کد خبر 2004
۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶

گزارش عملکرد موفق نمادهای فولادی/ میدکو پیشرو در بازدهی بالاتر

گزارش عملکرد موفق نمادهای فولادی/ میدکو پیشرو در بازدهی بالاتر

میدکو زنجیره دو فلز فولاد و مس را به‌صورت کامل، یعنی از معدن تا فلز نهایی، در اختیار دارد و در حال تکمیل زنجیره منیزیم است. این یعنی میدکو هم در قبال جامعه، هم در قبال سهامداران و هم در قبال توسعه‌ی اقتصاد کشور بهترین عملکرد را داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، مقایسه بازدهی شرکت‌های سهامی عام وقتی یک مقایسه‌ی درست و اصولی است که سیکل‌های بلندمدت صعودی و نزولی بازار سهام را دربرگیرد. در بازار سهام ایران، یک روند بلندمدت صعودی تقریباً از ابتدای سال ۱۳۹۷ شکل گرفت و این روند تا مرداد سال ۱۳۹۹ ادامه داشت. از مرداد ۱۳۹۹ به بعد نیز بازار بورس وارد یک روند درازمدت نزولی شد. اگر بخواهیم سنجه‌ای برای ثروت‌آفرینی نمادهای بازار داشته باشیم باید بازدهی آن‌ها را در کل این دوره یعنی از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون با هم مقایسه کنیم. در این سیکل طولانی‌مدتِ حدوداً پنج‌ساله است که عیار شرکت‌های سهامی عام مشخص می‌شود.

در واقع برای پی بردن به این نکته که کدام شرکت‌ها بیشتر منافع سهامداران خود را تأمین کرده‌اند، باید معیاری عینی داشته باشیم و عینی‌تر از اعدادِ ابتدا و انتهای سیکل‌های بزرگ، معیار دیگری وجود ندارد.

میدکو نمادی با بیشترین ثروت‌آفرینی در زنجیره آهن و فولاد

در نمودار زیر بازدهی سهام شرکت‌های بزرگ زنجیره آهن و فولاد از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا هفته سوم آبان‌ماه ۱۴۰۱ به هم مقایسه شده است. این نمودار، نشان می‌دهد سهامدارانی که در ابتدای سال ۱۳۹۷، در سهام شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌اند، چه میزان بازدهی برحسب درصد نصیب‌شان شده است و در واقع، چه میزان بر ثروت‌شان افزوده شده است.

گزارش عملکرد موفق نمادهای فولادی/ میدکو پیشرو در بازدهی بالاتر

همان‌طور که نمودار فوق نشان می‌دهد در این سیکل طولانی تقریباً پنج‌ساله، میدکو (هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) با اختلاف زیاد نسبت به رقبا، بالاترین بازدهی را داشته است. بازدهی سرمایه‌گذاری در سهام میدکو از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا هفته سوم آبان ۱۴۰۱، ۳۷۱۸ درصد بوده است؛ در واقع، قیمت تعدیل شده سهام میدکو با احتساب افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی، در این دوره بیش از ۳۸ برابر شده است.

برای این‌که مقایسه‌ی ما معنی‌دار باشد نیاز به این داریم که بازدهی سرمایه‌گذاری در سهام را با سنجه‌ای بیرون از بازار بورس نیز بسنجیم. چون فضای اقتصاد کشور در دوره‌ی مورد بررسی، تورمی بوده است، نیاز به این سنجه‌ی غیربورسی بیشتر نیز احساس می‌شود. با توجه به گره خوردن اقتصاد کشور به نرخ ارز، چه بهتر که این سنجه نرخ دلار باشد. از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا هفته سوم آبان ۱۴۰۱، نرخ  دلار ۶۲۴ درصد افزایش یافته و از  ۴۹۰۰ تومان به ۳۵۵۰۰ رسیده است. با توجه به فضای تورمی موجود، می‌توان بازدهی در حد افزایش نرخ ارز را حفظ ارزش پول و نه بازدهی واقعی، قلمداد کرد. در واقع، نمادهایی که کمتر از افزایش نرخ ارز، بازدهی نصیب سهامداران خود کرده‌اند، در مجموع و توسط بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار سرمایه، نمادهای موفقی محسوب نمی‌شوند.

مقایسه‌ی بازدهی سهام فولادی با افزایش نرخ ارز به ما می‌گوید که بسیاری از نمادهای زنجیره‌ی آهن و فولاد عملکرد موفقی داشته‌اند اما در این میان بازدهی میدکو استثنائی بوده است. آیا بازدهی ۳۷۱۸ درصدی میدکو اتفاقی بوده است؟ این سوالی است که پاسخ روشن می‌طلبد.

در بازار بورس افزایش‌های هیجانی قیمت یک نماد در کوتاه‌مدت، وقتی که مولفه‌های بنیادی در کار نباشند، به سقوط آزادهای سریع منجر خواهد شد. در سیکل‌های طولانی‌مدت اما خودِ تابلو به‌صورت اتوماتیک، از این صعود و سقوط‌های هیجانی فاکتور گرفته است. با این استدلال، پس بازدهی میدکو اتفاقی نیست و نتیجه‌ی عملکرد این شرکت است.

میدکو در سخت‌ترین شرایط تحریمی، کار خود را از صفر آغاز کرد و هم‌اکنون بیش از ۲۵ هزار نفر در شرکت‌های این هلدینگ، مشغول به کار هستند. از دیگر سو، مطابق قانون تجارت، هیأت مدیره و مدیران یک شرکت، وکیل و نماینده قانونی سهامداران هستند. همان‌طور که دیدیم در این جنبه نیز مدیران میدکو بسیار موفق عمل کرده‌اند و ثروت ۱.۵ میلیون نفر سهامدار مستقیم و غیرمستقیم آن‌ از سال ۱۳۹۷ تاکنون بیش از ۳۸ برابر شده است. از منظری دیگر، میدکو در حال حاضر زنجیره دو فلز فولاد و مس را به‌صورت کامل، یعنی از معدن تا فلز نهایی، در اختیار دارد و در حال تکمیل زنجیره منیزیم است. این یعنی میدکو هم در قبال جامعه، هم در قبال سهامداران و هم در قبال توسعه‌ی اقتصاد کشور بهترین عملکرد را داشته است. این عملکرد البته نیاز به بررسی بیشتر دارد تا از طریق این بررسی بتوان عوامل موفقیت میدکو را استنتاج کرد و آن‌ها را در سایر شرکت‌ها نیز به کار بست. پترومتالز این بررسی را در نوشته‌های آتی انجام خواهد داد.

کد خبر 2004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =