کد خبر 2034
۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ رونق بازار فولاد در گرو ساخت و ساز

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ رونق بازار فولاد در گرو ساخت و ساز

چاره کاهش فشار بازار فولاد ایران، رونق‌بخشی به ساخت‌وسازها، رونق و بهبود صادرات و حذف قیمتگذاری دستوری محصولات فولادی است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، نرخ دلار بازار آزاد هر زمان که عرضه ارز توسط صرافی‌ها متوقف یا محدود شود و با تقاضا به دلایل اقتصادی یا سیاسی شدت بگیرد، سریعا جهش پیدا می‌کند. این جهش در قیمت کالاهایی مانند فولاد خود را نشان می‌دهد. حال با توجه به وجود تحریم‌ها و سخت شدن ورود ارز به کشور و همچنین کاهش ذخایر ارزی کشور، عکس‌العمل بانک مرکزی در جهت کنترل جهش‌های ارزی محدودتر شده است. بنابراین هرچقدر چشم انداز مردم و سرمایه گذاران نسبت به آینده اقتصادی ایران بدتر باشد، پول نقد به سمت بازارهای دلار سکه و طلا روانه خواهد شد. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد با توجه به کسری بودجه دولت و تداوم رشد نقدینگی و چاپ پول بی رویه و همچنین چشم‌انداز تاریک سرمایه گذاران نسبت به آینده اقتصادی، عملا هیچ منطق اقتصادی، کاهش نرخ ارز را توجیه نمی‌کند. بنابراین تجار و فعالین بازار مدام به فکر افزایش موجودی کالای خود هستند تا حداقل از تورم و افزایش قیمت عقب نمانند. تقریبا می‌توان گفت مقدار زیادی از تقاضای بورس کالا و بازار آزاد سرمایه‌ای هستند و نه مصرفی.

از جمله راهکارهای که ممکن است به کاهش فشار بازار فولاد ایران منجر شود رونق‌بخشی به ساخت‌وسازها است؛ اما با توجه به شرایط فعلی جامعه که نرخ تمام شده واحدها رقم بسیار بالایی برآورد می‌شود این راه‌حل فعلا عملی نیست. رونق و بهبود صادرات و حذف قیمتگذاری دستوری محصولات فولادی نیز از جمله این راهکارها به شمار می‌رود. در ادامه به بررسی تغییرات قیمتی بازارهای آهن و فولاد فعال در کشور پرداخت شده است. 

بازار آهن

تا این لحظه نرخ دلار در بازار آزاد، حول و حوش ۳۵ هزار و ۲۵۰ تومان مبادله می‌شود.

قیمت میلگرد تا این لحظه در اکثر شرکت‌هایی که اعلام قیمت کردند ثابت بوده است و در یک شرکت ۵۰ تومان افزایش داشته است و یک شرکت ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشته است.  قیمت روز میلگرد آجدار در اکثریت مبادی فروش تغییر قیمت نداشت اما نوسانات جزئی نیز مشهود بود به طوری که برخی کارخانه‌ها ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند.

در شرکت‌ ظفر بناب قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرد و شرکت ذوب‌آهن در بخش شاخه ایی از ۲۰ هزار تومان نوسان قیمت داشته است.

نرخ نبشی و ناودانی تا این لحظه در همه شرکت ها ثابت بوده است اما کاهش ۳۰۰ تومانی در نبشی شکفته مشهود بود. 

قیمت روز پروفیل نیز عمدتا ثابت اعلام شد و تنها پروفیل یاران حدود ۱۰۰ تومان کاهش یافت؛ انواع لوله‌های داربستی، گازی، صنعتی و ... نیز بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

قیمت روز تیرآهن نیز عمدتا ثابت اعلام شد و تنها در چند کارخانه از جمله تیرآهن ذوب آهن اصفهان و فولاد یزد کاهش ۱۰ الی ۸۰ هزار تومانی هم مشاهده شد.

انواع ورق‌ها نیز نوسانات متعددی داشتند به این صورت که ورق سیاه و انواع آن در چند کارخانه از جمله فولاد مبارکه و اکسین کاهش ۱۰۰ الی ۶۰۰ تومانی داشتند و کارخانه گیلان نیز افزایشی بود، شماری از شرکت‌ها نیز بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

قیمت پروفیل تا این لحظه از هیچ شرکتی اعلام نشده است.

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۴ هزار و ۴۲۸ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۴۰۹ هزار و ۵۵ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات یک هزار و ۶۸۵ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۰۴ هزار و ۵۴۰ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با رشد ۸۰۸ واحدی، رقم ۹۶۰ هزار و ۵۴۶ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «خودرو»، «ومعادن»، «شستا»، «وبانک»، «شپنا»، «شپدیس» و «خساپا» بیشترین تاثیر را در روند صعودی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «سشرق»، «وبانک»، «ثمسکین»، «سپاها» و «ساراب» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «کساپا»، «تنوین»، «سقاین»، «دیران» و «دامین» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

 از آنجا که قرار بود قیمت پایه معاملات بورس کالا ضریبی از قیمتشمش کشف شده و بر مبنای توافق انجمن‌های زنجیره فولاد باشد و تاکنون پیشنهادی به بورس کالا ارسال نشده، لذا این تصمیم در حال حاضر به بورس کالا واگذار شده است، ضمن اینکه با واگذاری مسئولیت تعیین قیمت‌ محصولات فولادی براساس اختیارات بورس کالا ، اکنون بورس کالا باید موضوع را مشخص و تبیین کند که آیا تعیین قیمت پایه محصولات فولادی برمبنای ضریبی از قیمت شمش یا براساس ضرایب ماهانه قیمت‌های جهانی به‌روز و مشخص شود.

امروز در تالار صنعتی بورس کالا قرار بود ۳۴۶ هزار و ۴۳۰ تن محصول فولادی معامله شود که از این حجم، ۲۵۹ هزار و ۹۱۰ تن به روی تابلوی معاملات راه یافت.

در همین حال، ۱۶۹ هزار و ۹۱۰ تن شمش بلوم روی تابلو معاملات قرار گرفت که این مقدار ۸۴ هزار و ۵۲۰ تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز صبح کمتر است.

همچنین ۹۰ هزار تن تختال با تقاضای ۱۱ هزار و ۶۰۰ تن مواجه شد و ۱۱ هزار و ۶۰۰ تن از این محصول به فروش رسید.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =