کد خبر 1878
۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

تصمیمات مقطعی، زنجیره فولاد را تضعیف می‌کند/ از حضور ما در شورای قیمت‌گذاری آهن و فولاد امتناع شد!

تصمیمات مقطعی، زنجیره فولاد را تضعیف می‌کند/ از حضور ما در شورای قیمت‌گذاری آهن و فولاد امتناع شد!

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد معتقد است،  آهن و فولاد جز کالاهای استراتژیک یک کشور است، بنابراین نباید کالای به این مهمی با گرفتن تصمیمات مقطعی و کوچک تضعیف شود؛ بلکه برای این حوزه باید برنامه راهبردی و استراتژی داشته باشیم چراکه تمام افراد فعال در زنجیره فولاد به هم وابسته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، حمیدرضا رستگاری، عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در رابطه با مصوبات و ابلاغیه‌هایی که این روزها برای ساماندهی بازار صنعت فولاد صادر می‌شود به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: بازار در شرایط مختلف و در هر برهه‌ای از زمان نیازمند برنامه‌ریزی بر اساس شرایط آن زمان است. بعضی از تصمیمات در مقاطع خاصی شاید جوابگو باشد و متناسب با مقتضیات شرایط باشد، اما این نمی‌تواند به صورت دائم به عنوان دستورالعمل اجرا شود. در حال حاضر شاهد یک سری تصمیم‌گیری‌هایی بودیم که در طولانی‌مدت نتوانسته دوام بیاورد. صدور برخی مصوبه‌ها ممکن است در برهه‌ای و براساس شرایط بازار جوابگو باشد اما به مرور زمان کارایی خود را از دست می‌دهد، چراکه شرایط بازار مخصوصاً در کشور ما در هر سطحی خصوصاً موضوعات اقتصادی متغیر است. بخاطر همین برخی تصمیمات نمی‌تواند به طور دائمی پاسخگو باشد.

از حضور ما امتناع شد

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران در رابطه با بحث‌هایی که در رابطه با تعیین فرمول پایه آهن و فولاد و قیمت‌گذاری آن شکل گرفته اظهار کرد: تصمیماتی که اتخاذ می‌شود با حضور تمام ذی‌نفعان و یا افرادی که مؤثرین بازار هستند گرفته نمی‌شود و معمولا از طرف کسانی هدایت می‌شود که یا خود ناظر بر بازار هستند یا افرادی بودند که جزئی از بازار را تشکیل می‌دهند. تشکل فروشندگان آهن و فولاد یک تشکل چندهزار نفری است که هیچ نماینده‌ای از این قشر در شورای سیاستگذاری آهن و فولاد حضور نداشته و در رابطه با کم و کیف تصمیماتی که در زمینه قیمت‌گذاری گرفته می‌شود اطلاعی ندارد. قطعا در این نوع تصمیم‌گیری احتمال موفقیت بسیار ضعیف است چراکه برخی اعمال نفوذ می‌کند و وقتی در قیمت‌گذاری منافع یک بخش از چرخه در نظر گرفته می‌شود بنابراین افراد دیگری که در این چرخه دارای حق و حقوق مسلم هستند از این تصمیم‌گیری تمکین نمی‌کنند. 

ایشان در ادامه افزود: پیشنهاد اتحادیه آهن و فولاد به صراحت این بوده که اگر قرار است تصمیمی در رابطه با قیمت صورت گیرد باید تمام افراد ذی‌نفع و اثرگذار در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند که تا الان این اتفاق نیفتاده و ترجیح افراد تصمیم‌گیرنده هم تا الان همین بوده که از حضور ما امتناع شده است که اگر استفاده می‌کردند حتما قیمت‌گذاری هم که تاکنون صورت نگرفته موفقیت‌آمیز می‌شد.

اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد پایه‌گذار بورس فلزات

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در رابطه با طرح تحقیق و تفحص از بورس کالا بیان کرد: بورس اساساً در دنیا یک تعریفی دارد. در ایران نیز یکی از پایه‌گذاران اصلی راه‌اندازی بورس و بورس فلزات در کشور اتحادیه آهن و فولاد تهران است اما به مرور زمان بورس از مسیر اصلی خود منحرف شد و به یک بنگاه اقتصادی بزرگ تبدیل شده که باعث ایجاد اختلال و اشکالاتی در نظام اقتصاد کشور هم شده است.

وی ادامه داد: به‌هیچ عنوان بورس مورد تایید بازار و افرادی که کار اقتصادی می‌کنند نیست، چون هیچ اطمینانی به بورس ندارند. بورس کالا دست عده‌ای افتاده که در آنجا منافع دارند، رانت اطلاعاتی و نفوذ دارند که باعث شده بعضا گرانی از طرف خود بورس اتفاق بیفتد و نظم بازار به هم بخورد. این موضوع هم بارها و بارها از طرف ما مطرح شده اما اهمیت داده نشده است. این بورس با این رویه که تاکنون نشان داده موفق نبوده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد اظهار کرد: به‌عنوان عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد این موضوع را مطرح می‌کنم که بازار نیاز به آرامش دارد، دخالت در بازار باعث به هم ریختگی می‌شود، بهترین کار این است جایی که از موضوعی مطلع نیستیم و تخصص نداریم، با افراد مطلعی که منافع دارند و واقعی‌اند برای تصمصم‌گیری استفاده کنیم، نه چند نفر کارشناس تئوریک که که فقط نظر علمی می‌دهند. 

کشورهای هم‌مرز استعداد بالقوه‌ای برای صادرات دارند

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: بازار آهن و سیستم کسب و کار در ایران با سیستم کشورهای دیگر تفاوت دارد. امکانات زیادی در کشور وجود دارد اما در عین حال تهدیدات مختلفی هم کشومان را احاطه کرده است. کشورهای هم‌مرز می‌توانند برای ما امکانات بالقوه‌ای داشته باشند و می‌تواند گذرگاه صادراتی قوی باشند، حتی در بحث بی‌اثر کردن تحریم‌ها می‌تواند این موضوع موثر باشد. ما در خیلی از صنایع از جمله صنعت آهن و فولاد تحریم هستیم، این حوزه جز تحریم‌های اولیه‌ای بود که به این بخش اعمال شد. وقتی تحریم به یک بخش اعمال می‌شود این سیگنال را می‌دهد که در آن بخش امکان رشد داریم کما اینکه ما در حال حاضر با وجود تحریم‌ها جز ده کشور برتر تولیدکننده فولاد هستیم، بنابراین لازم است که از نظرات افرادی بهره‌مند شویم که برای بازار ایران می‌توانند مفید واقع شوند. به دلیل اشتباهاتی که در تصمیم‌گیری‌ها وجود دارد بحث یک سری افراط و تفریط‌ها به میان آمده است یعنی ایجاد محدودیت همیشه نمی‌تواند مفید باشد مثلا در حال حاضر بخش عمده‌ای از صادرکننده‌هایی که می‌توانستند مفید باشند حذف شده‌اند. یا یک جاهایی مثلا صادرات بی‌رویه و مواد اولیه‌ای که امکان تجدید ندارد را خام‌فروشی کردیم.

امنیت، مهمترین چالش رونق اقتصادی

وی تاکید کرد: مهم‌ترین عاملی که در حال حاضر می‌تواند باعث تثبیت بازار آهن شود بحث امنیت است. به عبارتی، کار اقتصادی باید در فضای امن انجام شود، اگر قرار است اقتصاد رونق و رشد داشته باشد مهم‌ترین چالشی که وجود دارد ناامنی است. امنیت به این معنی که ثبات در قوانین وجود داشته باشد یک فعال اقتصادی می‌خواهد یک تصمیم بلند مدتی بگیرد و به دنبال یک هدف اقتصادی است، بنابراین ذهنش درگیر این موضوع نباشد که هر لحظه ممکن است قانون تغییر کند. یا در صورت تغییر قوانین قبل از آن یک بررسی دقیق صورت گیرد که در صورت تغییر این قانون آیا ممکن است بخشی ذی نفع و بخشی آسیب ببینند.

رستگاری در پایان گفت: بحث سیاست هم در صنعت آهن و فولاد مهم است چراکه روابط سیاسی با کشورهای دیگر مهم و ضروری است. باید این روابط استمرار داشته باشد چون برخی منافع ملی اینگونه ایجاب می‌کند. آهن و فولاد جز کالاهای استراتژیک یک کشور است، کالایی است که در دنیا جایگاه خاصی دارد، یکی از ملاک‌های توسعه‌یافتگی کشورها سرانه مصرف فولاد آن کشور است. فولاد با اینکه جز فلزات است اما هم مصارف صنعتی دارد هم مصارف پزشکی دارد و حتی در ساخت لوازم خانگی، ساختمانی و ... نیز کاربرد دارد. بنابراین نباید کالای به این مهمی با گرفتن تصمیمات مقطعی و کوچک تضعیف شود؛ بلکه برای این حوزه باید برنامه راهبردی و استراتژی داشته باشیم چراکه تمام افراد فعال در زنجیره فولاد به هم وابسته است.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =