

امروز سه شنبه ۱۷ آبان ماه قرار بود ۱۰۳ هزار و ۹۰۰ تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز معامله شود که از این حجم، ۹۵ هزار و ۵۰۰ تن به روی تابلوی معاملات راه یافت.

در همین حال، ۹۰ هزار تن تختال روی تابلو معاملات بورس کالا قرار گرفت و ۴۹ هزار تن این مقطع فولادی معامله شد.

در همین حال، ۳ هزار و ۵۰۰ تن ورق گالوانیزه روی تابلو معاملات قرار گرفت که این مقدار ۶ هزار و ۴۰۰تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز صبح کمتر است.

علاوه بر این، ورق رنگی با حجم عرضه ۲ هزار تن و تقاضای ۱۰۰ تن روی تابلو مواجه شد که از این حجم عرضه ۵۰ تن این محصول به فروش رسید.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =