کد خبر 2069
۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲

وضعیت بازار فولاد ایران در عرصه جهانی

وضعیت بازار فولاد ایران در عرصه جهانی

سرمایه‌گذاری در کاهش هزینه و ارتقای بهره‌وری فولاد کشور نسبت به ظرفیت‌سازی جدید اولویت دارد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، قیمت‌های صادراتی سنگ آهن فوب ایران در بندرعباس این هفته نیز صعودی بود و بسته به عیار در محدوده ۰.۴%+ الی ۲.۹%+ رشد کرده که همراستا با تحولات قیمتی بنادر چین است. شاخص قیمت کنسانتره آهن ۶۶% فوب ایران به ۹۲$/تن رسیده و افزایش هفتگی ۱.۷%+ دارد. کاهش قیمت‌های جهانی حمل دریایی در مسیر ایران-چین از محدوده ۳۵$/تن به زیر ۲۰$ نقش زیادی در افزایش قیمت‌های فوب ایران دارد.

مرور ماهانه روند صادرات گندله، کنسانتره و سنگ آهن ایران

صادرات محصولات سنگ آهن پس از رکورد ۷۳۵ هزار تنی شهریورماه امسال (=۹۲ میلیون دلار)، در مهرماه کاهش ۳۷%- یافته و به ۴۶۳ هزار تن (=۶۳ میلیون دلار) رسیده است، عمده دلیل افزایش صادرات به گندله و به‌صورت محدود کنسانتره برمی‌گردد که بازار داخلی به‌دلیل محدودیت برق تابستانه و افت تقاضای واحدهای آهن اسفنجی امکان جذب آن را نداشته و با توجه به موجودی بالا و به‌رغم قیمت‌های داخلی بهتر، واحدهای تولیدی را به سوی صادرات هدایت کرده است. کامودیتی با متعادل شدن وضعیت موجودی انبارهای واحدهای تولیدی در بخش گندله و کنسانتره و افت تقاضای چین در فصل زمستان و بهبود قیمت‌های داخلی بورس کالا، پیش‌بینی می‌شود رشد صادرات سنگ آهن بخصوص در خصوص ۲ محصول پرعیار کنسانتره و گندله محدودتر از ماه‌های قبل بوده و بنگاه‌های تولیدی به روی فروش و بازاریابی داخلی متمرکز شوند.

تنها ۱۰% اختلاف قیمت قراضه ترکیه با اسلب صادراتی ایران

شاخص بهای قراضه وارداتی ترکیه از آمریکا هفته قبل یک جهش ۵.۷%+ داشت و قیمت‌ها به محدوده ۳۵۷$/تن رسید. سنگ آهن پرعیار نیز رشد ۱.۳%+ داشته و به محدوده ۱۱۲.۱$ برای عیار ۶۵% رسید. رشد قیمت قراضه خبر خوبی برای فعالان بازار فولاد بوده و سیگنال کف قیمت فولاد را می‌دهد. کامودیتی قیمت اسلب فوب ایران در محدوده ۴۰۰$ بوده و اختلاف تنها ۱۰.۷% با قیمت قراضه ترکیه دارد. این موضوع می‌تواند عامل نگرانی باشد، چون در صورت افت بیشتر قیمت اسلب، خطر جایگزینی محصول صادراتی ایران با قراضه جهانی وجود داشته که مطلوب نیست و شرکت‌های فولاد مبارکه، هرمزگان و خوزستان بایستی سعی بیشتر در افزایش قیمت‌های صادراتی اسلب ایران داشته باشند. 

افزایش ۴۶ میلیون تنی ظرفیت تولید فولادسازان شرق آسیا

سرمایه‌گذاری در کاهش هزینه و ارتقای بهره‌وری فولاد کشور نسبت به ظرفیت‌سازی جدید اولویت دارد. برنامه افزایش ۴۶ میلیون تنی ظرفیت تولید فولادسازان شرق آسیا با محوریت ۴ کشور اندونزی، مالزی، ویتنام، فیلیپین که بازارهای کلیدی صادرات فولاد ایران هستند. میزان واردات فولاد به کل تقاضای این ناحیه از ۴۴% به ۲۵% تا سال ۲۰۳۰ کاهش میابد و رشد تولید داخلی این کشورها به مرور زمان باعث تعادل در عرضه-تقاضا و افت واردات فولاد این ناحیه می‌شود. کشورهای شرق آسیا در سال گذشته ۲۳.۷ میلیون تن صادرات محصول نهایی فولاد و ۴۵.۴ میلیون تن واردات داشته‌اند. کل تقاضای فولاد نیز به محدوده ۷۷.۹ میلیون تن بوده که ۲۹% آن مربوط به ویتنام است. سهم تولید فولاد به روش کوره بلند از محدوده ۳۰% سال ۲۰۲۰ به محدوده ۵۷% در سال ۲۰۲۶ خواهد رسید.

پایان پیام/ف 

کد خبر 2069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =