کد خبر 2014
۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌گو با آهن‌نیوز:

تأیید دریافت گواهی صادرات فولاد به بورس کالا ربطی ندارد / فروش‌های اعتباری فقط برای تولیدکنندگان باشد

تأیید دریافت گواهی صادرات فولاد به بورس کالا ربطی ندارد / فروش‌های اعتباری فقط برای تولیدکنندگان باشد

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در رابطه با دریافت گواهی صادرات فولاد از بورس کالا معتقد است، این اقدام نادرست است چراکه این جریان ارتباطی به بورس کالا و کارکردهای آن ندارد، بورس یک ارگان تخصصی در این زمینه نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، محمدرضا شهرستانی، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در مورد اختلاف قیمتی بین شمش فولادی در داخل و بازارهای جهانی به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: در این رابطه دو موضوع وجود دارد، اول اینکه مبنای قیمتی که در نظر گرفته می‌شود قیمت ارز نیمایی است، در حال حاضر در کشور نرخ دلار نیمایی با دلار بازار آزاد بالای ۲۰ درصد اختلاف قیمت دارد بنابراین قیمت اگر بر این مبنا حساب شود قیمت گرانی نیست، نکته مهم‌تری دیگر این است که در حال حاضر قیمت آهن‌اسفنجی برای صادرات ۲۲۰ دلار است که از جمله دلایلی که در عمان و امارات هم با همین قیمت فروش می‌رود این است که قیمت حمل و نقل نسبت به قیمت‌هایی که ما صادر می‌کنیم، پایین‌تر است. مورد دیگر اینکه قیمت مواد اولیه فولاد در داخل بالاتر از قیمت‌های صادراتی عرضه می‌شود که این برمی‌گردد به عدم رعایت کف عرضه که در بخش آهن اسفنجی مهندسی شده و قطره چکانی عرضه می‌شود.

شهرستانی در ادامه به جزییات مفاد نامه ارسالی انجمن تولیدکنندگان ایران به وزیر صمت پرداخت و به تشکیل جلسه رضایت بخش با حضور رضا محتشمی‌پور، معاون معادن و فرآوری مواد صمت در رابطه با حل مسائل مربوط به قیمت‌گذاری اشاره کرده و افزود: معاون صمت سه اقدام در دستور کار دارد، یکی حذف فعالیت بازرگانی‌ها در بخش آهن اسفنجی است چراکه ما در حال حاضر مازاد عرضه نداریم و هر مقدار که نیاز است در پایین دست زنجیره مصرف می‌شود، اما در بخش بالادستی محصولاتی مانند شمش، میلگرد و تیرآهن و ... مازاد است و نیاز داریم بازرگانی‌ها برای خرید و صادرات آن وارد عمل شوند که دستور این کار هم داده شد و حذف خرید بازرگانی‌ها از بخش آهن اسفنجی انجام شد و انتظار می‌رود با این اتفاق قیمت‌های آهن اسفنجی کاهش یابد.

استاندارد صادرات، مسأله این روزهای وزارت صمت

مورد دومی که تولیدکنندگان درخواست داشتند این است که یک استانداردی باید بابت صادرات لحاظ شود که در این رابطه به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: از نظر ایشان حتما باید برای صادرات شمش گرفتن استاندارد که در حال حاضر الزامی نیست رعایت شود تا در زمان صادرات از کیفیت عرضه محصولات در دنیا که نماینده نام ایران است اطمینان حاصل شود. یا شرکت‌هایی که معتبر هستند در صادرات مشارکت داشته باشند.

به عنوان مثال در عراق قیمت کالای ایرانی حتی نوع با کیفیت آن مثلا در مورد میلگرد حدود ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از میلگردهای اوکراینی یا ترکیه است که از دلایل آن می‌توان گفت به علت اینکه قبلا از چندین شرکت محصولات بی‌کیفیت صادر شده که اقدام به کم کردن ابعاد در بخش شاخه‌ای تیرآهن کرده یا محصولات ضعیف دیگری صادر شده که صرفا فقط فروش صورت بگیرد که باید از این دست صادرات و فروش جلوگیری شود.

تأیید دریافت گواهی صادرات فولاد وظیفه بورس کالا نیست

ایشان در رابطه با دریافت گواهی صادرات فولاد از بورس کالا معتقد است که این اقدام نادرستی است چرا که این جریان ارتباطی به بورس کالا و کارکردهای آن ندارد، بورس یک ارگان تخصصی در این زمینه نیست و باید به جای اینکه از بورس کالا باشد ابتدا اقدام به گرفتن استاندارد از یک آزمایشگاه معتبر کنند و سپس اینکه شرکت‌های معتبری که کار کنترل کیفیت انجام می‌دهند قبل از صادرات محصولات را بررسی کرده و پس از تایید، گواهی صادرات را صادر کنند. در حال حاضر برای آهن اسفنجی اگر دخالتی وجود دارد فقط آزمایشگاه مبدأ ملاک است که اشتباه محض است و بنا بر صحبت‌های انجام شده قرار شده برای اطمینان از کیفیت مواد و خریدهای بالادستی یک آزمایشگاه ثالثی باشد که بررسی‌های لازم را انجام دهد تا جلوی اجحافی که در حق پایین دستی‌ها می‌شود گرفته شود.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد به یکی از درخواست‌های دیگر از وزارت صمت اشاره کرد و گفت: اعطای فروش‌های اعتباری فقط در اختیار بخش تولیدکننده باشد به عبارتی بازرگانان از فروش‌های اعتباری حذف شوند چراکه پیشتر شاهد بودیم خریدهایی که توسط بازرگانان در زمینه مواد اولیه انجام می‌دهند، باعث افزایش قیمت رقابتی شده و دوباره با قیمت پایین‌تر (کمتر از خریدشان) به تولیدکننده می‌فروشند تا یک نقدینگی ایجاد کنند و این نقدینگی را مثلا در طول شش ماه بچرخانند که برای آن‌ها سودآوری داشته باشد.

فروش اعتباری فقط برای تولیدکنندگان

اعتبار اسنادی روشی برای پرداخت وجوه معاملات در تجارت‌های بین‌المللی است. اعتبارات اسنادی به نام (ال سی) هم شهرت دارند. در این روش مبالغ و پول‌ها به واسطه شخص ثالثی که معمولاً بانک است پرداخت می‌شود. 

در پایان شهرستانی از طرف تولیدکنندگان از پیگیری‌های معاون معادن و فراوری مواد صمت که به درستی و همراه با راستی‌آزمایی بوده و درخواست‌هایی که در نامه انجمن تولیدکنندگان فولاد شده بود را رسیدگی و در جهت حل اقدام کردند، قدردانی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 2014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =