کد خبر 1905
۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ کاهش التهاب بازار با اصلاح دلار

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ کاهش التهاب بازار با اصلاح دلار

با توجه به کلیه مؤلفه‌های اثرگذار در بازار آهن، استمرار در اصلاح قیمت دلار، آرامش بازار آهن را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، افزایش قیمت دلار در هفته قبل موجب شد بسیاری از محصولات آهن و فولاد میل به افزایش نرخ داشته باشند. افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی در حالی با رشد مواجه بود که قیمت جهانی فولاد در بازارهای‌ جهانی با ثبات همراه بود و تغییر قیمتی قابل ملاحظه‌ای نداشت. افزایش قیمت انواع محصولات فولادی در شرایطی بود که معاملات فولادی به حداقل ممکن و با حداقل سود و سود بسیار ناچیز انجام می‌شد. 

در کل می‌توان گفت با توجه به کلیه مؤلفه‌های اثرگذار در بازار آهن، استمرار در اصلاح قیمت دلار آرامش بازار آهن را به دنبال خواهد داشت و از طرفی دیگر با توجه به پیشخور شدن تقاضای پاییز، اگر تقاضای مصرفی به همین منوال باقی بماند، احتمال دارد مجددا بازار با خلأ چشمگیر متقاضی مواجه شود.

به عبارتی می‌توان گفت اگر روند بازار جهانی فولاد و همچنین بازار ارز تغییر چندانی نداشته باشند احتمال دارد در دوماه آینده بازار آهن مجددا به رکود عمیقی مشابه رکود مرداد تا مهرماه دچار شود. در ادامه به بررسی بازار آهن و فولاد فعال در کشور پرداخت شده است.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، ۳۵ هزار و ۱۰۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در یک شرکت ۱۰۰ تومان افزایش یافته و در یک شرکت ۱۰۰ کاهش یافته است. قیمت میلگرد آجدار در اکثر شرکت‌ها تغییر قیمت نداشت و تنها چند کارخانه کاهشی بودند.

نرخ نبشی و ناودانی هم به همین ترتیب بوده و عمدتا ثابت اعلام شدند.

قیمت تیرآهن کیلویی نیز تقریباً در همه شرکت‌ها ثابت اعلام شد، اما در بخش تیرآهن شاخه‌ای برخی سایزها افزایش قیمت داشتند. شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد و شرکت ذوب‌آهن اعلام قیمت نکرد و در بخش شاخه‌ای شاهد کاهش جزیی ۲۰ هزار تومانی بودیم.

انواع لوله‌های داربستی، فلزی، گازی و ... تغییر نداشتند و قیمت قوطی پروفیل نیز در اکثر مبادی فروش ثابت اعلام شد.

انواع ورق سیاه نیز تغییر قیمتی نداشتند، قیمت ورق روغنی، گالوانیزه و رنگی هم در شماری از کارخانه‌ها ثابت بود و تعدادی نیز اعلام قیمت نکردند.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

بازار بورس

معاملات امروز بازار سرمایه با روند صعودی آغاز شد. همچنین این روزها برخی در حال بزرگ‌نمایی رشد بازار هستند و واقعیت این است که رشد دو هفته اخیر به هیچ عنوان غیرمنطقی نبوده و ناشی از کاهش ترس و نگرانی بود. 

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۱۱ هزار و ۷۳۹ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۹۵ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۴ هزار و ۳۳۹ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۰۱ هزار و ۹۰۷ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با رشد ۱۹ هزار و ۳۰۷ واحدی، رقم ۹۹۱ هزار و ۲۱۳ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «فملی»، «کچاد»، «فولاد»، «شتران»، «تاپیکو»، «حکشتی» و «پارسان» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «غبشهر»، «ما»، «ختوقا»، «کچاد» و «غسالم» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای«شاراک»، «سیلام»، «خچرخش»، «خپویش» و «لبوتان» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

امروز در تالار صنعتی  و حراج باز بورس کالا، قرار بود یک میلیون و ۸۴۵ هزار و ۹۴۰ تن محصول فولادی معامله شود که از این حجم، یک میلیون و  ۱۴۵ هزار و ۹۵۹ تن به روی تابلوی معاملات راه یافت.

در همین حال، ۱۵ هزار و ۹۰۰ تن شمش بلوم روی تابلوی معاملات قرار گرفت که این مقدار ۵۱ هزار و ۳۸۰ تن از حجم اعلام شده در اطلاعیه عرضه امروز صبح کمتر است.

همچنین تیرآهن با حجم عرضه ۱۱ هزار و ۶۳۸ تن روی تابلو مواجه شد که از این میزان، ۱۱ هزار و ۲۰۱ تن این محصول به فروش رسید.

در ادامه ناودانی با کاهش حجم عرضه روبرو شد و فقط ۳۹۱ تن این محصول روی تابلوی معاملات قرار گرفت و در نهایت ۲۹۹ تن آن معامله شد.

علاوه بر این، میلگرد کلاف با حجم عرضه ۴ هزار و ۵۵۰ تنی و با تقاضای ۸۱۹ تن مواجه شد و فقط  ۱۹۴ تن از این مقطع فولادی مورد معامله قرار گرفت.

در همین حال، تابلوی معاملات بورس کالا امروز شاهد حجم عرضه ۱۵۰ هزار تنی کنسانتره سنگ آهن بود که همه این حجم عرضه فروخته شد.

همچنین از ۴۳۰ هزار تن گندله سنگ آهن روی تابلو معاملاتی بورس کالا ۱۲۶ هزار تن مورد معامله قرار گرفت و ۵۰۰ هزار تن سنگ کلوخه با وجوذ تقاضای ۵۰۰ هزار تنی به فروش نرسید.

علاوه بر این، ۷۲ هزارتن آهن اسفنجی با تقاضای ۱۶۴ هزار و ۵۰۰  تن روبرو شد و به طور کامل به فروش رسید، ضمن اینکه  سنگ آهن دانه بندی به دلیل کمبود تقاضای لازم از روی تابلو معاملات بورس کالا حذف شدند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =