کد خبر 2054
۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار غرق در بلاتکلیفی

تحلیل روزانه بازار آهن داخلی/ بازار غرق در بلاتکلیفی

به عقیده کارشناسان، کمبود انرژی، چالش‌های عرضه محصولات در بورس کالا، بلاتکلیفی موجود در بازار، مشکلات بانکی در زمینه تأمین سرمایه در گردش شرکت‌ها از جمله موانع تولیدکنندگان است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، آنچه از آمار بازار آهن برمی‌آید روز گذشته نیز ثبات گسترده‌ای بر بازار حاکم بود. به عقیده کارشناسان، کمبود انرژی، چالش‌های عرضه محصولات در بورس کالا، بلاتکلیفی موجود در بازار، مشکلات بانکی در زمینه تأمین سرمایه در گردش شرکت‌ها از جمله موانع تولیدکنندگان است.

بلاتکلیفی و ابهام در نتیجه مذاکرات هسته‌ای عامل دیگری است که در ایجاد چنین شرایطی نقش دارد. همچنین رکود بازارهای جهانی که یکی از دلایل آن کاهش توان خرید مردم است، تصمیمات بانک مرکزی اروپا و آمریکا نیز به این اوضاع دامن می‌زند. به این صورت که تصمیماتی با هدف مدیریت تورم از طریق افزایش نرخ بهره اتخاذ شده است؛ اما با همه اینها به نظر می‌رسد رکود بازار داخلی ناشی از ترس و ابهام آینده است. در ادامه به بررسی تغییرات قیمتی بازارهای فعال در زمینه آهن و فولاد پرداخته شده است.

بازار آهن

امروز نرخ دلار با ۵۰ تومان افزایش به ۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید و در بازار آهن شاهد ثبات قیمت همراه با برخی نوسانات کاهشی در تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها هستیم.

قیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومان کاهش یافت و پنج شرکت نرخ محصولاتشان را ثابت نگه داشتند. قیمت میلگرد آجدار نیز جز در چند کارخانه که کاهش ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی داشت در مابقی مبادی فروش بدون تغییر قیمت عرضه شد.

قیمت روز ورق سیاه و انواع آن نیز غالبا ثابت اعلام شدند ولی نوسانات اندکی در برخی ضخامت‌های ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان مشاهده شد، همچنین ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی نیز به همین ترتیب بود به این صورت که علاوه‌بر ثبات قیمت در عمده مبادی فروش، کاهش ۵۰ تومانی نیز در برخی شرکت‌ها مشاهده شد.

در بخش نبشی و ناودانی ناب تبریز و فولاد اشتهارد کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی را در برخی ضخامت‌های خود اعمال کرد و یک شرکت قیمت محصولات ناودانی ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان افت کرد. 

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی نیز غالبا ثابت اعلام شد اما تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها ۱۰ الی ۶۰ هزار تومان کاهش داشت. 

قیمت روز پروفیل هم مانند سایر محصولات فولادی بدون تغییر بود و تنها در برخی ضخامت‌های پروفیل نیکان ۱۰۰ تومان کاهش داشت. سه شرکت صدرا پروفیل تهران، آدنیس صنعت شمال و گروه صنعتی یاران با ۴۰۰ تا ۷۰۰ تومان کاهش نرخ محصول پروفیل با ضخامت ۲ مبارکه خود را به محدوده ۲۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲۲ هزار ۷۰۰ تومان رساندند.

گفتنی است قیمت لوله داربستی، مبلی و سایر لوله‌ها نیز به همین منوال بود و در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد. 

بازار بورس

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۲ هزار و ۵۳۳ واحد رشد داشت و به یک میلیون و ۴۱۰ هزار و ۱۸۸ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات یک هزار و ۸۱۶ واحد افزایش یافت و در ارتفاع ۴۰۷ هزار و ۳۰۲ واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی با رشد یک هزار و ۸۴۱ واحدی، رقم ۹۵۵ هزار و ۷۰۳ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «وبانک»، «وبملت»، «فولاد»، «حکشتی»، «وتجارت»، «خساپا» و «شبندر» بیشترین تاثیر را در روند شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «ثمسکن»، «وبانک»، «کرازی»، «دکوثر» و «ولملت» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «وبیمه»، «غاذر»، «فجام»، «پرداخت» و «فایرا» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

 امروز در تالار صنعتی بورس کالا قرار بود ۴۳۷ هزار و ۸۱۶ تن محصول فولادی معامله شود که از این حجم، ۱۷۶ هزار و ۴۷ تن به روی تابلوی  معاملات راه یافت.

در همین حال، ۱۴۵ هزار و ۹۴۸ تن میلگرد روی تابلو معاملات قرار گرفت که این مقدار، ۲۵۰ هزار و ۶۳۴ تن از حجم عرضه اعلام شده در اطلاعیه امروز صبح کمتر است.

همچنین تیرآهن با حجم عرضه ۲۷ هزار و ۷۶۴ تن روی تابلو مواجه شد که از این میزان ۹ هزار و ۵۸۹ تن به فروش رسید.

علاوه بر این، فقط ۸۰۰ تن ناودانی روی تابلو معاملات قرار گرفت و در نهایت ۵۵۰ تن آن معامله شد، ضمن اینکه نبشی با حجم عرضه یک هزار و ۵۳۵ تنی و با تقاضای ۲ هزار و ۸۵ تن مواجه شد و یک هزار و ۲۸۵ تن از این مقطع فولادی مورد معامله قرار گرفت.

پایان پیام/ ف

کد خبر 2054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =