کد خبر 1942
۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ سیر کاهشی در بازار آهن

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ سیر کاهشی در بازار آهن

سیر کاهشی قیمت آهن در پی افت نرخ دلار در عمده مبادی فروش مشهود است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، سیر کاهشی قیمت آهن روز گذشته نیز در عمده مبادی فروش مشهود بود. با قیمت‌گذاری مقاطع فولادی، تولیدکننده برای جلوگیری از زیان و حفظ تولید خود، گاهی ناگزیر است تولیدات خود را با ضرر و زیان به فروش برساند برخی مواقع هم به ناچار برای حفظ چرخه تولید خود، فروش یا تولید خود را کم و زیاد کنند.

سیف الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت از مصوبه جدید کمیته مدیریت بازار این وزارتخانه برای الزام صادرکنندگان محصولات فولادی به دریافت گواهی صادراتی از بورس کالا خبر داد. 

این طرح به طور موقت در دو هفته (از ۲۱ آبان ماه تا ۵ آذر ماه) به اجرا در خواهد آمد و پس از آن داشتن گواهی صادراتی برای صادرکنندگان الزامی خواهد بود که می‌تواند نگرانی کلیک‌های صادراتی فولاد و صادرات کالاهای بی کیفیت مانند میلگرد را تا حدود زیادی برطرف کند.

از طرف دیگر انجمن تولیدکنندگان فولاد در نامه‌ای به وزیر صمت پیشنهادات سه گانه برای تنظیم بازار آهن اسفنجی ارائه کرده و آورده است با توجه به فرا رسیدن ماه‌های سرد سال و احتمال اعمال محدودیت تامین گاز، ضروری است کف عرضه ابلاغی به شرکت‌های تولید کننده آهن اسفنجی به طور جدی کنترل، اجرایی و پایش شود.

در بند دوم این نامه این انجمن از وزارت صمت خواسته است تا با توجه به کمبود شدید عرضه آهن اسفنجی در مقایسه با تقاضا (کمتر از ۶۰ درصد)، شرکت‌های بازرگانی از ورود به رقابت در تالار اصلی منع شوند و تنها تولیدکنندگان فولاد کشور (قوسی و القایی) مجاز به خرید این محصول در رینگ رقابتی باشند و تجار نیز صرفاً در مچینگ خریداری کنند.

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۳۵ هزار و ۴۰۰ تومان مبادله می‌شود و در بازار آهن نیز اکثر مبادی فروش نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشتند.

قیمت میلگرد تا این لحظه در همه شرکت هایی که اعلام قیمت کرده‌اند ثابت بوده‌ است. کف قیمت پیشنهادی میلگرد در بازار روز گذشته در مقایسه با اواخر هفته پیش که حدود ۱۶ هزار تومان بود، حدود ۴۰۰ تومان عقب‌نشینی کرد و ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان برآورد شد.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در همه شرکت‌ها ثابت است.

 انواع لوله‌های مانیسمان، گازی، داربستی و ... نیز کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشتند.

انواع ورق‌های سرد و گرم نیز عمدتا ثابت بودند به این صورت که قیمت روز ورق آهن در برخی ضخامت‌های فولاد مبارکه کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت اما در سایر مبادی فروش بدون تغییر بود.

قیمت ورق روغنی روز گذشته کاهش نسبی داشت اما ورق گالوانیزه افزایشی بود، ورق رنگی هم بدون تغییر قیمت عرضه شد.

قیمت تیرآهن نیز مانند غالب محصولات فولادی روند کاهشی داشت به طوری که هر شاخه تیرآهن از ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت اما چند کارخانه با افزایش ۲۰ الی ۳۰ هزار تومانی اعلام قیمت کردند. شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ۵۰ تومان افزایش داد، در بخش شاخه‌ای شاهد کاهش نرخ ۱۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی هستیم.

همچنین قیمت روز پروفیل در چند کارخانه کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت و در برخی کارخانه ثابت بود اما پروفیل صدرا افزایش ۱۰۰ تومانی داشت.

بازار بورس/ افت ۱۱ هزار واحدی شاخص کل

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۱۰ هزار و ۹۶۹ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۴۰۸ هزار و ۱۷۰ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۳ هزار و ۱۰ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۳۹۸ هزار و ۸۱۵ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با افت ۷ هزار و ۱۳۹ واحدی، رقم ۹۶۸ هزار و ۶۴۰ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «شبندر»، «فملی»، «کچاد»، «شپنا»، «فولاد»، «شستا» و «کگل» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «وتوس»، «واعتبار»، «خفنر»، «دلقما» و «دکوثر» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای«وایران»، «غبشهر»، «مرقام»، «کبافق» و «خرینگ» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

به دلیل روند نزولی که در بورس اوراق بهادر وجود دارد، مردم سرمایه خود را از این بازار خارج کرده و به سمت بازارهای طلا، سکه و ارز روانه کرده‌اند. بخشی از تقاضاها در بورس کالا، خصوصا در بخش مقاطع طویل که مردم عادی امکان خرید آن را دارند، توسط سرمایه‌گذاران خرد صورت گرفته است. به نظر می رسد در صورتی که اقدام جدیدی از سوی دولت و بانک مرکزی رخ ندهد و در بازار ارز و طلا دخالت نکنند روند افزایشی قیمت طلا و دلار ادامه دار باشد.

امروز در تالار حراج باز بورس کالا، قرار بود ۵۲ هزار تن محصول فولادی معامله شود که ۵۰ هزار تن روی تابلو معاملات قرار گرفت.

در همین حال، تابلو معاملاتی بورس کالا شاهد عرضه ۵۰ هزار تن تختال بود و ۱۵ هزار تن این محصول به فروش رسید.

پایان پیام/ف

کد خبر 1942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =