کد خبر 1887
۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴

مس کاتد در بورس کالا گران شد

مس کاتد در بورس کالا گران شد

نوسانات ارزی در بازار داخل، باعث افزایش ثبت تقاضا برای کسب سهم از عرضه کاتد مس شد و به این ترتیب، این محصول در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران گران شد.

رونق رینگ صنعتی بورس‌کالا در شرایطی در این بازار رقم خورد که ظرف ماه‌های اخیر مثبت بودن انتظارات تورمی میان فعالان بازار و واهمه از جهش یکباره نرخ ارز در کشور باعث شده بود تا بازار از رکود حاکم بر بازار جهانی متاثر نشود و اغلب معاملات رینگ صنعتی با استقبال نسبتا خوب خریداران روبه‌رو شود. اما ثبت رکوردهای جدید در نرخ ارز در بازار آزاد و اقدام صنایع تکمیلی به خرید مواد اولیه با هدف تبدیل نقدینگی به کالا برای در امان ماندن از اثرات تورمی و افزایش فاصله میان نرخ ارز آزاد و نیمایی ظرف روزهای اخیر باعث شد تا رینگ صنعتی بورس‌کالا با رونق دوچندان و خریدهای هیجانی مواجه شود.

رینگ کاتد مس در بورس‌کالای ایران ظرف سال‌جاری عموما وضعیتی عادی نداشت. میزان نیاز صنایع تکمیلی فعال در حوزه صنایع مس کشور در نرخی کمتر از میزان عرضه این محصول قرار دارد و این موضوع باعث شده است تا ظرف سال‌های گذشته حجم قابل‌توجهی از کاتد مس عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران بدون مشتری داخلی بماند. اما نوسانات ارزی در بازار داخل، احتمال رشد مستمر قیمت‌ کاتد مس با سیگنال جهانی در مقطعی از سال و در ادامه پیش‌بینی رشد بهای مس با توجه به سیگنال ارزی و افزایش فاصله میان نرخ نیمایی و آزاد ارز باعث افزایش ثبت تقاضا برای کسب سهم از عرضه کاتد مس شد و به این ترتیب، این محصول در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران گران شد.

در این شرایط، برخی فعالان در بخش صنایع تکمیلی مس رقابت هیجانی برای کسب سهم از عرضه‌های کاتد مس را ناشی از افزایش فاصله قیمت میان نرخ ارز در بازار آزاد و نیمایی و عمدتا از سوی کسانی می‌دانند که تولیدکننده محصولات مسی نیستند و با اهداف دیگر وارد این رقابت‌ها می‌شوند. صعود نرخ ارز در بازار داخل به کانال قیمتی ۳۶‌ هزار تومان ظرف روزهای ابتدایی هفته به رقابت قیمتی میان متقاضیان کاتد مس انجامید و باعث شد تا میانگین نرخ فروش این محصول نسبت به قیمت پایه رشد ۱۱ درصدی داشته باشد. البته بورس‌کالا این عرضه‎‌ها را ابطال کرد. البته تجربه نشان داده است که ابطال معاملات، در کاهش رقابت میان متقاضیان چندان موثر نیست.

پایان پیام / ف

کد خبر 1887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =