کد خبر 1985
۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷

حمایت دولت از بورس با بیمه سهام/ مردم چگونه سبد سهام‌شان را بیمه کنند؟

حمایت دولت از بورس با بیمه سهام/ مردم چگونه سبد سهام‌شان را بیمه کنند؟

برآوردها نشان می‌دهد، بعد از رونمایی از بسته 10 بندی سازمان بورس در حمایت از سهامداران حدود 40 هزار میلیارد تومان دارایی برای یک سال بیمه شده است. اعتبار لازم برای این اقدام در قانون بودجه 1402 گنجانده خواهد شد.

به گزارش آهن‌نیوز، مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه اخیراً اعلام کرده است، در سال 1401 ردیف بودجه‌ای برای حمایت از بازار سهام با اختصاص 5 هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت وجود داشت اما در سال 1402 به جز ردیف بودجه تعهد دولت برای حمایت از بازار سرمایه از طریق صندوق تثبیت، دو ردیف بودجه دیگر نیز وجود دارد که مربوط به تعهد برای پوشش زیان احتمالی اشخاص حقیقی و صندوق‌های با درآمد ثابت است. در واقع در سال آینده سه ردیف بودجه برای حمایت از بورس وجود دارد.

لازم به ذکر است، یکی از محورهای بسته 10 بندی حمایت از بازار سرمایه مربوط به بیمه سهام و نماد سهام یار بود. بر این اساس تا کنون 220 هزار نفر نماد سهام‌یار را خریداری کرده اند و برای این سهامداران اصل پول و 20 درصد سود در یک سال بعد (آبان 1402) تضمین شده است. در طرح سهام یار پرتفوی زیر 100 میلیون تومان سهامداران متقاضی برای پرداخت سود 20 درصدی تضمین شده است.

از طرف دیگر در اوایل آبان ماه امسال بر اساس اعلام مسئولان سازمان بورس، یکی از خطرات بازار سرمایه، نکول و کاهش بازدهی صندوقهای درآمد ثابت از محل کاهش قیمت سهام در این صندوق‌ها بود. بر این مبنا حدود 20 هزار میلیارد تومان از دارایی 40 نماد مربوط به صندوق‌های درآمد ثابت بیمه خواهد شد.

با توجه به دو مولفه مذکور یعنی بیمه با طرح سهام یار و بیمه 20 هزار میلیاردتومان دارایی صندوقهای درآمد ثابت می‌توان گفت، بعد از رونمایی از بسته 10 بندی سازمان بورس در حمایت از سهامداران، حدود 40 هزار میلیارد تومان دارایی برای یک سال (آبان ماه 1402) با نرخ سود 20 درصدی بیمه شده است. به نظر می‌رسد در صورتی که پرتفوی سهامداران خرد و صندوقهای درآمد ثابت یک سال بعد در محدوده قیمتی اوایل آبان 1401 باشد دولت بایستی رقمی نزدیک به 8 هزار میلیارد تومان بابت تضمین صورت گرفته پرداخت کند. این رقم باید در ردیفهای بودجه 1402 گنجانده شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =