کد خبر 1967
۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰

بررسی شاخصه منفی موثر بر بازار فلزات جهان

بررسی شاخصه منفی موثر بر بازار فلزات جهان

برگزاری نشست فدرال‌رزرو و احتمال تداوم سیاست‌های انقباضی در ایالات متحده امریکا که به بروز رکود در اقتصاد این کشور و به‌دنبال آن اقتصاد دنیا منتهی می‌شود، شاخصه منفی موثر بر بازار فلزات بود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، هفته نخست نوامبر روزهای پر فراز و نشیبی را برای بازار فلزات رقم زد. در ادامه روند فروش بازار فلزات اساسی را در طول یک هفته گذشته بررسی شده است.

برگزاری نشست فدرال‌ رزرو و احتمال تداوم سیاست‌های انقباضی در ایالات متحده، عامل سقوط بهای فلزات در هفته اخیر بوده است. با این وجود، محرک‌های مثبت مانع ریزش ادامه‌دار قیمت فلزات در بازارهای کالایی مهم دنیا شدند. عزم جدی سیاست‌گذاران چین برای بازگرداندن اقتصاد این کشور به مسیر رشد و به‌دنبال آن احتمال کاهش محدودیت‌های کرونایی، زمینه‌ساز تقویت عملکرد بازارهای کالایی و حتی بازارهای سهام دنیا شد. همزمان روند رو به رشد بهای انرژی نیز از مهم‌ترین شاخصه‌های موثر بر تقویت قیمت فلزات در روز پایانی کاری هفته گذشته بود.

 با نگاه کلی به بهای آلومینیوم در بورس فلزات لندن می‌توان این‌طور ادعا کرد که قیمت این فلز نقره‌ای در نخستین روز نوامبر با بهای ۲۲۴۵ دلار به‌ازای هر تن، معامله شد. پس از برگزاری نشست فدرال‌رزرو، افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره دلار در امریکا، قیمت آلومینیوم در روز سوم نوامبر به ۲۲۱۶ دلار کاهش یافت.

اما این روند نزولی با توجه به محرک‌های یادشده ادامه‌دار نبود. تاجایی که بهای ثبت‌شده برای آلومینیوم در معاملات روز جمعه ۴ نوامبر به ۲۳۰۶ دلار به‌ازای هر تن افزایش یافت.

بررسی قیمت مس نیز در بورس فلزات لندن همین روند مشابه را تایید می‌کند. فلز سرخ در روز نخست ماه نوامبر با بهای ۷۷۴۵ دلار به‌ازای هر تن فروش رفت. پس از غلبه سیگنال‌های منفی در بازار فلزات، شاهد سقوط بهای مس تا ۷۵۱۰ دلار در روز سوم نوامبر بودیم. بدین‌ترتیب بهای این فلز سرخ رنگ تنها ظرف ۲ روز افت ۲۳۵ دلاری را تجربه کرد، اما با غلبه سیگنال‌های مثبت، بهای مس به ۷۹۰۵ دلار به‌ازای هر تن افزایش یافت؛ یعنی روند نزولی یادشده جبران شد و حتی شاهد رکوردشکنی قیمتی از ماه سپتامبر بودیم.

ایجاد اختلال در فرآیند عرضه مس معدنی، فاکتور مهم دیگری است که از روند رو به رشد قیمت این فلز سرخ‌رنگ حمایت می‌کند. معدن لاس بامباس در پرو در روز پنجشنبه خبر کاهش تولید خود را اعلام کرد. گفتنی است تولید مس شیلی نیز در ماه سپتامبر ۴ درصد کاهش داشت؛ بنابراین شاهد افت عرضه مس معدنی در جهان خواهیم بود که از روند صعودی قیمت این فلز سرخ رنگ حمایت می‌کند.

فلز روی در روز یکم نوامبر با بهای ۲۷۸۷ دلار به‌ازای هر تن فروش رفت. قیمت این فلز تا سوم نوامبر همان روند ریزشی غالب در بازار فلزات را تجربه کرد و به ۲۶۸۲ دلار به‌ازای هر تن کاهش یافت. اما با بهبود سیگنال‌های حاکم بر بازار و امید به رشد تقاضا در بازار فلزات اساسی، قیمت این فلز به ۲۸۴۹ دلار به‌ازای هر تن افزایش یافت.

پایان پیام/ ف

کد خبر 1967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =